Ingang creeren op Big Front voor Ipod

Gestart door 850Joris, 01-01-2004 12:04:05

Vorige topic - Volgende topic

tijs.daking

sinds 2 maanden heb ik via volvotech de dension gw 100 op mijn sc801 aangesloten. De bediening via de radio is eenvoudig en ietwat beperkt (alfabetisch op playlist, op artiest en op plaat maar zonder tekst) maar de ipod kan buiten het zicht blijven en de geluidskwaliteit is geweldig. De installatie was overigens ook kindelrijk eenvoudig.

Turbo-Geek

Citaat van: jordens.mark@gmail.com op 30-01-2010 22:47:57
Ik rijd inmiddels een paar maanden rond met de Blitzsafe adaptor. Het werkt feilloos en het geluid is super  :eusa_boohoo:. Inderdaad is de Ipod niet met de radio te bedienen, afgezien van het volume en klankkleur. Ik vind dat weliswaar een nadeel, maar kan er prima mee leven.

D'r zijn hele mooie afstandbedieningen (compleet met mooi LCD scherm en handige rotary commander voor de bediening) om de ipod te bedienen, zo kan hij buiten het zicht bedient worden en veilig.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

axelvr

Kan het zijn dat de connector van een sc-805 anders is dan die hier is beschreven

Of is dit nog steeds pin 4&5? Ik heb het geprobeerd aan te sluiten , maar kreeg geen reactie uit de radio.

Iemand ervaring met de sc-805 en de ingang via de Cassette connector?

groet,

Axel

thuur

SC-805:

Let wel: er zijn 2 types 805's! Het nieuwer type heeft het linker kanaal op de pin links/schuinonder zitten, zie de opdruk op de bovenste print.

Ik vond ook dit nog van de SC813, rechtboven zie je links en rechts aangegeven (Lch, Rch):

Hetzelfde geldt voor de 816:

(sleep de foto's naar de adresbalk of tabblad voor groter formaat)

Gr 8)

markmol

Ook ik heb nu een I-pod aansluiting weten te creĆ«ren! Enig nadeel wat ik nu ervaar is de balans.. Rechts is zachter dan links, niet bij cd, tape of tuner..  Ik heb het idee dat het door de plaats waar ik de snoertjes heb aangesloten. Ik heb een SC-805-2. Ik heb de snoertjes aangesloten op de potmetertjes direct na de tapekop. Ik heb de keuze uit drie pootjes bij beide kanalen, ik heb gezien dat er van elke potmeter er twee met elkaar in verbinding staan, ik ga ervan uit dat dit de ground is. De twee andere lijken mij dan 1 voor in en 1 voor uit, maar welke.... Wie weet de oplossing?

_RRM_

De aux-in soldeer truc bevalt goed bij de SC-801. Geen transmitter meer nodig.
Geen vervorming, echter moet het volume wel hoger dan bij radio luisteren ondanks dat de MP3 - speler op max. staat.
Ik heb onderstaande pagina gebruikt als handleiding.
En had geen ervaring met solderen! Binnen 2 uur klaar, alleen nog een goede plek vinden voor de kabel in de auto.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=89936&highlight=bobbych

Hmm, dit alles heeft een klein weekje goed gespeeld, inmiddels geen aux-in meer. Geen idee vooralsnog.
Een derde draad voor "aarde" is cruciaal!

Asolex

Zo langzamerhand heb ik alle opties om de ipod aan te sluiten geprobeerd, met ipod en andere MP3 spelers, zo lang de motor uit is werkt het perfect, maar als de motor draait heb ik een mooie fluittoon te pakken die met het toerental meegaat. Iemand een oplossing?
T5R: Meer Aso dan Solex

v40pokemon

Citaat van: Asolex op 21-01-2011 15:22:54
Zo langzamerhand heb ik alle opties om de ipod aan te sluiten geprobeerd, met ipod en andere MP3 spelers, zo lang de motor uit is werkt het perfect, maar als de motor draait heb ik een mooie fluittoon te pakken die met het toerental meegaat. Iemand een oplossing?

Massa in orde?

markmol

Citaat van: Asolex op 21-01-2011 15:22:54

Ik had dit ook. Totdat ik erachter kwam dat het kwam doordat ik mijn speler aan de 12 volt (sigarettenaansteker) had aangesloten. In mijn geval dus zorgen dat de speler altijd netjes is opgeladen. De fluittoon liep trouwens bij mij ook op naarmate ik hoger in de toeren reed. Daarnaast ook een irritant "plok" geluid. Beide zijn nu weg.

volvobug

Citaat van: markmol op 21-01-2011 15:40:52
Ik had dit ook. Totdat ik erachter kwam dat het kwam doordat ik mijn speler aan de 12 volt (sigarettenaansteker) had aangesloten. In mijn geval dus zorgen dat de speler altijd netjes is opgeladen. De fluittoon liep trouwens bij mij ook op naarmate ik hoger in de toeren reed. Daarnaast ook een irritant "plok" geluid. Beide zijn nu weg.

Gisteren ipod aansluiting gesoldeerd op een SC-805, helemaal blij, fantastisch geluid. Was een Belkin tunebase FM gewend en dat is in NL een ellende zonder vrije zenders, plus altijd bijgeluiden.

Het geluid van de iphone/ipod is prima zolang die los is van de Belkin Houder. Zodra ik hem plaats en hij geladen wordt, ontstaan er irritante bijgeluiden. De laadt ook via de sigarettenaansteker.

Valt dat niet te ontstoren?

--edit--
vanmiddag stuk gereden, de hoge fluittoon die meevarieert met het toerental is er inderdaad ook als hij aan de lader zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

markmol

@volvobug, hoe bevalt bij jou de balans? Is die bij jou wel helemaal gecentered? Zo ja, waar heb je de snoeren aangesloten? Ik heb ze op de potmeters aangesloten, dit met het idee dat ik zo nog gebruik kon maken van dolby ruisonderdrukking.

Ik heb net wat gezocht op internet en zie veel antwoorden op het gebied van juist aarden. Ik ga nog eens kijken of ik de mantel van mijn aansluiting op de behuizing van de radio kan solderen. Als anderen een goede oplossing weten, ik hoor het graag!

Ik hoor daarnaast graag van iemand die een oplossing weet voor mijn balans probleem!

Citeer
Gisteren ipod aansluiting gesoldeerd op een SC-805, helemaal blij, fantastisch geluid. Was een Belkin tunebase FM gewend en dat is in NL een ellende zonder vrije zenders, plus altijd bijgeluiden.

Het geluid van de iphone/ipod is prima zolang die los is van de Belkin Houder. Zodra ik hem plaats en hij geladen wordt, ontstaan er irritante bijgeluiden. De laadt ook via de sigarettenaansteker.

Valt dat niet te ontstoren?

volvobug

@markmol:
Balans is goed, niet anders als met de radio of cd speler.
Ik heb ze aangesloten volgens de 3de foto in de post van Thuur hierboven, hij schrijft dat het de sc813 is maar de sc805 die ik heb is dezelfde (2de serie wellicht?).

Ik gebruik een iphone 3g als speler, nogmaals zonder lader (geintegreerd in Belkin FM tunebase) werkt het fenomenaal. Zodra ik hem in de houder zet begint het te fluiten (met toerental) en wat gekraak/geruis.
Ik ga eerst maar eens een andere lader proberen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: volvobug op 23-01-2011 23:32:23
Ik heb ze aangesloten volgens de 3de foto in de post van Thuur hierboven, hij schrijft dat het de sc813 is maar de sc805 die ik heb is dezelfde (2de serie wellicht?).

Klopt, de 805 is er in 2 interne varianten.

Gr :D

_RRM_

Ik heb de massa/aarde op de SC-801 aangesloten op die van het moederbord.
Er zijn verschillende opties om dit goed te doen.
Misschien kan je een aantal plaatjes vinden op het UK volvoforum zoals ik enkele posts hierboven schreef.
Bobbych is daar zeer actief aanwezig, met zeer waardevol advies, voor diverse type radio's!
Zoek op z'n naam en waarschijnlijk vind je het antwoord of geeft hij je het zeer snel.

markmol

Bij deze nog even hoe ik het een en ander heb gemaakt. De reden van deze aanvulling is omdat bij mijn sc-805 het linker kanaal weer op een andere plaats zit als dat Thuur aangeeft. Ik heb daarnaast ook maar meteen wat foto's genomen van hoe de boel in en uit elkaar gehaald kan worden en hoe ik de aansluiting naar buiten heb gebracht.

Wat heb je nodig?

- 2 audiokabels
- 1 kleine hoofdtelefoonstekker en 2 vrouwtjes en 2 mannetjes tulpstekkers.
- soldeerbout (een met een fijne soldeerpunt) en soldeertin (hoe dunner hoe beter)
- schroevendraaier die magnetisch geladen is (belangrijk, omdat sommige schroeven diep weggewerkt zijn)
- striptang
- kniptang
- dremel of boor (om gaatje in de behuizing te maken)
- tape of lijmpistool (om snoeren te isoleren)
- oud cassetbandje, die open te schroeven is en die je niet meer wilt gebruiken (tip: bij de kringloopwinkel hebben ze ze voor een paar cent liggen)
- de code van je radio

Hoe ga je te werk?
1. Verwijder eventuele tapes/cd's uit je radio.

2. Haal je radio uit je dashboard, dit kan heel eenvoudig door de twee verticale stukjes naast "bass" en "6" met bijvoorbeeld je sleutel in te drukken, er komen nu twee hendels uit de radio. Trek nu de radio uit je dash (kan wat kracht vragen).  Haal alle kabels uit de achterkant, de brede stekkers hebben aan de bovenkant een lipje die je moet indrukken.

3. Aan de bovenzijde van de radio zitten op het deel met de ronde gaatjes twee schroeven. Haal deze eruit. Je kan nu de bovenkant eraf nemen, doe dit vanaf de achterkant.

4. Je ziet nu je cd-speler zitten. Deze zit met vier schroeven op iedere hoek vast, twee aan de voorkant in ronde gaten en twee tegen de achterkant buiten de speler. Je kan nu de speler uit de behuizing halen. Doe dit door hem aan de zijkanten op te tillen totdat hij uit de behuizing is, keer hem vervolgens naar achteren en trek voorzichtig de brede witte connector los van de printplaat. Onthoud hoe deze erin ging, maak desnoods even een foto.

5. Nu zie je het tapedeck liggen met daarboven nog een stangetje die met twee schroeven vast zit, verwijder deze. Het tapedeck zit ook met vier schroeven vast, wederom op alle hoeken en aan de buitenkant van het tapedeck. Haal de schroeven eruit en verwijder de brede witte connector en onthoud hoe die erin zit. Je kan nu het tapedeck verwijderen. Dit doe je het makkelijkste door hem eerst aan de voorkant op te liften.

6. Je kan nu aan het solderen! Pak de audiokabel en strip de plastic buitenkern eraf, een goede drie centimeter. Je ziet twee plastic (meestal wit en rood) kabels en koperen manteldraad. Strip de plastic kabels kort af (een centimeter is voldoende). Draai de koperen binnenkern een aantal keer zodat de koperdraadjes aan elkaar vast zitten. Pak je soldeerbout en houd deze tegen de koperdraad aan, pak vervolgens het soldeertin en hou dit ook tegen de koperdraad aan, het tin loopt zo mooi over de draad heen, doe dit zowel bij de witte als rode draad. Knip vervolgens circa 7 mm eraf zodat je nog ongeveer 3 mm overhoudt. De koperdraadjes die los in de snoeren liggen pak je allemaal bij elkaar en draai je in elkaar. Ook hier doe je tin op, knip deze nog niet kort. Maak aan de andere kant van het snoer ook de draden bloot en soldeer die aan de vrouwtjes tulp stekkers. Pak een tweede stuk kabel, hier maak je de mannetjes tulp stekkers en de hoofdtelefoonstekker aan vast.

7. Op de achterkant van het tapedeck zie je een printplaat zitten. Aan de linkerbovenkant ervan zitten een aantal pinnetjes in een donker vlakje die de verbinding vormen met de bovenste printplaat. Op deze bovenste printplaat staan bij mij een rijtje letters waaronder "R"  en "L", rechts en links. De volgorde van de letter is gelijk aan de pinnen die ernaast zitten. Volg nu de pinnen naar de achterste printplaat. Bij mij is de eerste van rechts de "R" en de vierde "L".
Zet nu je soldeerbout op de pin die correspondeert met "R", het tin om de pin zal nu vloeibaar worden, plaats je rode draad tegen het pinnetje en trek je soldeerbout weg. Als het goed is blijft het dan meteen zitten. Als dit niet lukt moet je een beetje tin bijvoegen.
De koperdraadjes die je uit beide snoeren hebt samengevoegd moet in aanraking komen met het frame van de radio. Dit kan eenvoudig via het omgebogen klipje aan de pintplaat waar je net de andere twee draden aan hebt gemaakt. Knip hiervoor de draad op lengte en soldeer deze vast aan het klipje. Isoleer de bloot liggende delen van de draden door er lijm uit het lijmpistool op te smeren of door er isolatietape (of plakband) over te plakken.

8. In principe moet het geheel nu werken. Schroef nu het cassetebandje open en haal alle tape eruit. Laat de wieltjes zitten en schroef het geheel weer in elkaar.

8. Testen: Zet nu in ieder geval het tapedeck weer terug in je radio. De schroeven hoeven er nog niet in maar de brede witte connector wel. Zet de radio terug in roffel en zet hem op contact, zet de radio aan en voer je radio code in. Stop je gemaakte tape in het cassetedeck. Het kan zijn dat hij hem er direct weer uitgooit, duw hem er dan weer in en druk bij het laden op de autoreverse knop, hij blijft dan bij mij zitten. Sluit de tweede kabel met de jackplug aan de eerste en plug hem in je ipod of mp3 speler. Als het goed is moet je nu je muziek kunnen afspelen! Zo nee, loop je aansluitingen na en kijk of alles goed vast zit.

9. Als alles goed werkt dan wordt het tijd om de boel weer in elkaar te zetten. Het in elkaar zetten doe je door de omgekeerde volgorde van punten 2 tot en met 5 uit te voeren. Als je bij de deksel bent aangekomen dan moet je daarin nog even een ruimte maken van waaruit de kabel voor je mp3 kan komen. Ik heb daarvoor een dremel met slijptolletje en schuurstukjes gebruikt. Ik heb een inkeping in de rechterbovenhoek gemaakt. Leg ook nog even een knoop in je snoer om te voorkomen dat je de kabel per ongeluk los trekt. Plaats het deksel op de radio en schroef deze vast. 

10. Snoer bereikbaar krijgen in je interieur: ik heb het snoer aan de binnenkant van het dashboard bij de passagier waar het tapijt onder de dash gaat uit laten komen. Je kan aan de binnenkant (via het gat van de radio) gemakkelijk  het tapijt een beetje opzij duwen.

Opmerking:
Als je je mp3 speler oplaadt via de sigarettenaansteker kan er, afhankelijk van je speler, een irritante storing ontstaan inclusief een pieptoon die hoger wordt als je meer gas geeft. Als iemand nog een oplossing hiervoor heeft dan hoor ik dat graag!