Slecht starten, accu slechts 1 jaar oud

Gestart door onnaj, 06-11-2009 14:27:51

Vorige topic - Volgende topic

onnaj

Ik heb t forum alweer eens doorgespit maar kan het niet helemaal vinden.

Mijn auto start altijd vrij slecht. Duurt gewoon ff voordat ie aanslaat. De accu is nog geen jaar oud, de bougiekabels ca. 2 jaar en bougies, rotor en verdelerkap zijn nieuw. Starten blijft vaak moeizaam.

Ik merk ook als in controleer of het raam helemaal dichtzit en ik het knopje bedien de lichten ook zwakker worden.

Vermoed zelf de bobine en/of voorontsteking, maar voordat ik dit dure onderdeel weer ga vervangen ben ik benieuwd wat nog meer oorzaken kunnen zijn.

Heb onlangs ook al de thermostaat en koelvloeistoftemperatuursensor (3x woorwaarde:)) vervangen. Leek daarna ietsjes beter te gaan maar bleek toch tussne de oren te zitten. :D

)()()sT

Wat bedoel je met slecht starten? Dat ie moeilijk aanspringt, of dat de startmotor langzaam ronddraait. Gezien je topictitel denk ik het laatste.... ;)

onnaj

Nou die draait volgens mij prima rond duurt alleen lang voordat ie daadwerkelijk aanslaat.

Eenmaal aan draait ie netjes 850 toeren zo'n beetje. Merk ook af en toe met rijden een hikje.

UserID6342

Vergis je niet in de stroomcapaciteit die de ramen wegpakken, dit is echt heel veel.  Dat dan de lampen even wat minder gaan branden is normaal te noemen.  Wel zou ik zekerheidshalve even je massabekabeling aan het chassis controleren, alleen maar om er zeker van te zijn dat deze ok is.

)()()sT

Maar Dirk, het gaat er om dat de motor niet snel aanspringt oftewel: hij moet doorstarten.
In hoeverre heeft dat met een slecht(e) (bijgeladen) accu te maken?

onnaj

De massabekabeling is iig onlangs nog opnieuw vastgezet. Kan ik eventueel de accupolen doormeten met lopende motor? Deze zal dan 14 Volt of zo moeten zijn?

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 06-11-2009 14:53:24
Maar Dirk, het gaat er om dat de motor niet snel aanspringt oftewel: hij moet doorstarten.
In hoeverre heeft dat met een slecht(e) (bijgeladen) accu te maken?
Misschien niet helemaal duidelijk Joost, maar ik reageerde eigenlijk op dit stukje tekst van TS "Ik merk ook als in controleer of het raam helemaal dichtzit en ik het knopje bedien de lichten ook zwakker worden."  Het doorstarten heeft weinig tot niets met een verminderde massa-aansluiting te maken, mits deze naar de motor toe wel aanwezig is natuurlijk.

mehn

Citaat van: onnaj op 06-11-2009 15:00:58
Kan ik eventueel de accupolen doormeten met lopende motor? Deze zal dan 14 Volt of zo moeten zijn?

Dat is helemaal juist :)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

henry classic v70

Wat makkelijk te controleren is, even voelen of de + pool erg warm/heet is. Als dat nl het geval is de accupool vervangen door zo'n messing accupool (brezan).
Lees dit ook eens door staan misschien herkenbare dingen in:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36733.0.html
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jberg

lekke injector denk ik

zet m is de laatste km op benzine, kijk of ie dan ook nog slecht aanslaat de volgende dag

Misha

Heb ook zoiets : startmotor draait normaal, maar duurt soms een paar slagen voor hij pakt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

forestav70

Ik heb dat ook en volgens de Volvo garage ligt het aan een verkeerd ingebouwde versnellingsbak.... Ze hadden het over een flexibele plaat die afgelezen word (138 gaatjes oid) en mogelijk gebogen of beschadigd is?? Komt iemand dit bekend voor??!?

thuur

Citaat van: Misha op 06-11-2009 15:23:53
Heb ook zoiets : startmotor draait normaal, maar duurt soms een paar slagen voor hij pakt.

Dan is je accu goed maar zal er iets van brandstof in de kamer lekken. Slecht starten, of lang starten, ligt vaak aan vervuilde of lekkende injectors als de accu nog goed is.

Citaat van: forestav70 op 07-11-2009 10:20:07
Ik heb dat ook en volgens de Volvo garage ligt het aan een verkeerd ingebouwde versnellingsbak.... Ze hadden het over een flexibele plaat die afgelezen word (138 gaatjes oid) en mogelijk gebogen of beschadigd is?? Komt iemand dit bekend voor??!?

Nee ???

Gr 8)

forestav70

Ik zal de monteur nog es vraen hoe het nou precies zat met die 138 gaatjes; kwam erop neer dat de onsteking leest wanneer ie moet vuren door gaatjes te 'lezen' in het vliegwiel  :eusa_shifty:. Maar ik kom erop terug :-\.

thuur

Citaat van: forestav70 op 07-11-2009 21:03:55
Ik zal de monteur nog es vraen hoe het nou precies zat met die 138 gaatjes; kwam erop neer dat de onsteking leest wanneer ie moet vuren door gaatjes te 'lezen' in het vliegwiel  :eusa_shifty:. Maar ik kom erop terug :-\.

Je vliegwiel heeft rondom gaatjes of pinnetjes. Daarboven hangt de vliegwielsensor (of krukassensor). Er is 1 plekje waar geen gaatje of tandje zit. Aan de hand daarvan weet de computer wanneer cilinder 1 in het bovenste dode punt staat en kan o.a. het ontstekingstijdstip bepaald worden.

Gr 8)