2.5 20V tuning voor de lowbudgetman (zoals ik)

Gestart door toppertheo, 10-11-2009 21:35:22

Vorige topic - Volgende topic

Mr Rens

Leuke theorie, maar koppel en cilinderinhoud is zeker zo belangrijk. Hoeveel nm genereert zo'n opel?

Je kunt beter een hoog koppel hebben dan veel vermogen, toch?
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

toppertheo

zeker is koppel erg belangrijk, vooral tijdens circuit gebruik enz maar voor een sprint is toerental nog belangrijker dan pk's of koppel want hoelanger je hem kunt door trekken hoe langer je het schakel moment kunt uitstellen en dat zijn echt de meters voor sprong die je daar door krijgt.
helaas zal ik het na 120 a 130 km/h niet meer gaan redden want dan speelt de lucht weerstand een belangrijke rol en daar heb je echt pk's voor nodig.
een stoplicht sprintje zal ik dan dus best kunnen wagen tegen een auto met 320 pk maar op de snelweg zal ik het altijd verliezen.

groeten.

toppertheo

owja voor ik het vergeet: bij een kadett van 30 jaar oud is de beleving van snelheid zo heftig dat als ik 150 rijd ik het zelfde gevoel heb als dat ik met een volvo 300km/h zou rijden :eusa_clap:  :eusa_dance: alles rammeld en klappert en een t#ring herrie van wind, motor geluid en klapperende onderdelen enz. ::) maar wel veel lol voor weinig haha ;)

groeten Theo.

Johann

Daf46

toppertheo

gister de kop weer terug gekregen dus kan nu met het tunen beginnen  :eusa_dance:
heb de kop laten controleren en heb hem 0,5mm laten vlakken.

zoals je hier kunt zien heeft volvo zijn cilinderkop niet erg netejs afgeleverd dus de giet foutjes en de uitstekende randen moeten maar verweiderd worden om zo een mooiere door stroom tekrijgen.

als je dan de randen weg haald ziet het er zo uit.

als je dan eens een kijkje neemt in de inlaat dan zie je dat ze ook hier niet veel moeite gedaan hebben voor een goede flow.

dus ook dit maar even aanpassen zodat het mengsel makkelijker zijn weg kan vinden.

dan zijn de kleppen eigenlijk wel erg klein in verhouding tot de cilinderinhoud maar om deze allemaal tegaan vervangen grotere kleppen gaat voor lowbudget niet echt lukken  :eusa_think: dus dan de kleppen maar bewerken zodat er meer volume langs kan.
door de hoek te veranderen van de klep en het dikke geheel lager te brengen kan de klep veel meer volume verwerken dan orgineel en zal dus een betere vulling geven.

dan nog even kijken of volvo de losse onderdelen netjes op elkaar aan laat sluiten maar zoals je zien kunt zit er hier en daar nog een randje van enkele mm dus deze zullen er ook uitgehaald moeten worden maar ben daar vanavond niet meer aan toe gekomen.

zo dit was het wel weer voor vandaag, vandaag genoeg getuned  ;D
en dan nu de tuning vraag voor vandaag: welke aanpassing die ik hier allemaal gedaan heb levert nu het meeste vermogen op denk je??????

groeten Theo.

razorx

Mooi werk Theo  :eusa_clap:

Wat het meeste oplevert, mmh, zou je afzonderlijk moeten proberen  :evil:  :) .

Ieder beetje helpt bij een N/A

Heb wel een prettige update voor je denk ik:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30565.msg752075.html#msg752075

Groeten en succes,
Yits.
Benieuwd naar de resultaten.

toppertheo

hallo Yits,
had jou update al gelezen voor ik mijne poste en die 20NM zul je wel merken denk ik.
alle beetjes helpen inderdaad bij het tunen maar heb 1 ding gedaan wat echt flink helpt en vraag me af of er iemand is die enig idee heeft wat dat is.
ik heb nu 5 dingen hier boven gezet die ik gedaan heb en van die 5 zijn er 4 die misschien hooguit 1 a 2 pk zullen opleveren maar er is ook 1 ding die zeker tussen de 5 a 10 pk opleverd, dus mijn vraag is wie van de 850 liefhebbers weet welke aanpassing zoveel vermogen oplevert??

groeten Theo.

BaRRaCuDa

Leuk werk!  ;D Goed bezig!
Ik heb nog een hele interessante leuk tip voor je, nu je de kop er toch af hebt liggen!
Het heet: "De Groef"
Dit is de link naar de website die alles toelicht en uitlegt, zelfs met filmpjes:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/De-Groef-motortuning-met-een-handzaag.htm

Kan zo te zien goed toegepast worden op jouw cilinderkop, je hebt behoorlijke squish vlakken.....

toppertheo

hallo barracuda,

heb net even dat gedeelte gelezen van  "De Groef" en kan me hier wel iets bij voor stellen maar denk dat het effect maar minimaal is bij een 4 klepper maar denk ook dat het geen schade aan kan richten en het is ook lowbudget dus ga er ook maar even een paar dikke groeven in mijn kop zagen haha.
als het niet helpt dan heb ik pech gehad en werkt het wel dan mooi meegenomen en stel dat de bende kapot gaat dan zetten we er weer een andere kop op of een ander blokie er in.

groeten.

BaRRaCuDa

Heb je die filmpjes ook bekeken? Motor loopt wel een stuk mooier na de aanpassing  :)
Als het goed is gaat je rendement omhoog, je verbruik omlaag, je uitstoot omlaag en het vermogen/koppel omhoog.....
Als ik bij mijn 850 ooit de kop eraf heb liggen, ga ik het zeker toepassen.
Voor mijn BMW 6 serie(12 klepper met hemi-vormige verbrandingskamer) zou het ook goed kunnen, maar daar ligt de kop pas net weer goed en wel op dus die laat ik nog even zitten  ;)

Enige waar je voor moet oppassen is dat je niet buiten de randen van de koppakking komt uiteraard. Ook zou ik de groeven niet te scherp maken, rond is beter, dan heb je veel minder kans op scheurvorming zou dat in het uiterste geval gebeuren.

toppertheo

heb er nog even een tijdje over na gedacht en ga eerst weer even rekenen ivm de waardes die ik in gedachte had te willen halen en met deze bewerking ga ik er eerst weer een stukje op achteruit en dan moet ik maar hopen dat de "groef" echt werkt want weet van de andere aanpassing zeker dat het werkt.
ze kunnen natuurlijk bij zo'n filmpje elk geluid plakken wat je wilt en dan lijkt het heel veel te helpen als je het geluid hoort, bijv, zonder groef geluid van een kever en met groef F1 geluid.
zat inderdaat ook al te denken aan kerfwerking maar als je hem mooi rond houd in het diepste punt zal dit waarschijlijk wel mee vallen en er zit materiaal genoeg.
ook is het maar een heel klein groefje wat er bij mij in kan komen.

groeten Theo.

toppertheo

vanavond de inlaatpoorten even afgemaakt.

ook het inlaatspruitstuk loopt niet echt mooi gelijk aan de pakking en zal dus ook een kleine behandeling krijgen.

en de uitlaat poort loopt ook niet helemaal gelijk aan de pakking dus ook hier zal het een en ander aan gepast moeten worden.

de uitlaat poort heeft ook een paar giet foutjes dus deze ook maar verwijderd en gelijk meer ruimte gemaakt zodat de uitlaatgassen makkelijker door de kleine uitlaat kleppjes verwijderd kunnen worden.

opzich waren de uitlaatpoorten niet eens zo slecht en hoefde niet veel aan te gebeuren maar toen pakte ik het uitlaat spruitstuk maar dat zag er veel minder strak uit  :o
een dikke vette lasnaad aan de binnekant van het spruitstuk verziekt de door stroom dus moet deze er ook uit, er zitten zelfs aan de voor en achter kant een dikke lasnaad aan de binnekant.

dit was het weer voor vandaag.

groeten Theo.

BaRRaCuDa

Ga je de in- en uitlaatkanalen nog polijsten of laat je ze zo?

toppertheo

nee polijsten is veel werk en of het echt veel helpt zijn de meningen over verdeeld.
vind dit eerst mooi genoeg en kost erg veel tijd dat polijsten en wil de auto eigenlijk nog voor eind van het jaar weer helemaal in orde hebben.

groeten.