Bougie ontploft!!!

Gestart door Hans Giesberts, 03-12-2009 13:24:30

Vorige topic - Volgende topic

Hans Giesberts

Ongeveer 2 maanden geleden m'n trouwe GLT verruild voor 'n T-5R met slechts 185000 op de teller.
Nog geen 1000 Km geleden wat zaken ververst/vervangen waaronder ook de bougies (origineel Volvo).
Van de week na een rit over de duitse snelweg liep de auto moeizaam stationair en klonk bij acceleratie als een Trabant!
Bij thuiskomst de bougies eruit en jawel hoor, bij de 1ste (linker) was het al prijs.

http://i48.tinypic.com/vqjko2.jpg

Dit exemplaar vervangen door een nieuwe, motor blijft op 4 cilinders lopen.
Ben bang dat de kleppen schade hebben opgelopen.
Zal voor Sinterklaas maar nieuwe vragen....

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

arjenT5R

zou hier maar eens mee naar de dealer gaan idd  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbo-Geek

Is het (de onderdelen) ook bij de dealer gekocht en door hun monteurs vervangen ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Hans Giesberts

Helaas, een tijd geleden bij FCP Groton een aantal onderdelen waaronder ook de bougies besteld.
Alles zelf gemonteerd, kan nog proberen of Groton aansprakelijkheid accepteert maar demk dat ik het antwoord al weet...

Turbo-Geek

Citaat van: Hans Giesberts op 03-12-2009 15:13:01
Helaas, een tijd geleden bij FCP Groton een aantal onderdelen waaronder ook de bougies besteld.
Alles zelf gemonteerd, kan nog proberen of Groton aansprakelijkheid accepteert maar demk dat ik het antwoord al weet...

Ik vrees het ook.
Zelfs als je bij Volvo je onderdelen koopt en laat monteren door hun monteurs hoef je niet altijd te rekenen op volledige coulance, dit hebben we immers vaker op het forum gezien waarbij men dan in de gunstige gevallen een deel van de hardware kosten voor hun rekening namen of geen/weinig uren rekenden maar uiteindelijk hield men toch een rekening over.

R o b

Is het wel aan de bougie te wijten.....heeft de wagen (om redenen) niet te arm gelopen bijvoorbeeld?

jan piet

Citaat van: Turbo-Geek op 03-12-2009 15:39:39
Citaat van: Hans Giesberts op 03-12-2009 15:13:01

Ik vrees het ook.
Zelfs als je bij Volvo je onderdelen koopt en laat monteren door hun monteurs hoef je niet altijd te rekenen op volledige coulance, dit hebben we immers vaker op het forum gezien waarbij men dan in de gunstige gevallen een deel van de hardware kosten voor hun rekening namen of geen/weinig uren rekenden maar uiteindelijk hield men toch een rekening over.

Heb het ook ooit eens met een Chevrolet Lumina gehad. Helaas, ook categorie pech gehad, met dat verschil dat ik gelukkig verder geen schades had...
Gr,JP

Turbo-Geek

Rob heeft een goed punt !
Zou sowieso die injector van die cilinder alvast apart houden.
Een simpele compressie test zal meer uitsluitsel geven.

Hans Giesberts

Net met de endoscoop even gekeken, een uitlaatklep is helemaal verbrand.
De kop gaat er dus af, hopelijk is de klepzitting niet beschadigd.
Aan de overige 4 bougies te zien was het mengsel precies goed maar het kan natuurlijk een niet frisse injector zijn geweest.
Heeft iemand nog meer ideeën?

Hans Giesberts

Nog even dit, na 'ontploffing' de foutcodes uitgelezen.
Op A2 kreeg ik 2-3-1: long term fuel trim at limits at partial throttle
Iemand?

Turbo-Geek

Lijkt erop dat er
Citaat van: Hans Giesberts op 03-12-2009 17:12:55
Nog even dit, na 'ontploffing' de foutcodes uitgelezen.
Op A2 kreeg ik 2-3-1: long term fuel trim at limits at partial throttle
Iemand?

------------------------------
Fuel Trim
Fuel trim refers to adjustments being made dynamically to the base fuel table to get the proper ratio of fuel to air. Short term fuel trim refers to adjustments being made in response to temporary conditions. Long term fuel trim is used to compensate for issues that seem to be present over a much longer period. Fuel trims are expressed in percentages; positive values indicate lean (add fuel) and negative values indicate rich (subtract fuel). Fuel trim banks refer to the cylinder banks in a V style engine. Cylinder #1 is always in bank 1. Fuel trim is generally calculated by using a wide set of data values, including front O2 sensors, intake air temperature/pressure (or the more elegent air mass sensor), engine (coolant) temp, anti-knock sensors, engine load, throttle position (and change in throttle position), and even battery voltage can effect fuel trim. Long term fuel trim generally should not exceed +- 10%.
-----------------------------

Lijkt dus gewoon op detonatie en dus iets aan de hand met de betreffende injector van die cilinder of de aansturing daarvan.
Gebeurde 'at partial throttle' dus gewoon in deellast en waarschijnlijk niet eens bij vollast (boost) terwijl men dat altijd als 'gevaarlijk' ziet.

Hans Giesberts

Dank je Turbo Geek!
Oorzaak kan dus vanalles zijn gezien het aantal variabelen.
Hoe kan ik bepalen of een injector nog fris is en wat kost zo'n ding nieuw?
Kan het ook zijn dat er sprake van verstopping is, auto heeft bijna 10 maanden stilgestaan.
Ik hoop dat de schade aan de kleppen en kop meevalt . :eusa_doh:

M a r c

Als ik jou was zou ik straks als de motor gerepareerd is eerst eens gaan meten hoe de AFR is... en laat de injectors even testen. Het lijkt erop alsof de correctie op de injectortijden maximaal stond en er wellicht nog niet voldoende benzine in komt. Kan aan de injectors, maar ook aan de drukregelaar en/of brandstofpomp liggen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Hans Giesberts

Dank je Marc!!
Waar staat AFR voor (airflowratio?)
Wat kost 1 injector zo?

Hans