Benodigde onderdelen cruise control?

Gestart door )0H@N, 06-01-2004 18:02:26

Vorige topic - Volgende topic

)0H@N

Als eerste allemaal een heel goed 2004 toegewenst!!!

Ik ben voornemend om een cruise control (orgineel volvo) in te bouwen.

Nu heb ik wat vragen waarop ik in de zoekfunktie geen (duidelijk)antwoord krijg.

Past een cruise control uit een '93 model in een '94(model '95)?

Wat is er allemaal nodig,( alleen hendel of ook nog relais, slangetjes en andere accesoires)?

Ik hoop dat jullie me hier wat duidelijkheid over kunnen geven.

Alvast bedankt ;D :walksmil:

Thank you for flying with Volvo.

Pretorian

Ik heb in mijn'94er een orginele cruise control laten zetten door de dealer. In eerste instantie was het geen probleem, toen werdt ik gebeld dat dit niet ging met de standaard draadboom die in de auto zat.

Als je het zelf doet leg je de ontbrekende verbindingen zelf, laat je het doen moet je rekenen op extra kosten.
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

Brambo

Hi,

Heb recent (december '03 gemonteerd) een vraag gesteld over hoe een recycled CC te krijgen en waar een set uit bestaat. Bijgaand een summary van de antwoorden die ik ontving van diverse mensen op dit forum.

Overigens 2 dehands / recycled CC zelf by Marans (www.marans.nl) in Veldhoven gehaald. CC= Euro 180,- inbouw door hen Eur 100,- plus een leenauto voor de montage dag. Als je weet hoe het zat in een 850 of (technisch)handig bent schijnt het makkelijk (plug&play) te zijn. Edoch fout doen lijkt me storend bij 150km/h en dan niet uitgaan terwijl je op off klikt.

Het orginele setje bestaat uit een vacuumpompje(hangt onder de accubak), vervangings pookje, balgje, te monteren bij het gaspedaal en 1 (automaat) of 2 schakelaars (schakel) voor bij de koppeling en rem.
Waar je wel op moet letten is dat het heveltje dat tussen de balg en het gaspedaal komt te zitten 'eenmalig' kan worden gemonteerd. Als je dat verkeerd in je gaspedaal klikt, kun je hem alleen kapottrekken en een nieuw heveltje bij de dealer gaan halen.

Een complete set uit een sloopauto heeft dus altijd een nieuw heveltje nodig. (paar Euro).

Nog een aanvulling, er hoort ook een groot, dubbel relais bij, uit mijn hoofd nr. 102-103. Deze dient in het zekeringencompartiment te worden ingestoken, anders gaat de boel niet werken.

En oja, maak niet de fout een bedieningshendel van een 850 mee te nemen voor een S/V70 of andersom, wat dat past echt niet. Een bedieningshendel waar de achterste afdekplaat van mist is geen ramp, je kunt het plaatje van je eigen, oude bedieningsstengel er zo opklikken.

Hoe je kunt zien of de boel is voorbedraad? Haal onder- en bovenkap bij je stuur los, (2 schroeven, lange torxschroevendraaier nodig). Als je links bij de aansluiting van je richtingaanwijzerhendel een tweede aansluitstekker ziet zitten, dan is de boel voorbedraad. Misschien nog eenvoudiger: Onder je accubak moet je dan ook een stekker kunnen zien zitten die mooi in een houdertje is geplugd, klaar voor gebruik.

De vacuumslang gaat door de geribbelde rubbertule waar je met een mesje de derde doorgang die neem ik aan nog vrij is aan de schutbordzijde (onder je hoofdremcilinder) moet opensnijden.

Een CC kan in elk model automatisch werken mits er electrische spiegels en ramen inzitten ivm het voorbedraad zijn. Het bouwjaar doet er dan denk ik minder toe maar zeker weten doe ik dat niet. Een belletje naar Marans of een Volvo dealer moet zo duidelijkheid geven.

Succes.  

Reitse

Mijn '91'er GLT heeft zo'n stekkertje onder de accubak hangen, voorramen elektrisch, rechterbuitenspiegel elektrisch. Modeljaar zal kennelijk niet uitmaken.