Automaat vervangen?

Gestart door pieters, 16-12-2009 21:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pieters

Ik ben er inderdaad mee naar Noord Holland gereden en wel voor het eerst.   Niet echt dicht bij, maar daar hebben ze hart voor volvo's op leeftijd (i.t.t. volvo dealers) en toch de expertise om het probleem op te lossen, dacht ik.  Maar blijkbaar ben ik niet de enige die teleurgesteld is.  Garage bashing is niet mijn doel.  Ze hebben wel een oplossing geboden (bak vervangen), maar ik vraag wel af of hun handelen iets met de huidige staat van de bak te maken heeft of dat de bak al in slechte staat was toen ik hem bracht. 


elianmars

Er hoeft helemaal niks mis te zijn met de bak, hoor.

Als er nu teveel olie in zit, gaat-ie al raar doen. Dus eerst kijken of het peil nu eigenlijk wel goed staat.

Dan nagaan of de PNP switch wel goed afgesteld staat.

Daarna kan de bak altijd nog gespoeld worden.



En als dát niet helpt, kun je beginnen met nadenken over een andere bak.

pieters

Dank Elianmars,

zal ik naar kijken.

animalT5R

Citaat van: pieters op 17-12-2009 09:19:46
Ik ben er inderdaad mee naar Noord Holland gereden en wel voor het eerst.   Niet echt dicht bij, maar daar hebben ze hart voor volvo's op leeftijd (i.t.t. volvo dealers) en toch de expertise om het probleem op te lossen, dacht ik.  Maar blijkbaar ben ik niet de enige die teleurgesteld is.  Garage bashing is niet mijn doel.  Ze hebben wel een oplossing geboden (bak vervangen), maar ik vraag wel af of hun handelen iets met de huidige staat van de bak te maken heeft of dat de bak al in slechte staat was toen ik hem bracht. 


|Nadeel bij hun is dat ze zich meer op andere modellen volvo moeten concentreren en niet op de 850,die is blijkbaar nog te nieuw voor ze.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

pieters

Ik heb net het oliepeil gemeten.  Eerst volgens het boekje, ( dwz 10 min. stationair, rondje langs alle standen, 2 min wachten):  geen olie op peilstok. Toen met schalelaar in d met de handrem (die het gelukkig hield), en nu ook geen olie te zien. 
Wellicht was hij nog niet warm genoeg, maar te veel olie lijkt niet het probleem. 

-D©©©L-

Citaat van: pieters op 18-12-2009 13:08:44
Ik heb net het oliepeil gemeten.  Eerst volgens het boekje, ( dwz 10 min. stationair, rondje langs alle standen, 2 min wachten):  geen olie op peilstok.

Stond ie langere tijd binnen of was dit buiten in de vrieskou ? De temperatuur van de olie is erg belangrijk.
Het meten met de automaat in "D" is simpelweg zinloos.

pieters

Hij stond in de kou, rond het vriespunt.  Zou inderdaad te koud zijn geweest.  Langer stationair draaien? 

-D©©©L-

Citaat van: pieters op 18-12-2009 13:21:57
Hij stond in de kou, rond het vriespunt.  Zou inderdaad te koud zijn geweest.  Langer stationair draaien? 

Maak maar eens een mooie stadsrit (ca 15-20 km) met aardig wat stop&go verkeer. Dan weer peilen. 

pieters

Stadsrit gemaakt, temp. sensor horizontaal.
Nu zit het oliepeil precies midden tussen min en max  (van de koude schaal). lijkt OK toch?

Wat betreft de noodloop waar ik nu mee rond rijd, met knipperende pijltje dus:

Als ik hem in L of 3 zet en wegrijd dan heb ik een eerste versnelling, die overigens niet doorschakeld.
Dan schakel ik door naar de d, die de 3e en de 4e versnelling heeft.
Dan ga ik terug naar L of 3 en de eerste versnelling is verdwenen en ik heb nu de 2e en 3e versnelling.
Ik trek dus steeds op in z'n twee, wat best gaat, maar geen prettige situatie is.  Dit alles wellicht ten overvloede, maar ik kon nergens vinden hoe de noodloop eruit ziet in een normale situatie.  Het lijkt me niet normaal dat mijn eerste versnelling steeds verdwijnt.

Het switchen tussen  e/s/winterstand heeft geen invloed, die zijn uitgeschakeld in de huidige situatie volgens mij.

Na het oliepeil was er de suggestie van de afstelling van de standenschakelaar te controleren.  Hoe doe je dat?  Ik kan wel zeggen dat de auto nu probleemloos koud herstart, hetgeen hij voorheen niet deed en dat de achteruitrijlampen werken.  Twee indicaties dat de schakelaar goed geinstalleerd is.  Of is er meer dat ik kan doen?

V70geRwin

Als het om Nordicar te HHW gaat dan weten ze niet eens waar het afsteltooltje is toen ik ze een paar weken geleden er naar vroeg. Zegt niets over wat er bij jou aan de hand is maar het zou afstellen van de nieuwe PNP switch kunnen zijn.

Olie een keer spoelen kan nooit kwaad.

Maar wat ik ook eerst zou doen is de ECU even opnieuw in laten leren, zowel van de auto als van de automaat bak. Pool een kwartier van de accu af is genoeg of gewoon beide ECU's even uit de auto halen.

Automaat vervangen is erg drastisch als hij voorheen goed schakelde hoor.

pieters

Was niet Nordicar maar ES te O.

Ze hebben de stroom er ook al afgehaald, maar de code kwam er blijkbaar meteen weer in en het pijltje begon meteen weer te knipperen.  Niettemin ga ik het morgen ook nog even proberen.   Wellicht hadden ze niet lang genoeg gewacht. 

-D©©©L-

Goed, olie niveau lijkt juist te zijn (al zegt de koelwatertemperatuur meter echt heel weinig over de bak temperatuur) je hebt weer een "lampje"; de bak heeft een storing en staat in noodloop.

Maar waarom ?

Dat kan je zelf uitlezen.  Uitleg

Graag -alle- codes van de automaatbak computer (TCU, diagnose pen A1)) hier even posten. De discussie over wat een bedrijf wel of niet goed gedaan zou hebben kunnen we voeren als de werkelijke oorzaak boven tafel is.

Superskunkie

Ze hebben hun + en - punten
Radiator hebben ze keurig voor een schappele prijs vervangen:)
lekkage aan m'n benzinetank hadden ze na een keer niet verholpen, 2e keer wel, alleen hadden ze de slang die lekte, de ontluchtingsslang zolang gelaten dat ie geknikt was en dus minimaal 20 min de tijd had om te moeten tanken, daar kwam ik achter op vakantie, erg leuk dus :D:D
daarna hebben me vader en ik maar even de benzinetank er onderuit gehaald.

Overgens wel hele vriendelijk en sociale mensen, en als ik nog een keer een probleem heb zou ik er weer langs gaan, maar wel met duidelijke afspraken ;)
Citaat van: animalT5R op 17-12-2009 15:23:57
Citaat van: pieters op 17-12-2009 09:19:46
Ik ben er inderdaad mee naar Noord Holland gereden en wel voor het eerst.   Niet echt dicht bij, maar daar hebben ze hart voor volvo's op leeftijd (i.t.t. volvo dealers) en toch de expertise om het probleem op te lossen, dacht ik.  Maar blijkbaar ben ik niet de enige die teleurgesteld is.  Garage bashing is niet mijn doel.  Ze hebben wel een oplossing geboden (bak vervangen), maar ik vraag wel af of hun handelen iets met de huidige staat van de bak te maken heeft of dat de bak al in slechte staat was toen ik hem bracht. 


|Nadeel bij hun is dat ze zich meer op andere modellen volvo moeten concentreren en niet op de 850,die is blijkbaar nog te nieuw voor ze.
Tonnie

Superskunkie

trouwens mijn automaat olie staat of het nu 30 graden is of -30 en of ik me auto nou net gestart heb, of dat ie warm is altijd op MAXIMAAL de  oliestand, mijn auto heeft gelopen (855-T5 AUTOMAAT) : 280.000 KM

Me vorige auto (855 automaat/10v) 360.000 km precies hetzelfde

me ouders hun roffel (855-AUTOMAAT/10v) exact hetzelfde 180.000 km

ik zie de logica niet :-\
Tonnie

pieters

Code proberen uit te lezen.

Als ik de stekker in de A1 van automaat steek gaat het lampje meteen branden, wat overigens niet gebeurt bij A2 etc.  Als ik op het knopje drug gaat het lampje iets feller branden, maar ik zie geen patroon.
Ik heb dit nog niet eerder gedaan, maar het gaat anders dan bij de beschrijvingen. 


In de garage zeiden ze dat er iets aan de hand was met het uitleessysteem en dat ze het hadden vervangen,  Op de rekening zie dat ze 'stekkerblok marge' hadden vervangen. 

Is er een electronisch probleem, of hebben mijn verkleumde handen het fout gedaan?