Automaat vervangen?

Gestart door pieters, 16-12-2009 21:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pieters

Ik heb mijn T5R automaat met nu ca. 270.000 km nu ca. 1.5 jaar en heb er 15.000 mee gereden.  Hij had vanaf het begin verschijnselen van een standenschakelaar probleem
- geen achterruitrijlicht soms
-  hij starte geen tweede keer met koude motor (tenzij ik de versnellingshendel een beetje verschuif)
- na een koude nacht schakelt hij soms niet door

Het was geen groot probleem, vandaar ik lang heb gewacht hem weg te brengen.  Maar met de winter in aantocht heb ik hem onlangs weggebracht om de schakelaar te vervangen.

Bij terugkomst bij de garage bleek de auto in de noodloop te zitten, de codes waren uitgelezen en gereset, maar de noodloop bleef.  Bovendien was er nu een forse bonk als de schakelaar in de achteruit werd gezet, en soms ook in d.  Er werd gezegd dat er te weinig olie in de bak zat (heb ik inderdaad nooit bijgevuld), echter ze hebben er slechts 1.5 bijgedaan volgens de rekening op een totaal van ca. 7 is dat niet extreem veel, lijkt me, maar wellicht heb ik het mis.  De bak zou versleten zijn en moet worden vervangen.  Mijn vraag: is dat echt zo?  Wat hebben ze er in de garage mee gedaan?  Hij bonkte nooit voorheen en schakelde altijd soepel. Ik had begrepen dat de standenschakelaar geen invloed zou hebben op het schakelen zelf. 

Ik moet wel zeggen dat in de bergen, wanneer ik de lagere versnellingen gebruikte hij ook wel eens op tilt sloeg (knipperend pijltje) en in de noodloop ging, maar er altijd vanzelf na enige tijd weer uit kwam.  Nu dus niet (in ieder geval niet binnen 24 uur).  Ik had dit ook als een standenschakelaarprobleem gezien, maar is dit een ook een indicatie van een versnellingsbak in slechte staat?  In Nederland waar ik altijd in d rij, heb dit probleem nog niet eerder gehad.

Ik wil de auto graag houden, want het is een genot om ermee door het verkeer te glijden, maar de kosten lopen wel hard op.  Inmiddels vervangen:  remschijven overal, remklauwen voor, radiator, 2 banden, voorwiellager en nu dus standschakelaar en luchtveren achterklep.  Ik geloof dat bij een versnellingsbak vervangen ook de keerringen kunnen worden meegenomen, dat zou wel handig zijn want hij lekt ook een paar druppels na elke rit.  Klopt dat?

)()()sT

Wat er aan de hand is zou ik niet weten, bonken is het koppelblok geloof ik.
Eugène heeft nog wel een AT-bak liggen. Ik weet uit welke auto ie komt, en de vorige eigenaar heeft regelmatig de ATF olie ververst en er is netjes mee gereden.

Zie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37960.0.html

Succes.

FelixB

? je brengt je auto weg met een brakke PNP-switch wat 'normaal' is bij die stand.

Het lijkt alsof ze die niet vervangen hebben, maar er lukraak 1 1/2 liter olie in hebben BIJgegooid waardoor de bak nu moeilijk schakelt?!

Morgen als de wiedeweerga het oliepeil controleren; hebben ze de PNP-switch/standenschakelaar wel vervangen?

Is het een Volvo-dealert of een universele?
855R & C70 T5 cabrio automaat

pwassink

#3
Als het een universele garage is zou het zomaar mogelijk zijn dat de schakelaar wel is vervangen maar niet of niet goed IS afgesteld ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Is het oliepeil wel op de juiste manier gemeten (lopende motor, lauwe of warme olie)

Jans Duiven

#5
Citaat van: pieters op 16-12-2009 21:48:51
Ik heb mijn T5R automaat met nu ca. 270.000 km nu ca. 1.5 jaar en heb er 15.000 mee gereden.  Hij had vanaf het begin verschijnselen van een standenschakelaar probleem
- geen achterruitrijlicht soms
-  hij starte geen tweede keer met koude motor (tenzij ik de versnellingshendel een beetje verschuif)
- na een koude nacht schakelt hij soms niet door

Het was geen groot probleem, vandaar ik lang heb gewacht hem weg te brengen.  Maar met de winter in aantocht heb ik hem onlangs weggebracht om de schakelaar te vervangen.

Bij terugkomst bij de garage bleek de auto in de noodloop te zitten, de codes waren uitgelezen en gereset, maar de noodloop bleef.  Bovendien was er nu een forse bonk als de schakelaar in de achteruit werd gezet, en soms ook in d.  Er werd gezegd dat er te weinig olie in de bak zat (heb ik inderdaad nooit bijgevuld), echter ze hebben er slechts 1.5 bijgedaan volgens de rekening op een totaal van ca. 7 is dat niet extreem veel, lijkt me, maar wellicht heb ik het mis.  De bak zou versleten zijn en moet worden vervangen.  Mijn vraag: is dat echt zo?  Wat hebben ze er in de garage mee gedaan?  Hij bonkte nooit voorheen en schakelde altijd soepel. Ik had begrepen dat de standenschakelaar geen invloed zou hebben op het schakelen zelf.  

Ik moet wel zeggen dat in de bergen, wanneer ik de lagere versnellingen gebruikte hij ook wel eens op tilt sloeg (knipperend pijltje) en in de noodloop ging, maar er altijd vanzelf na enige tijd weer uit kwam.  Nu dus niet (in ieder geval niet binnen 24 uur).  Ik had dit ook als een standenschakelaarprobleem gezien, maar is dit een ook een indicatie van een versnellingsbak in slechte staat?  In Nederland waar ik altijd in d rij, heb dit probleem nog niet eerder gehad.

Ik wil de auto graag houden, want het is een genot om ermee door het verkeer te glijden, maar de kosten lopen wel hard op.  Inmiddels vervangen:  remschijven overal, remklauwen voor, radiator, 2 banden, voorwiellager en nu dus standschakelaar en luchtveren achterklep.  Ik geloof dat bij een versnellingsbak vervangen ook de keerringen kunnen worden meegenomen, dat zou wel handig zijn want hij lekt ook een paar druppels na elke rit.  Klopt dat?


Mijn advies: Ga naar een automatenspecialist en niet naar een Volvogarage o.i.d. Daar hebben ze onvoldoende verstand van automaten.

pieters

wat meer info:

Ik bracht hem naar een volvo estate specialist

Ik denk wel dat de switch is vervangen, aangezien hij nu probleemloos herstart met koude motor.

Oliepeil van de bak gemeten met de motor in d en de handrem erop

pwassink

#7
Citaat van: pieters op 16-12-2009 22:50:13
wat meer info:

Ik bracht hem naar een volvo estate specialist

Ik denk wel dat de switch is vervangen, aangezien hij nu probleemloos herstart met koude motor.

Oliepeil van de bak gemeten met de motor in d en de handrem erop

Koud of warm , zijn twee verschillende standen op je peilstok (zie instructieboekjes)

En hij moet eerst netjes even door alle standen van de keuzehendel geweest met draaiende motor,
in elke stand een aantal seconden laten staan, dat maakt ook nogal wat uit.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

Citaat van: pieters op 16-12-2009 22:50:13

Oliepeil van de bak gemeten met de motor in d en de handrem erop


???

Met de bak in D en de handrem er op?  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 16-12-2009 22:54:40
Citaat van: pieters op 16-12-2009 22:50:13

Oliepeil van de bak gemeten met de motor in d en de handrem erop


???

Met de bak in D en de handrem er op?  :eusa_think:


Ja, dat is kennelijk de nieuwe methode.  Ik vind het best.

Een groot deel van het "bonken" kan voortkomen uit versleten motorsteunen, versleten reactiearm rubbers en speling op de aandrijfassen.
Wat waren de foutcodes eigenlijk ?


elianmars




(Klik voor groter formaat)

pieters

de olie was koud gemeten volgens de methode in d + handrem.  Volgens de garageman stonk de olie wat branderig hetgeen ook op problemen zou duiden.  Ik rook het niet overigens.

Ik weet helaas niet wat de codes waren

Wat betreft de motorsteunen als oorzaak van het bonken vraag ik me af waarom dat dan in de garage is begonnen en samenvalt met het niet functioneren van de automaat

elianmars

Als de olie verbrand ruikt, is het misschien verstandig om de boel eens door te spoelen (flushen).

Te veel olie is trouwens nog slechter voor de bak dan te weinig.

thuur

Zo, je hebt wel vertrouwen in de Volvo handrem :eusa_shifty:

Een T-5R (mits in geel of zwart) kun je zelf uitlezen. Ik verwacht ook eerder iets in het afstellen. Maar controleer eerst het oliepeil zoals duidelijk beschreven in je handleiding.


Gr ;)

animalT5R

Is toch niet die ''volvospecialist'' is Noord-Holland he,zeg maar bij mij om de hoek...want dan kan ik het direct begrijpen .
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....