Turbo druk wel/niet

Gestart door jrs2k3, 08-01-2010 09:38:07

Vorige topic - Volgende topic

jrs2k3

Hallo Mannen,

IK reed vanochtend weg en had toen gewoon turbo druk, halve wege kwam de turbo druk niet meer in het witte en bleef de turbo continu afblazen terwijl ik gas gaf. En af en toe pakte hij de druk wel weer goed op. Ik was net ff langs de garage geweest om te vragen of die een idee hadden, maar die gaven aan dat het van alles kon zijn.

Toen ik daar weg reed toen had ik opeens wel weer de gehele druk terug. Ik had het laatst ook al toen had het ook best hard gevroren (auto gaf -12 aan), toen naar een stukje rijden was het probleem over. Maar nu deed ie het dus weer.

Ik zat zelf te denken aan de TCV, ik heb de vacuum slangen allemaal al een keer vervangen vanaf de tcv.

Wie o wie kan me hierbij een beetje opweg helpen ? :)

Misha

Citaat van: jrs2k3 op 08-01-2010 09:38:07
Hallo Mannen,

IK reed vanochtend weg en had toen gewoon turbo druk, halve wege kwam de turbo druk niet meer in het witte en bleef de turbo continu afblazen terwijl ik gas gaf. En af en toe pakte hij de druk wel weer goed op. Ik was net ff langs de garage geweest om te vragen of die een idee hadden, maar die gaven aan dat het van alles kon zijn.

Toen ik daar weg reed toen had ik opeens wel weer de gehele druk terug. Ik had het laatst ook al toen had het ook best hard gevroren (auto gaf -12 aan), toen naar een stukje rijden was het probleem over. Maar nu deed ie het dus weer.

Ik zat zelf te denken aan de TCV, ik heb de vacuum slangen allemaal al een keer vervangen vanaf de tcv.

Ik heb in ieder geval een gebruikte maar goede TCV voor je liggen, is preventief vervangen maar was het probleem niet.
Midden Nederland.

EDIT: ik zie Wolvega, da's nogal uit de buurt..
Wil hem wel opsturen naar je ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

jrs2k3

Citaat van: Misha op 08-01-2010 09:40:29
Hallo Mannen,

Ik heb in ieder geval een gebruikte maar goede TCV voor je liggen, is preventief vervangen maar was het probleem niet.
Midden Nederland.

Is er ook een methode om de testen of je tcv de geest (bijna) heeft gegeven?

Misha

Citaat van: jrs2k3 op 08-01-2010 09:43:26
Citaat van: Misha op 08-01-2010 09:40:29
Hallo Mannen,

Midden Nederland.

Een ander proberen... ;D

jrs2k3

Citaat van: Misha op 08-01-2010 10:34:36

Een ander proberen... ;D

Hahaha oke :) En uitlezen van de foutcodes? kan ik daar nog iets aan af lezen? Of is het toch echt "een andere proberen" verhaal ? :)

Misha

Citaat van: jrs2k3 op 08-01-2010 10:39:22
Citaat van: Misha op 08-01-2010 10:34:36

Een ander proberen... ;D

Hahaha oke :) En uitlezen van de foutcodes? kan ik daar nog iets aan af lezen? Of is het toch echt "een andere proberen" verhaal ? :)

Ik denk dat je geen foutcodes hebt met dit verschijnsel eigenlijk, die krijg je pas als je motormanagement denkt dat er iets mis is.
Plus dat het proberen van een andere TCV in 5 minuten gedaan is.

jrs2k3

Citaat van: Misha op 08-01-2010 10:43:01

Ik denk dat je geen foutcodes hebt met dit verschijnsel eigenlijk, die krijg je pas als je motormanagement denkt dat er iets mis is.
Plus dat het proberen van een andere TCV in 5 minuten gedaan is.
[/quote]

Hmm nu nog iemand in de buurt van steenwijk/wolvega/heerenveen vinden die een tcv te leen heeft :-\

Turbo-Geek

Iemand zoeken met ook een T-5(R).
Het uitwisselen van een TCV is 2 minuten werk.
D'r zullen er maar heel weinig eigenaren zijn die immers een TCV op voorraad hebben liggen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

arjenT5R

kans is ook nog vrij groot aanwezig dat je cbv gescheurd is
constant afblaas geluid komt hierin aardig overeen.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jrs2k3

Citaat van: arjenT5R op 08-01-2010 19:07:52
kans is ook nog vrij groot aanwezig dat je cbv gescheurd is
constant afblaas geluid komt hierin aardig overeen.

Hij deed het alleen toen het -12, was afgelopen dagen heeft hij zich prima gehouden. Binnenkort maar eens op speurtocht!

Misha

Mmm..
Bij erg lage temperaturen is de lucht erg verdicht, maw: per liter lucht zit er veel meer zuurstof in.

Zou het kunnen zijn dat dit de reden is ?
ECU merkt meer zuurstof dan dat er brandstof bij kan en mikt de druk eraf ?

Of zou er dan gewoon te arm gereden worden zonder maatregelen?

jrs2k3

Citaat van: Misha op 10-01-2010 12:51:55
Mmm..
Bij erg lage temperaturen is de lucht erg verdicht, maw: per liter lucht zit er veel meer zuurstof in.

Zou het kunnen zijn dat dit de reden is ?
ECU merkt meer zuurstof dan dat er brandstof bij kan en mikt de druk eraf ?

Of zou er dan gewoon te arm gereden worden zonder maatregelen?

Hier zat ik zelf ook al aan te denken. Aangezien ik ook een open luchtfilter heb zou ik me er iets bij voor kunnen stellen, maar dan zouden er meer mensen last van moeten hebben lijkt me.

Hoop deze week ff de auto de garage in te kunnen rijden om ff te kijken!

Thijssie!

Misschien een volstrekt nutteloze bijdrage en misschien ook een hele domme, maar ik heb hetzelfde wel eens bij de hand gehad. Alle vacuumslangen vervangen en na een paar weken dezelfde problemen als jij. Alles nog eens nagelopen en toen bleek dat een vacuumslang los was gesprongen... :-\

bassie81

Citaat van: Turbo-Geek op 08-01-2010 11:24:00
Iemand zoeken met ook een T-5(R).
Het uitwisselen van een TCV is 2 minuten werk.
D'r zullen er maar heel weinig eigenaren zijn die immers een TCV op voorraad hebben liggen.

Ik heb er ook een liggen  ::)

ALs de turbo af blijft blazen, lijkt mij dat de wastegate open blijft staan. Dat verklaart tevens waarom je geen druk opbouwt.

Test even of de wastegate vrij loopt en of het stangetje wat hem bedient ook vrij loopt.... dan kun je dat iig uitsluiten.

jrs2k3

Ik duidekel de topic weer ff op. Mijn vriendin belde net dat ze weer geen turbo druk had (-10 graden), nu a ik binnenkort ook naar tjechie dus wil dat het probleem opgelost is voor die tijd.

Het gebeurt dus steeds als het heel koud is, soms als je de auto start of soms spontaan onderweg. Ik heb de ecu nog niet uitgelezen op foutcodes, dit ga ik vanavond ff doen.

Welke onderdelen kunnen er voor zorgen dat hij dus geen druk op bouwt?!

- TCV
- BOV
- Wastgate
- Kapotte vacuum slangen (heb net de laatste slang richting BOV vervangen de rest is allemaal vrij nieuw)