Hangende remklauw -> warme eh zeer warme velg

Gestart door Red Devil, 03-01-2010 17:20:03

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

Vandaag is duidelijk geworden dat het inderdaad de remklauw is.
Helaas was deze niet meteen leverbaar. Voordeel is wel dat de blokken en de schijven nog niet waren aangetast. Minder en rustiger rijden heeft dan waarschijnlijk toch resultaat gehad.

Gr.
Ted

Red Devil

Vandaag remklauw gehaald bij Scandcar, vanavond gemonteerd en de diesel rijdt weer fantastisch.
Weer klaar voor veel prettige en veilge km.

Guys, bedankt voor de tips, waren weer zeer bruikbaar. :eusa_clap:

BasV70

Ik heb even gezocht maar kon zo snel geen vergelijkbaar topic vinden.

Ik weet al een tijdje dat de klauwen van mijn voorremmen aan vervanging toe zijn. Ze gaan al 334.000 km mee tenslotte en beginnen af en toe wat te piepen en maken wel eens een schurend geluid :eusa_shifty: .

Nu had ik vrijdagavond na een stuk file-rijden op de A12 last van trillingen in het stuur, vervolgens bij het verlaten van de snelweg een beetje boel sponzig gevoel in het rempedaal en bij het binnenrijden van de bebouwde kom een er-is-iets-behoorlijk-te-warm-geworden-luchtje in de auto. Bij het uitstappen aan de velgen gevoeld en de voorste velgen waren beide erg heet. Getuige ook de blaar op mijn vaders hand die ook wel even wilde voelen :eusa_whistle: . Ik ging er dus van uit dat de klauwen vastzaten, of in ieder geval erg moeilijk de blokken van de schijf lieten lossen.

Na een drie uur (ik heb er niet op staan wachten) waren de remmen echter geheel afgekoeld en durfde ik het weer aan om naar huis te rijden. Thuis gekomen weer gevoeld en de velgen waren gewoon ijskoud :eusa_think: . Ik had onderweg ook geen trillingen gevoeld.
In het weekend veel gereden en nergens last van gehad. Gister (maandag) voelde ik na wederom een stukje file-rijden wel weer wat trillingen in het stuur. Nu was ik bijna thuis en heb daar aangekomen ook niet meer aan de velgen gevoeld.

Nou vraag ik mij af of er een verklaring is waarom tussen het filerijden en het blijven hangen van de klauwen een verband lijkt te bestaan en waarom na een afkoelperiode de klauwen niet meer lijken te blijven hangen.

De klauwen gaan er overigens zeer binnenkort onder vandaan. De nieuwe liggen al een maand of twee op de plank, maar ik moet ze nog even in een net kleurtje spuiten en stalen remslangen bestellen. Schijven en blkken gaan dan ook mee.

Gr.

WubboZ

Citaat van: Red Devil op 06-01-2010 22:13:39
Vandaag remklauw gehaald bij Scandcar, vanavond gemonteerd en de diesel rijdt weer fantastisch.

Kijk, daar ben ik ook aan toe, ik heb een hangende klauw, en weinig versleten schijven en blokken. Van blokken en schijven heb ik meerdere malen gehoord dat je ze altijd links en rechts tegelijk moet vervangen, geldt dat ook voor de klauwen?

FGG

Citaat van: WubboZ op 26-01-2010 18:52:12

Kijk, daar ben ik ook aan toe, ik heb een hangende klauw, en weinig versleten schijven en blokken. Van blokken en schijven heb ik meerdere malen gehoord dat je ze altijd links en rechts tegelijk moet vervangen, geldt dat ook voor de klauwen?

Nee, hoeft niet. Wel blokken vervangen als je de klauw vervangt.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: WubboZ op 26-01-2010 18:52:12

Asdelen altijd per 2 vervangen (banden, remmen, schokdempers, etc.) anders gaat het ten koste van je stabiliteit. Dat geldt zeker voor de achteras, maar ook voor de vooras. Tenzij je bv. op een remmenbank het verschil duidelijk kunt maken en dit binnen de marges valt. Onder normale omstandigheden zul je er weinig tot niets van merken, maar in een extreme situatie wil je je auto ook beheersbaar houden toch? :eusa_shifty:

@BasV70: Hangende klauwen hoeven niet altijd te blijven hangen. Als ze net even buiten het normale werkgebied komen (we praten over tienden van mm's hier!) doen ze het vaak weer een tijdje goed. "Gangbaar maken" van klauwen is ook niets anders dan de cilinder helemaal indrukken en weer uit laten komen. Blijft een lapmiddel en het is wachten op versleten remblokken of blauwe/kromme remschijven omdat eentje te lang is blijven hangen. Dan zit je meteen aan een leuk onderhoudsbedrag wat ook uitgesmeerd had kunnen worden.

Gr ;)

meiro

Hallo mensen,

Ik had vorige week ook zo'n remklauw akkefietje. Bij mij bleef de klauw rechtsvoor hangen. Na 100 km op de bestemming aangekomen bleek de rem zeer heet te zijn en te stinken. Op zoek naar een garage gegaan, maar het was zaterdagmiddag dus alleen de kwikfit was open. Daar hebben ze de remklauw rechtsvoor vervangen en twee keer schijven en blokken. Ook hebben ze een remslang vervangen. Maandag de auto weer opgehaald, die weer een stuk kwieker aanvoelde.

In totaal was ik 616.50 kwijt, ik weet niet of dat te veel was. Het slangetje kreeg ik hierbij gratis. Nu is mijn vraag de volgende: linksvoor zit de oude klauw er nog op. is het nu verstandig om die preventief te laten vervangen bij de volgende beurt of hoeft dat niet?

Het gaat om een 854 uit maart '95 met 377kkm op de teller, ik weet niet of de klauwen al een keer zijn vervangen.

elianmars

Citaat van: meiro op 06-02-2010 14:11:11

In totaal was ik 616.50 kwijt, ik weet niet of dat te veel was. Het slangetje kreeg ik hierbij gratis.

Nou, dat slangetje was niet gratis........  :o :o

Een ruilklauw heb je voor 100 euro, set nieuwe schijven en blokken voor 160 euro (origineel Volvo).

Nieuwe klauw en de schijven/blokken monteren en ontluchten van het remsysteem moet in een uur kunnen. Niet slecht, 360 euro per uur verdienen  :eusa_shifty:

cas

kwik fit he.... zo was ik ook 600 euro kwijt voor schijVen en blokken achter. op zon moment heb je de auto nodig en staat hij bij hun op de brug. je krijgt die prijs en een (paar) uur later weer een werkende auto. bleek dat mn schijven gewoon nog prima waren zelfs!

is echt wel over nagedacht hoe ze je geld legaal uit je portemonee rukken. 

paniek en daar maakt men misbruik van. volgende keer even snel Forum raadplegen met wat iets ongeveer zou mogen kosten  :)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Misha

Citaat van: FGG op 26-01-2010 18:53:17

Hoezo eigenlijk ? Heb ik niet gedaan in ieder geval.

Bij schijven geldt dat wel, of is het iig wel aan te raden.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

cas

Citaat van: Misha op 06-02-2010 16:16:43

omdat de klauwen een vast gegeven zijn. de schijven en blokken slijten en vervormen en moeten gelijk inslijten om ongelijke afremming te voorkomen, wat weer afkeur is  :) 
of iets in die richting staat mij bij.

Misha

Citaat van: cas op 06-02-2010 16:26:49

omdat de klauwen een vast gegeven zijn. de schijven en blokken slijten en vervormen en moeten gelijk inslijten om ongelijke afremming te voorkomen, wat weer afkeur is  :) 
Dus heb ik gelijk ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

meiro

Ik vond die man bij de kwik fit al zo vrolijk... Volgende keer maar geen kwikfit dus, maar ik had inderdaad weinig keus op zaterdagmiddag in een vreemde stad.

cas

Citaat van: Misha op 06-02-2010 16:39:33
Citaat van: cas op 06-02-2010 16:26:49

omdat de klauwen een vast gegeven zijn. de schijven en blokken slijten en vervormen en moeten gelijk inslijten om ongelijke afremming te voorkomen, wat weer afkeur is  :)  
Dus heb ik gelijk ?

als je het mij vraagt wel, maar misschien dat een minimale afwijking kan plaatsvinden omdat de blokken ietsje anders in de nieuwe klauw kunnen zitten, en dus niet meer op de zelfde plek op de schijf gaan werken als je remt. en dat je dus kans hebt op een zeer klein oppv waar de blokken op werken. zeker als de schijf al wat ongeregeld heden had.
maar aan de andere kant, dat slijt snel genoeg in....

ik blijf er wel bij, met remmen moet je niet klooien, en als ik iets niet zeker weet daar, dan maar voor zekerheid ,en vernieuwen, tot op zekere hoogte. en nou zijn nieuwe blokken de kosten niet, en zal ik daar niet op besparen als er twijfel is :-)   toch wel benieuwd wat in dit geval de " waarheid " is.

FGG

En daarbij: als je klauwen vervangt voor zeg 200 euro dan zit 't ook niet vast op een paar tientjes voor de blokken, lijkt me.

En als de klauw vast zat dan zal het blok van die klauw ook behoorlijk op zijn, in ieder geval opper dan de andere kant.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: