Wat heb ik nu OP mijn trekhaak hangen?

Gestart door MM, 24-11-2009 23:53:34

Vorige topic - Volgende topic

MM

Stevig hoor, die Volvo's!

Rijd ik vandaag op de A28 van Groningen richting Assen, probeert er iemand achter naar binnen te rijden na een stevige remactie. De ongelukkige bestuurder ontmoet mijn trekhaak, begint hevig te slingeren en in mijn spiegel zie ik de auto met een vonkregen tegen de betonnen wegafscheiding schampen en bijna over de kop slaan. Gelukkig goed afgelopen, enkel wat schrik bij de bestuurder en een auto die niet meer wil rijden. Achteropkomend verkeer verklaarde dat de auto bijna op de andere weghelft was beland.

Schade aan de Volvo: Kras op de bumper en het afdekdopje van de trekhaak gescheurd...

Eigenlijk leek de 'klap' niet zo hard, enkel een duwtje in de rug. Het benadrukt wel eens weer het nut van goede (winter) banden en ABS (en een stevige zware auto), anders was mij een dergelijk lot ook niet bespaard gebleven. En, eerlijk is eerlijk, afstand houden helpt het best. Ook voor mij, had ik minder fors hoeven te remmen, maar zeker voor de achterop komende bestuurder zonder deze luxe...

Spin!

Het feit dat jij geen voorganger hebt geraakt toont aan dat je genoeg afstand hebt gehouden  :eusa_clap:. Heb zelf een idem situatie meegemaakt. Ineens filevorming en zonder nadenken vol op de rem en in de ABS. Vervolgens klapten er 3 auto's achterop, en de ruimte tussen mij en mijn voorganger bedroeg een halve meter ( na de klap ).

Ik had toentertijd ook een trekhaak gemonteerd, maar er was toch behoorlijk wat 'interne' schade, ik zou het goed na laten kijken als ik jou was!!

www.vm-parts.nl

macdriver

is bij mij ook gebeurt en aan de buitenkant was er bijna niks te zien maar toch ruim 2000 euro schade aan de achterkant
De auto die er achterin dook was compleet afgeschreven  ;D(veklaarde dat ie zijn telefoon aan het zoeken was en niet zag dat ik in de remmen moest)
Ik zou de auto als ik jou was wel even laten checken

Kingfisher

Citaat van: MM op 24-11-2009 23:53:34Het benadrukt wel eens weer het nut van goede (winter) banden

En dan zou het heel fijn zijn als je achterligger ze ook had gehad............ Zo heb ik er ook al ens een binnen gehad.
Sta je op tijd stil, maar je achterligger niet...........pfffff  :eusa_wall:

Turbobiker

Citaat van: Kingfisher op 25-11-2009 10:36:21
Citaat van: MM op 24-11-2009 23:53:34Het benadrukt wel eens weer het nut van goede (winter) banden

En dan zou het heel fijn zijn als je achterligger ze ook had gehad............ Zo heb ik er ook al ens een binnen gehad.

Sneeuwde het bij jou dan?
De Tussenpaus

Kingfisher

Citaat van: Turbobiker op 25-11-2009 10:39:30
Citaat van: Kingfisher op 25-11-2009 10:36:21

Sneeuwde het bij jou dan?
zo heb ik er al EENS een binnen gehad ;D

MM

Spin! en macdriver, wat was er precies bij jullie aan de hand? Morgen toch maar even bij de garage op de brug, waar moeten ze precies naar kijken?

grt, MM

marcelV70R

de kunstof bevestigings punten van de bumper breken zo af
zie je niet aan de buitenkant
zou er echt goed naar laten kijken
trekhaak kan de klap opvangen, maar kan best een en ander krom zijn hoor
je hebt gauw meer schade dan in eerste instantie te zien is

Marcel

pwassink

Trekhaken absorberen slecht klappen, dat gebeurt erachter beter meestal, even goed na laten kijken idd
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

MM

Ik zelf heb nog even goed gekeken (moet nog op de brug bij garage), maar ik kan niets verdachts zien. Dat zou een monteur met brug dus ook niet direct kunnen denk ik, er van uitgaand dat ik niets over het hoofd heb gezien.

Trekhaken vangen klappen inderdaad niet zo netjes op, maar geven de klap meteen door aan de kokerbalken. Een kleine verbuiging hiervan is niet zo snel te zien lijkt mij? Welke andere onderdelen kunnen volgens jullie stuk zijn gegaan?

Om het risico uit te sluiten nu niets te zien en er over een maand achter te komen 2000 euro schade te hebben, wil ik inderdaad even goed na (laten) kijken, maar liefst wel gericht naar delen die te verwachten schade kunnen hebben.