Dubbele uitlaat: welke en geluid?

Gestart door tin_vervo, 26-02-2003 22:34:31

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Citaat van: Zippo op 25-01-2005 20:00:55
Duurde ff! ;D
Maar wat nu als die kapot is na de montage v.d. dp?
Ja, dan gaat er een lampje branden, maar dat hoeft niet...
In de noodloop hoeft er niets te branden.

Zippo

Als die kapot is kan ie altijd té arm gaan lopen, mét of zónder aangepaste chip.

De Bosch ME7 ecu in een R AWD '99 heeft wél degelijk een zelflerende functie.

Overigens hoorde ik laatst (vorige week) van een klant met een S40 T4 '98 met een Rica chip dat deze na montage van een open 3" downpipe niet terughoefde voor aanpassing van de software. Dit waren woorden uit de mond van Roel zelf. Dus dan mag jij me uitleggen waarom het nu wél zou moeten....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Citaat van: MH op 25-01-2005 17:41:52
Citaat van: Zippo op 24-01-2005 18:50:40
Misschien loopt jou auto dan te arm etc. dus minder vermogen... of andere gevolgen.

Loopt écht niet te arm hoor, er zit ook nog zoiets als een lambdasonde in.

Marc, Marc, Marc... En jij verkoopt tuning????
De lambda doet dus helemaal niets boven de 4000 toeren plankgas dus kan hij wel degelijk te arm draaien. Overigens heb je dan wel maximaal vermogen maar niet voor lang denk ik.

Citaat van: MH op 25-01-2005 20:09:45
Citaat van: Zippo op 25-01-2005 20:00:55
Duurde ff! ;D
Maar wat nu als die kapot is na de montage v.d. dp?
Ja, dan gaat er een lampje branden, maar dat hoeft niet...
In de noodloop hoeft er niets te branden.

Zippo

Als die kapot is kan ie altijd té arm gaan lopen, mét of zónder aangepaste chip.

De Siemens ecu in een R AWD '99 heeft wél degelijk een zelflerende functie.

Overigens hoorde ik laatst (vorige week) van een klant met een S40 T4 '98 met een Rica chip dat deze na montage van een open 3" downpipe niet terughoefde voor aanpassing van de software. Dit waren woorden uit de mond van Roel zelf. Een S40 T4 heeft ook een Siemens ecu. Dus dan mag jij me uitleggen waarom het nu wél zou moeten....

Misschien dat de praktijk laat zien dat dat niet nodig is? Je hebt het over en 14T op een 4 cylinder met een totaal ander regelsysteem. Praktijk laat zien dat sommige, ook niet alle, turbo's op een 5 cylinder  behoorlijk kunnen gaan pieken na montage van een DP en dit is vaak de enige reden om een chip nog even te laten aanpassen. Ook kan de motor arm gaan draaien als de DP idd een giga winst laat zien en er zal geen ECU zijn die dat maar even zelflerende zal aanpassen. Je zou er even een wideband lambda in kunnen hangen om te checken, ik denk dat het met de brandstof allemaal wel mee valt.
Mocht de chip al zijn gemaakt met een DP in gedachte dan is het vaak zo dat de motor vaak iets te rijk gaat draaien als er een standaard DP achter zit. Na montage van een Ferrita of andere meer open DP zit de brandstof dan wel redelijk in de buurt. Als de lambda stuk is gaat ie in noodloop, bij de nieuwere modellen zal de druk dan ook maar max 0,4 bar of zoiets zijn tenzij je een aparte druk regelaar er in hebt zitten.

Johann

Sinds wanneer heeft zo'n R AWD trouwens een Siemens???  :o

M a r c

Ik zat er al op te wachten....

Meer zeg ik er wijselijk maar niet over.

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Johann op 25-01-2005 20:56:54

Klopt.... is inderdaad een Bosch ME7  :-[

info@europeantuning.nl

Johann

Citaat van: MH op 26-01-2005 15:46:47
Citaat van: Johann op 25-01-2005 20:56:54

Klopt.... is inderdaad een Bosch ME7  :-[

Ik wou net zeggen, maak me niet gek... ;)

mathh

Johann heeft het over een piekende turbo na montage van een downpipe. Ik neem aan dat je dat tijdens het rijden kunt voelen of op een andere manier kunt constateren???
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Johann

Citaat van: mathh op 26-01-2005 21:35:54
Johann heeft het over een piekende turbo na montage van een downpipe. Ik neem aan dat je dat tijdens het rijden kunt voelen of op een andere manier kunt constateren???

Voelen kun je het wel als je weet waar je op moet letten....
Vaak ervaren mensen het als zijnde een giga vermogenswinst omdat de turbo heel hard er op komt maar uiteindelijk zijn de prestaties niet zoals het moet zijn.
Met een turbodruk meter kun je het wel zien.

Stel dat je turbo volgens de computer ongeveer 0.7 bar moet doen bij 3000 toeren en mag oplopen naar 1 of 1,2 bar bij 4000-4500 toeren dan kan het zijn dat na montage van de DP de turbo kortstondig 1-1,2 baar gaat draaien bij 3000 toeren als je 't gas in trapt. Bij 4000-4500 toeren kan de piek wel oplopen tot 1,5 bar als de turbo er echt zin in heeft.
Wat is nu 't probleem van deze piek, het kan zijn dat de computer niet in voldoende brandstof voorziet met kans op detonatie tot gevolg. Nu is de ME 7 computer vrij intelent en vaak ziet hij dit wel aankomen. Gevolg is dat computer de onsteking gaan verlaten en ook nog een poging zal doen om de druk op de juiste waarde te krijgen maar omdat dit zo snel gaat zal hij overreageren.
Totaalplaatje laat dan zien dat de druk over het verdere toerenbereik een beetje achter de feiten aan loopt en dat de onsteking met enige vertraging weer zal proberen om op de juiste stand te komen. Al die tijd verlies je dus vermogen.
Het mooiste is dat de druk precies op de juiste instelling aanloopt op het moment dat je je gas in trapt.
Om dit te realiseren moet de drukcurve in de computer iets aangepast worden zodat de computer iets eerder kan reageren. Ook kun je met de vooronsteking iets doen om verlaten in een vroeg stadium te voorkomen.

pfff... wat een verhaal weer.. ;D

Gek genoeg zie je dat niet elke auto dezelfde reacties geeft op een DP.

mathh

Van Heico Duitsland kreeg ik de garantie dat aanpassen van de chip niet nodig is na plaatsing van een 3" DP met racekat. Alleen als ook een andere turbo geplaatst werd moet het programma aangepast worden.

Ik neem aan dat de reguliere chiptuning (normale verkoopkanalen) nog voldoende veiligheid ingebouwd heeft om afwijkingen als een dp te kunnen opvangen.
In Duitsland worden de Heico chips via de Volvodealers verkocht, waarbij de auto binnen de officïele Volvogarantie blijft vallen. Misschien gebeurt dat ook wel met de reguliere Rica chips in Nederland? Daarentegen claimt Heico ook minder vermogenswinst door chippen dan Rica.
Het aanpassen van de chip na montage van een DP is volgens mij alleen nodig als de auto bij bijv. Rica of Heico op de bank heeft gestaan om er zoveel mogelijk vermogen uit te halen, waardoor de veiligheidmarges al kleiner zijn geworden. Volgens mij is dan ook de officïele Volvogarantie niet meer geldig....... ;D
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

mathh

Citaat van: BenC70ES op 17-01-2005 19:17:24
Maar waar is de flexibel? En er zitten blijkbaar 3 gaten in voor de lambdasondes?  ???

Wel mooi hoor... :)

Géén flexibel maar wel twee delen om montage om de awd heen mogelijk te maken. En er zitten 3 gaten in omdat de pijp voor verschillende types AWD gebruikt wordt.  De '97 er handbak heeft bijv. maar een Lambda, de mijne er twee! Wel fijn om eventueel een A/F metertje of een uitlaatgastemp meter aan te sluiten.

BenC70ES

Das duidelijk, thanks  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Diederick

zou je mij AUB het adres ff willen mailen van het bedrijf die dit gemaakt heeft voor je en de prijs want DIE WIL IK OOK ONDER MIJN 850R ESTATE
greetz Diederick

M a r c

Citaat van: Diederick op 01-09-2005 21:44:20
zou je mij AUB het adres ff willen mailen van het bedrijf die dit gemaakt heeft voor je en de prijs want DIE WIL IK OOK ONDER MIJN 850R ESTATE
greetz Diederick

Ze zijn inmiddels ook gewoon te koop voor de 850, helemaal pasklaar en mét garantie!

info@europeantuning.nl

Ricardo

Kan dit ook voor V70? Dacht dat dit alleen pasklaar voor AWDs bestond?

M a r c

Citaat van: Ricardo op 03-09-2005 04:39:22
Kan dit ook voor V70? Dacht dat dit alleen pasklaar voor AWDs bestond?

Zover ik weet is de onderkant van de V70 hetzelfde als die van een 850.

info@europeantuning.nl