Kan iemand mij uitleggen wat tracs zijn? (ABS)

Gestart door CharlieFox, 04-01-2010 21:53:30

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Vandaag "gelazer" gehad met de APK. Ik rij notabene al bijna 3 jaar zonder ABS (zekering getrokken). APK's gingen altijd goed totdat vandaag een Pietje Precies keurmeester mijn 850 erop afkeurde. Zal dus nu waarschijnlijk aan 'n andere controller/computer moeten. Sensors en tandkransen etc. heb ik destijds al eens grondig gereinigd evenals de verschillende connectors, echter zonder resultaat.

Op internet worden er ABS-controllers aangeboden. Ik lees alleen telkens iets met "tracs". Wat zijn dat? Hoe weet ik of mijn 850 dat ook heeft?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

haasje

Tracs is (een soort) traction control, als je het hebt, heb je er ook een schakelaar voor en staat het op de controller.

CharlieFox

:eusa_think: Traction Control (?). Weet echt niet wat dat is. Maar 'n schakelaar komt me niet bekend voor. Ken m'n cockpit vrij goed. Waarschijnlijk heb ik dus geen "treks" en moet ik op zoek gaan naar een ABS-controller zonder tracs ...

Edit: Dit gevonden
http://www.ecars.nl/Glossarium.htm
Weet nu wat het is, maar nog niet 100% zeker of het op mijn 850 zit (behalve dan het ontbreken van het knopje).
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

haasje

Wat voor auto heb je en dan met name het bouwjaar en de maand (zie kentekenpapieren)

CharlieFox

Citaat van: haasje op 04-01-2010 22:16:22
Wat voor auto heb je en dan met name het bouwjaar en de maand (zie kentekenpapieren)

Volvo 850 station, B5252S motor. Type volgens kenteken: 850 2.5 I van 15-09-1995. Cilinderinhoud: 2435 cm3.

Tracs of geen tracs?

Red Devil

Mijn 855 (2.5-10v) van januari 1995 had wel ABS maar geen tracs. Motortype B5252S. Maar dit kan natuurlijk ook met de uitvoering te maken hebben. Mijn e was de Luxury uitvoering.

Succes
Ted

Turbo-Geek

Waarom zo moeilijk doen, als jij het niet mist (ABS) dan ga je toch gewoon ergens anders keuren ?
Als jij vaker zo door de keuring bent gekomen dan is de kans groot dat het ergens anders wel lukt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

arjenT5R

controller al eens laten solderen?

daar zit meestal de fout

of zelf solderen natuurlijk  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CharlieFox

Citaat van: Turbo-Geek op 04-01-2010 23:02:27
Waarom zo moeilijk doen, als jij het niet mist (ABS) dan ga je toch gewoon ergens anders keuren ?
Als jij vaker zo door de keuring bent gekomen dan is de kans groot dat het ergens anders wel lukt.

Ja, dacht ik zelf ook al aan maar dan betaal ik natuurlijk wel weer opnieuw de volle keuringskosten. Bij deze "mieren*&^%$%" kan ik binnen 2 weken gratis herkeuren. En ik heb nu gelijk een schop onder m'n achterste (heb ik soms wel 's nodig) om eindelijk eens die defecte (al 2 jaren) ABS te repareren.

Maar als het niet binnen 2 weken lukt ga ik idd ergens anders keuren. Moet ik wel uitzoeken hoe het oranje ledje uit te krijgen. Zekering trekken werkt namelijk niet. Daarmee schakel je de ABS uit en gaat het ledje aan ...  :eusa_doh:

arjenT5R

Citaat van: arjenT5R op 04-01-2010 23:07:26
controller al eens laten solderen?

daar zit meestal de fout

of zelf solderen natuurlijk  ;)
:eusa_whistle:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

haasje

Er zijn een aantal mensen hier die de abs controllers kunnen repareren (thuur, ik en nog wel een aantal mensen meer). Het kost je de kop niet en klaar terwijl u wacht.

thuur

Als je geen knopje en geen lampje in je dash met de tekst TRACS hebt (zie je branden bij op contact zetten), dan heb je geen TRACS.

Voor onze roffels zijn er 5 types ABS controllers:
- ABS (<05-'95) aluminium
- ABS/TRACS (<05-'95) aluminium
- ABS (>06-'95) plastic
- ABS/TRACS (>06-'95) plastic
- ABS/STC (>06-'99) plastic

Ze zijn onderling niet uitwisselbaar, al denk ik dat een ABS/TRACS controller op een ABS plek nog wel een goede kans maakt prima te werken.

Gr 8)

CharlieFox

Citaat van: haasje op 04-01-2010 23:11:30
Er zijn een aantal mensen hier die de abs controllers kunnen repareren (thuur, ik en nog wel een aantal mensen meer). Het kost je de kop niet en klaar terwijl u wacht.

Het solderen 2 jaar geleden al eens laten doen echter geen resultaat. Reinigen van tandkrans, sensors, connectors evenmin. Weet echter niet of dat solderen helemaal goed is gedaan. Was door een beunhaas gedaan wat overigens niet wil zeggen dat het bij voorbaat niet goed kan zijn! Ik overweeg het opnieuw. Dank voor de tip mbt het inschakelen van ervaren ABS'ers hier op het forum.

Misha

Citaat van: thuur op 04-01-2010 23:12:06
Als je geen knopje en geen lampje in je dash met de tekst TRACS hebt (zie je branden bij op contact zetten), dan heb je geen TRACS.

- ABS (>06-'95) plastic

Ze zijn onderling niet uitwisselbaar, al denk ik dat een ABS/TRACS controller op een ABS plek nog wel een goede kans maakt prima te werken.

Gr 8)

Mmm.. en dan is de mijne van 02-99 en heeft ABS/STC.. ???
Oja, en ook die is al een keer gesoldeerd door de Volvodealer
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

CharlieFox

Citaat van: thuur op 04-01-2010 23:12:06

- ABS (>06-'95) plastic

Gr 8)

Kijk, daar heb ik wat aan! Herinner me nu dat mijn controller van plastic was. Klopt ook wel naar het bouwjaar van mijn auto, sep 1995. En ik heb nergens knopjes met de tekst tracs. Dus heb ik dat dus niet.

Ga dus nu zoeken naar 850 ABS-controllers van kunststof zonder tracs. Alhoewel, lees ook dat ABS icm tracs eventueel ook zou kunnen. Hoe regel je dat dan met de bedrading etc. of is dat niet zo heel moeilijk?