Fuel mixture storingscodes.....waar beginnen?

Gestart door sven861, 15-12-2009 22:05:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

Dus alleen op benzine?.
Dan moet het haast wel in de lambda integrator zitten, zoals Peter schreef.
Is het alleen het lampje dat gaat branden, of loopt de motor ook beroerd?.
In dat geval zou het de benzine onderbreker ook nog kunnen zijn.
Brandstofdrukregelaar ook al eens gecontroleerd?.

sven861

Citaat van: sven861 op 29-12-2009 01:02:12
Hai Ludo,

Enig idee waarom ik die storing dan NIET krijg op benzine? Alleen op LPG geeft ie dit probleem.

Op benzine loopt ie perfect, geen storingen.
Het probleem is als ie op LPG loopt. :)
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Citaat van: sven861 op 29-12-2009 22:43:18
Het probleem is als ie op LPG loopt. :)

Euh, dat bedoelde ik eigenlijk ook.   :eusa_doh:  ;D

sven861

Die Lambda integrator is dus dat stukje electronica die de ECU voor de gek houdt?

Het lampje gaat idd branden maar verder rijdt ie zoals normaal, merk er verder nix aan. Denk dat ik eerst maar eens de bekabeling en connectors ga langslopen op corrosie en dat soort dingen.
PA1SVM........Volvo 4 Life

razorx

Citaat van: sven861 op 30-12-2009 01:19:52
Die Lambda integrator is dus dat stukje electronica die de ECU voor de gek houdt?
..
Inderdaad, die simuleert het lambda signaal als je op gas rijdt.

sven861

Van de week eerst maar eens de electrische aansluitingen controleren.
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

#21
Vandaag even aan het werk geweest aan de 850 om te kijken of t zelf op te lossen was.
Als eerste heb ik de volgende electrische stekkers schoongemaakt:
- Luchtmassameter
- Lambdasonde
- Stationairregelaar
- Stappenmotor LPG toevoer

Verder alles gecontroleerd op lekkage in het inlaattraject.....niets gevonden. Alle vacuum aansluitingen gecontroleerd, geen bijzonderheden.
Echter, toen ik de carterontluchtingaansluiting met de vlamdover controleerde zat deze helemaal vol met mayonaise. Had zelfs in eerste instantie moeite om deze na demontage door te blazen met mn eigen longen. Op de behuizing van de vlamdover zit ook een vacuumaansluiting, deze was ook verstopt. Ook de gasverdamperring eraf gehad om de pakking te controleren....alles ok. Ook de stationairregelaar is mooi schoon en gangbaar. Alles schoongemaakt en alles weer gemonteerd. ECU gereset.....1-1-1...alles ok tot nu toe.

Daarna testrit op benzine.....alles ok, viel wel erg op dat de motor keurig vanuit een hoog toerental terug liep naar 900 toeren stationair....voorheen dipte ie eerst terug naar 700 toeren om vervolgens weer te klimmen naar 900 rpm.

Op LPG zelfde verhaal....gaat keurig terug naar 900 rpm.

Verder op beide brandstoffen een stuk gereden...geen bijzonderheden. Heb alleen nog niet op de snelweg met cruisecontrol kunnen rijden.
Vorige keer met gas los omdat ik naar beneden reed van een viaduct af kwam de storing erin.......we zullen zien.  

:eusa_pray:


PA1SVM........Volvo 4 Life

pwassink

Citaat van: sven861 op 05-01-2010 20:28:29

## Knip ##

Vorige keer met gas los omdat ik naar beneden reed van een viaduct af kwam de storing erin.......we zullen zien. 

:eusa_pray:


Dit is een situatie dat er normaal al geen brandstof ingespoten wordt, op een externe AFR meter zie je dan ook als de helling
lang genoeg is vaak een Lean (arm)  melding, je AFR waarde geeft dat ook aan en bij een hele lange afdaling zal je zelfs
op je Boordcomputer een verbruik van 0 zien verschijnen.

Dit alles normaliter ook zonder lampjes codes en dergelijke  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ronald21


sven861

#24
Opgelost ?

Vlamdover zit er al een tijdje niet meer in, maar dan weten wel veel mensen over welk onderdeel (behuizing) ik het heb.

Mijn dashboard heeft helaas geen verbruikmeter, alleen klokje.
Waar staat AFR voor?

Vandaag woon-werk verkeer (2x40km) gedaan op LPG en CruiseControl........nix aan de hand, ook bij het bewuste viaduct waar ik al 2 keer eerder een storing kreeg, bleef het lampje uit. We zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte.
PA1SVM........Volvo 4 Life

KIM

Air Fuel Ratio = Mengverhouding (= lambdawaarde)

sven861

Helaas, helaas..........gisteren kwam de storing weer terug. Ik reed op de snelweg maar niet op de CC. Ik moest van het gas af omdat er iemand langzamer voor me reed. Toen nog een paar keer gas geven en weer inhouden.......lampje aan.

Electrishe aansluitingen van de lambda integrator nakijken? Weet t ff niet meer.
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Citaat van: sven861 op 09-01-2010 13:39:52
Electrishe aansluitingen van de lambda integrator nakijken? Weet t ff niet meer.

Áls die er in zit, zou dat een begin zijn.

sven861

Ga ik zeker doen, ik hou jullie op de hoogte  :eusa_eh:
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Vandaag weer ECU uitgelezen, dit kwam eruit op A2:

2-3-2 long term fuel mixture too weak at idle
2-2-1 long term fuel mixture too weak at part-load stage
1-1-3 short term fuel mixture too weak

ECU gereset: 1-1-1

Verder heb ik de stekkers en massa van de lambda-intergrator schoongemaakt. Inmiddels 100km gereden op LPG en tot nu toe geen storing.  :eusa_pray: :eusa_pray:
PA1SVM........Volvo 4 Life