2.5 20V tuning voor de lowbudgetman (zoals ik)

Gestart door toppertheo, 10-11-2009 21:35:22

Vorige topic - Volgende topic

BaRRaCuDa

Volgens mij is het voor je mengselvorming beter als het ruw is (meer turbilentie).....
Maar als je echt voor meer pk's bovenin en een sneller optoerende motor wil gaan, kan je het beter polijsten.
Jij bent volgens mij meer op zoek naar bruikbare koppelverbetering voor normaal gebruik, denk ik?  ;)
Ik denk idd dat je het beter zo kan laten, sluit nu mooi aan op de pakkingen  ;D

Thijssie!

Citaat van: BaRRaCuDa op 02-12-2009 22:21:01
Volgens mij is het voor je mengselvorming beter als het ruw is (meer turbilentie).....

Neen. Doordat de interne stromingsweerstand groter is, is de flow kleiner...

Dave

De flow kan dan wel kleiner zijn maar je hebt wel meer turbelentie zoals hij zegt. Dit heb je nodig voor een goed mengsel te vormen. Bij gladde kanalen kunnen de koude benzinedruppels de kleppen aantasten.
Maar zoals bij de meeste tuning is er een 'ideale' oplossing en moet je een middenweg zoeken.

Misha

Is het eigenlijk niet het belangrijkste dat spruitstuk in inlaatkanaal goed op elkaar aansluiten ? Los van hoe het tov de pakking is ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

toppertheo

Citaat van: Misha op 03-12-2009 17:57:51
Is het eigenlijk niet het belangrijkste dat spruitstuk in inlaatkanaal goed op elkaar aansluiten ? Los van hoe het tov de pakking is ?

dit klopt helemaal!!!

pakking is eigenlijk onbelangrijk maar als je het geheel goed wilt laten aansluiten dan kun je de pakking mooi gebruiken als mal en is dus eigenlijk een hulpmiddel om het spruitstuk netjes op de kop te laten aansluiten.

ben inderdaad opzoek naar meer koppel en een bruikbaarder vermogen en de pk's mogen om mij zelfs wel minder als ik er maar meer bruikbaar vermogen /koppel voor krijg want of de auto nu 220km/h loopt of 200km/h kan me eigenlijk niet boeien.
ook moet het verbruik minder worden door de aanpassingen en dan is mijn tuning geslaagd want moet niet vergeten dat het maar een dagelijkse auto is en ik wel andere auto's heb die veel sneller zijn dus een klein beetje pit en zuinig is de doelstelling.

zoals ik al eerder schreef zijn de meningen zoals hier boven wel te lezen is verdeeld over polijsten en de werking en het resultaat, ik frees altijd gewoon alles weg wat me niet aanstaat en als de auto dan weer opbouw dan loopt het altijd een stuk beter dan voorheen dus de motivatie om uren de gaan polijsten zijn er ook niet.

groeten.

toppertheo

gister druk geweest en dus niets aan de volvo gedaan maar vandaag weer een paar dingetjes kunnen doen.

de koppakking op de kop gelegd om te zien of de groef kan toepassen en volgens mij kan ik er wel een klein groefje in maken.

ook het uitlaat spruitstuk heb ik vandaag afgemaakt.

bovenkant nog dikke las en onderkant netjes glad.

ook het spruitstuk had kleine giet fouten en de aansluiting is niet optimaal dus ook hier maar weer de frees in.

het bovenste stuk moet nog maar de onderkant kan alweer vrijer ademen.

heb ook nog het termostaathuis even geparelt zodat deze er ook weer netjes uitziet.

dit was het weer voor eerst.

groeten Theo.

razorx

Ik volg dit met interesse.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat polijsten en dat dat geen zin heeft.
Ik denk ook dat de hele vraag turbulentie door al dan niet gepolijst zijn niet zoveel betekenis heeft.

Door de diverse bochten en kronkels in het hele luchtcircuit plus wat de kleppen doen, is er al zat turbulentie.

Verwacht dat die 5 pk, blijven optelsommetjes ;) hieruit zullen komen.

Succes met je project. En je wens onderin, je weet het 20Nm en een kleine 10pk onderin vvismans.

Het is jammer dat Vialle LPi niet in het low budget gedeelte valt, doet ook wel wat.

Groeten,
Yits.

BaRRaCuDa

Ohw mogelijkheden zat om groeven te maken zie ik al  ;)
Volgens mij heeft de kop van een T5 veel minder grote squisvlakken....dacht ik op een foto gezien te hebben....

Mooi bewerkt hoor, die uitlaat! Was wel flink slijpen denk ik, best hard materiaal toch?

Turbulentie = weerstand
De enige reden waarom je turbilentie zou willen is om een betere mengselvorming te verkrijgen. Turbulentie heeft alleen maar zin van na de injector (of vlak daarvoor) tot in de verbrandingsruimte. De rest moet allemaal zo min mogelijk rare wervelingen en ristricties hebben, zowel inlaat als uitlaat. Met de diameter van de inlaat en de lengte kan je ook spelen om het verloop van het koppel te beinvloeden, lager en kleinere diameter zorgen dan meer voor koppel onderin. Een open luchtfilter hoeft dan niet ten koste te gaan van je koppel onderin.....
Met een kleinere diameter krijg je gecontroleerd een "ristrictie" met rare bochten en randen een ongecontroleerde...

toppertheo

hallo Razorx,

tja over polijsten of niet daar is weinig zinnigs over te zeggen want denk dat polijsten in sommige tuning fases best zullen kunnen helpen en misschien werkt het bij mijn 850 ook wel maar is mij teveel werk.

die 5 pk moeten er echt zeker weten wel bijkomen en verwacht zelf ook wel 3x zoveel, had op de vorige pagina al gepost dat ik 1 bewerking heb gedaan die zeker rond de 10pk opbrengt en derest komt daar nog bij.

om wat meer koppel onderin toeren te krijgen kun je nog wat spelen met timing van verschillende onderdelen zoals de nokkenas timing van dubbele nokkenassen kun je leuke dingen meedoen.

barracuda,

dat slijpen in de uitlaat was eigenlijk makkelijker dan de kopbewerken omdat ik bij alluminium steeds last heb dat mijn freesje vol gaat zitten, ik heb een turbine frees op lucht die meer dan 10.000 rpm maakt en gehard stalen freesjes met superharde coating en die hebben totaal geen moeite met dat stalen randje in de uitlaat.

groeten.

toppertheo

gister weer even bezig geweest met de 850.

hier mist iets  :eusa_think:

na de tip van thuur over de katalisator dat deze misschien verstopt kan zitten deze maar verwijderd.

toen had ik nog een mooie absorbsie demper liggen van rvs en had het eerste gedeelte van wat naar de katalisator gaat nog op de motor zitten die ik laatst gekocht had dus de ombouw kon beginnen.

het resultaat is niet enorm maar zonder kat loopt hij toch merkbaar beter en als ik voor de apk moet en hij word er op afgekeurd dan kan ik zo de kat er weer onder zetten.
vandaag even wedstrijdje gedaan tegen mijn 460 maar kan met de 850 de 460 nog steeds niet bij houden maar het verschil word al iets kleiner.

groeten Theo.

razorx

Citaat van: BaRRaCuDa op 04-12-2009 20:44:06
Ohw mogelijkheden zat om groeven te maken zie ik al  ;)
Volgens mij heeft de kop van een T5 veel minder grote squisvlakken....dacht ik op een foto gezien te hebben....

Mooi bewerkt hoor, die uitlaat! Was wel flink slijpen denk ik, best hard materiaal toch?

Turbulentie = weerstand
De enige reden waarom je turbilentie zou willen is om een betere mengselvorming te verkrijgen. Turbulentie heeft alleen maar zin van na de injector (of vlak daarvoor) tot in de verbrandingsruimte. De rest moet allemaal zo min mogelijk rare wervelingen en ristricties hebben, zowel inlaat als uitlaat. Met de diameter van de inlaat en de lengte kan je ook spelen om het verloop van het koppel te beinvloeden, lager en kleinere diameter zorgen dan meer voor koppel onderin. Een open luchtfilter hoeft dan niet ten koste te gaan van je koppel onderin.....
Met een kleinere diameter krijg je gecontroleerd een "ristrictie" met rare bochten en randen een ongecontroleerde...
Nuttige informatie en goed verwoord.

After all denk ik dat je ten opzichte van het originele luchtfilterhuis toch wat winst kan boeken bij een N/A motor. Als je een open luchtfilter monteert kan je inderdaad wat kronkels en "foute" turbulentie vermijden. Op zich heeft het standaard luchtfilterhuis zat capaciteit. Maar die kronkels in de luchtweg..

Een turbo zal hier relatief minder last van hebben, maar dat is nu niet aan de orde.

Een andere maar lastige optie is het ram effect gebruiken. Hier is helaas veel onzin over geschreven. Wil je dit effect gebruiken moet je precies weten waar, de lucht zich verdeelt. Zal vermoedelijk iets boven de nummerplaat zijn, maar aan vermoedens heb je niets. ;)

Als je je luchtinlaat verplaatst naar een verkeerde plek kan het zomaar zijn dat je lucht wegzuigt inplaats van toevoegt. Er staat me iets bij dat er op Amerikaanse sites wat goede poor mans meet methodes zijn bedacht.

Anyway, niet naar maar positief bedoeld, een brommer kan je ook opvoeren. En die ECU, kijken wat die op kan vangen qua AFR.

Ik heb wel gemerkt dat een niet originele lambda sonde je werk erg kan verstoren. Het werkt allemaal wel, maar b.v. met te veel vertraging.

Wat dit topic zo leuk maakt. is dat het vraagt om heel veel inventiviteit, handwerk. En het vooral niet te duur maken. Anders is die T toch echt een logischer keuze.

@Theo heel veel succes! En als je na alles een meting wilt doen en wat wilt bomen: Doe het bij Fasttech. Ze hebben goede apparatuur, uiteraard met verliescompensatie, een hele hoop kennis, maar vooral een hele hoop entousiasme.

Groeten,
Yits.

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Misha

Citaat van: razorx op 07-12-2009 00:27:22
... Doe het bij Fasttech.
Ze hebben goede apparatuur, uiteraard met verliescompensatie, een hele hoop kennis, maar vooral een hele hoop entousiasme.
:eusa_dance:

Absoluut, en juist die combinatie werkt erg goed. :D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

toppertheo

Citaat van: Laserblue op 07-12-2009 09:16:43
Citaat van: toppertheo op 06-12-2009 20:31:12
gister weer even bezig geweest met de 850.

hier mist iets  :eusa_think:

http://img341.imageshack.us/img341/9738/p1010604i.jpg

je cardanas is pleite  :o

haha inderdaad zou hier een cardanas veel beter zijn en het potentie van de 850 een stuk verhogen en natuurlijk de funfactor ook.

ik ben nog nooit op een testbank geweest en heb zo het idee dat fasttech ook niet bij mij in de buurt zit (woon in Friesland) en heb geen zin om het halve land door te reisen voor om te weten hoeveel de bewerking nu echt opgelevert heeft.

groeten Theo.

BaRRaCuDa

Ja maar als je dan toch bij Fasttech bent, laat hem dan gelijk chippen is het idee  ;D
Maar je dat is niet echt low budget (helaas) ;)

Ziet er goed uit die nieuwe "downpipe"  :)
Lijkt op zich wel op een cat en dat is voor de APK volgens mij al voldoende, met alle verbeteringen en een goede staat van de motor kom je zonder cat ook wel aan de emissie-eisen......

Inderdaad ik was het al weer vergeten, ram-air iets wat vooral bij motorfietsen veel toegepast wordt. Ook een goed en vooral low-budget idee! Zal ook zeker merkbaar accelratieverschil opleveren op de snelweg.....

Aluminium is idd vrijwel niet te bewerken met een slijpsteentje, vijlen of een schuurpapiertolletje gaat wel goed (heb ik bij mijn 6 serie gedaan, heb er alleen geen foto's van gemaakt)....

Zo te horen heb je wel mooi gereedschap tot je beschikking  ;D