4x4 vertoont kuren

Gestart door rpsiderius, 04-01-2010 21:21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rpsiderius

Hoi mede roffel bezitter,

Enkele maanden geleden na advies op het forum besloten de aandrijfas te verwijderen zodat irritant trillen en harde klappen tot het verleden zouden horen. En met succes alle problemen waren verholpen.
Door de sneeuwval besloten een nieuwe as te plaatsen om toch van mijn 4x4 te genieten. Na de 1ste bocht werd alleen duidelijk dat het probleem niet verholpen was.
Op de as was het rubber  bij de voorkant kapot dus ging er eigenlijk vanaf dat dit het probleem was.

Nou heeft de aandrijving 3 problemen.

1. Bij de 50 en bij de 100 trilt de auto alsof je banden slecht uit balans zijn. En boven de 170 gaat de hele auto fibreren.
2. Achter de auto klinkt soms een geluid alsof er iets loskomt dat vastzit, zoiets als een handrem die vastzit.
3.hard ijzer dat tegen elkaar aan ramt dit gepaart met harde knallen die door de auto voelbaar zijn dit gebeurt eigenlijk bij alle snelheden bochten veel en weinig vermogen.


Wat weet ik ondertussen al.

Profiel is bij alle banden gelijk.
Aandrijving werkt wel.

heb het forum nu al uren bekeken maar kan niet een echte conclusie vinden.
Zou de visco het meest voor de handliggende zijn?


Groetjes Roeland






Wibren

Is de cardanas ook gebalanceerd :eusa_think:
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

rpsiderius

nope, heb een gebruikte gekocht in udem,
maar de trillingen in de auto zijn niet continu soms rijd hij prima zonder trillingen.
lijkt me als de as niet goed is dat de auto continu zou moeten trillen.
Mede omdat de simtomen identiek zijn met de oude as.


sean850

As moet wel gebalanceerd zijn, trillingen zijn namelijk snelheid afhankelijk.

Is net als een auto met een ongebalanceerd wiel trillingen zijn afhankelijk van hoe hard je rijd.

Piere

Ik denk niet dat het ligt aan een ongebalanceerde as.
Afijn, ik vrees...

De haakse overbrenging in je versnellingsbak zorgt voor luide knallen als je remt/terugkomt van versnellingen.

Als je je gas loslaat, hoor je dan vanuit de achterkant precies 'tingg tingg tingg'?
Dan heb je het weer zitten en is de rubberen koppeling weer kapot.

Dat trillen komt ook door die haakse overbrenging in de versnellingsbak.


Je kunt natuurlijk alles vernieuwen (al dan niet met onderdelen van de sloper, als je die vindt) of blijven rijden met enkel FWD zoals m'n vader al byna een jaar rijdt.

(Correct me if I'm wrong ;) )
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

rpsiderius

De harde kanllen krijg ik eigenlijk op alle momenten tijdens het accelereren en tijdens het afremmen remmen.
Als ik gelijke snelheid rijd heb ik verder geen knallen opzo.

Als ik het gas loslaat hoor ik geen geluid. Het geluid achter komt altijd tijdens het optrekken.
De harde knallen tijdens het rijden.

echt ting ting ting hoor ik niet snap je geluid wel, maar is het volgens mij niet.
Heb nu met uden afgesproken dat onderdelen die het probleem niet verhelpen omgeruild kunnen worden.
Kan je de haakse overbrenging testen op de 1 of andere manier?

Gr roeland

Piere

Citaat van: rpsiderius op 06-01-2010 08:09:56
De harde kanllen krijg ik eigenlijk op alle momenten tijdens het accelereren en tijdens het afremmen remmen.
Als ik gelijke snelheid rijd heb ik verder geen knallen opzo.

Als ik het gas loslaat hoor ik geen geluid. Het geluid achter komt altijd tijdens het optrekken.
De harde knallen tijdens het rijden.

echt ting ting ting hoor ik niet snap je geluid wel, maar is het volgens mij niet.
Heb nu met uden afgesproken dat onderdelen die het probleem niet verhelpen omgeruild kunnen worden.
Kan je de haakse overbrenging testen op de 1 of andere manier?

Gr roeland

Ik vrees dat je dat niet kunt testen, maar als ze laat vernieuwen is het geen slechte zaak.
Die eerste generatie van haakse overbrengingen had een kinderziekte (de tandwielen verspringen gewoon, daardoor die bonken) en als ze'm vernieuwen gebruiken de de 'nieuwere generatie' die versterkt is.

Waarschijnlijk is dat het probleem, samen met de homokinetische koppelingen van je aandrijfas die naar achteren loopt.

Gegroet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

rpsiderius

Hoi Piere,

Bedankt voor je uitleg, gisteren was het duidelijk hoorbaar lijkt er inderdaad op dat de tandwielen verspringen.
je voelt het namelijk ook in je vermogen. wat is de kans dat de visco ook kapot is?
Het lijkt namelijk of sommige geluiden wel van achteren komen, of zou dit een reactie op de haakse overbrenging komen.

Groetjes Roeland

Piere

Citaat van: rpsiderius op 07-01-2010 09:31:26
Hoi Piere,

Bedankt voor je uitleg, gisteren was het duidelijk hoorbaar lijkt er inderdaad op dat de tandwielen verspringen.
je voelt het namelijk ook in je vermogen. wat is de kans dat de visco ook kapot is?
Het lijkt namelijk of sommige geluiden wel van achteren komen, of zou dit een reactie op de haakse overbrenging komen.

Groetjes Roeland

Het is soms heel verwarrend om te bepalen van waar de geluiden komen. Wij dachten eerst ook dat ze van vanachter kwamen waardoor we't achterste differtentieel zijn gaan verdenken, bleek uiteindelijk toch die haakse overbrenging te zijn...
Van de viscokoppeling heb ik niet direct een idee, ik denk wel dat die daartegen kan.
In Vadis staat een manier om ze te testen

Iemand die hetzelfde probleem heeft:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38381.0.html
Staat ook in beschreven hoe je je visco kunt testen, maar ben -in zijn geval- niet zeker wat dit wil zeggen, maar gezien de uitleg erboven lijkt het me vrij logisch dat de viscokoppeling hier niet naar behoren werkt...

Net even je eerste bericht herlezen en gezien (had ik de vorige keer over gelezen  :eusa_whistle: ) dat je al een andere aandrijfas hebt gestoken.
Heb je deze goed gecontroleerd voor je ze monteerde op gescheurde rubbers o.i.d.? Want als dat het geval is kan het vet uit de homokinetische koppeling(en) en heb je weer hetzelfde probleem.

P.S.: m'n vader rijdt momenteel ook nog altijd met FWD en is ook aan het kijken om nieuwe koppelingen (300 euroots excl btw als ik me niet vergis) op de as te monteren, zal dan ook es zien wat die visco doet als de as terug gemonteerd is. ;)

Gegroet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

rpsiderius

Heb zojuist eens prijzen opgevraagt.

ONGELOVELIJK !!!!!
Volvo dealer
1348 voor de bak
1880 voor de visco
1136 voor de as.

Volvosloop uden

500 tussenbak met 130.000 op de teller
200 voor de as reeds gekocht km onbekend (rubbers waren op het oog nog goed.
250 voor de visco ook ongeveer 130.00 gelopen.

Is nogal een verschil ben dan ook van plan de gok met de sloop goederen te nemen.
Nou zijn het wel onderdelen van verschillende auto's is dit af te raden?

Het is wel zonde dat het niet naar behoren werkt met dit weer........:(
Heeft jouw vader zijn bak al wel vervangen?

gr roeland


Piere

Citaat van: rpsiderius op 07-01-2010 11:27:05
Heb zojuist eens prijzen opgevraagt.

ONGELOVELIJK !!!!!
Volvo dealer
1348 voor de bak
1880 voor de visco
1136 voor de as.

Volvosloop uden

500 tussenbak met 130.000 op de teller
200 voor de as reeds gekocht km onbekend (rubbers waren op het oog nog goed.
250 voor de visco ook ongeveer 130.00 gelopen.

Is nogal een verschil ben dan ook van plan de gok met de sloop goederen te nemen.
Nou zijn het wel onderdelen van verschillende auto's is dit af te raden?

Het is wel zonde dat het niet naar behoren werkt met dit weer........:(
Heeft jouw vader zijn bak al wel vervangen?

gr roeland



Die prijzen hebben ons toen ook doen schrikken ja, maar dat is nu eenmaal Volvo hè :)

Kan normaalgezien geen kwaad dat die onderdelen van verschillende auto's komen, nee, moest het over motoronderdelen gaan zou het een ander verhaal zijn...

Die tussenbak, da's die haakse overbrenging zeker? Misschien dat het geen slecht idee is om die nieuw te steken, zoals ik al zei, dan krijg je een versterkte versie, als je er eentje van de sloper steekt kan het goed zijn dat je na 50 K weer hetzelfde probleem hebt...

M'n pa heeft zo'n nieuwe haakse overbrenging laten steken ja, toen-ie de auto net had (en nog niet wist wat er nog allemaal ging komen).
Hij mist de 4x4 nu ook met dit weer, daarmee dat'm nu aan het kijken is om die koppen van de aandrijfas te vernieuwen.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Geertje

Heb eigenlijk een soortgelijk probleem, ook al eens eerder beschreven.
Mijn AWD trilde bij langzame bochten, bij flink acc was het minder.
Aandrijfas naar achteren eruit gehaald, problemen over.
As weer terug gemonteerd maar nu met het rubber in het ophanglager in het midden een beetje opgesloten met rubber omdat dat lager wel heel los hing in het rubber. Ik kon me voorstellen dat de as in het losse rubber zoveel ruimte kreeg zodat ie een beetje uit het midden van het ophanglager kan en zodoende voor de trilling zorgde.
Na het opsluiten dus was idd de trilling in de bochten weg maar nu trilde de auto op snelheid bij rechtuit, waarschijnlijk te stijf gemaakt.
Ik kan proberen om het minder stijf te maken zodat beide trillingen weg zijn of hebben jullie een beter idee?

Gr Geert

alfredgeel

bij mijn auto was dat de oorzaak een combinatie van factoren; Maar ik had juist hetzelfde aan de hand.

uiteindelijk zijn er twee motorsteunen en de voorste lager van de cardanas vervangen.

opgelost en de auto uiteindelijk verkocht!

Geertje

Alle motorsteunen zijn al vervangen, de homokineten van de as lijken mij in orde, kan er niks aan ontdekken.
Het enige dat me opvalt is dus dat het ophanglager wel heel erg los hangt.
Bij de latere modellen kun je dat ophanglager dus vervangen, helaas bij de mijne niet.

Gr Geert

Piere

Aan de homokineten zelf kon ik ook niks bespeuren, tenzij het rubber dat gescheurd was en dat is genoeg vrees ik...
Als ze zonder vet=smering draaien blijven ze niet lang leven
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/