Verbruik en stilvallen LPG

Gestart door mush, 08-01-2010 23:47:10

Vorige topic - Volgende topic

mush

Hello,

sinds 6 maanden ben ik ook eigenaar van een '93 850 gle, 2.0 20v met lpi. Deze was voorheen van mijn ouders tot die een andere gekocht hebben uit pure ellende met de lpi installatie. Zo'n 5tal lpi installateurs zijn gecontacteerd, niemand kon het euvel voorgoed verhelpen... Installatie Landi Renzo ig1 of igs van 2003 ofzo.

Na zelf wat er aan te werken draait hij redelijk goed, enkel nog deze klachten op LPG
- wisselvallig stationair gedrag, meestal rond 700 en 1300 toeren flucturen
- soms continu stationair 900, soms continu 1100
- soms 2000 stationair (vooral na een tijd snelweg rijden)
- soms stilvallen in stationair, vooral als hij koud is of bij niet voldoende gas geven (moet echt goed gas geven)
- traag terugvallen in toeren
- soms een dag zeeer snel terugvallen in toeren en uitvallen. De dag erachter is dit verdwenen.
- accelereren moet met uiterst nauwkeurig spelen tussen gas en koppeling, anders serieus schokken vooral in 1e en 2e
- en het belangrijkste: verbruik 1:5,8 dit is al jaren zo. Net na de installatie was het ongeveer 1:8,3. Op benzine verbruikt hij zo'n 1:10.

maw sommige momenten rijd hij perfect zonder stilvallen, en sommige momenten is hij totaal niet in leven te houden. (meestal goed)

Vroeger was het nog veel erger, zoals
- soms stilvallen tijdens rijden (tijdens gas open)
- periodes altijd schokken onder 2000 toeren
- periodes altijd stilvallen stationair
- periodes 2000 toeren stationair

Op benzine draaide hij tot voor kort perfect op alle vlakken (starten, stationair, vermogen...)

Als ik aan een gasboer vraag wat er aan kan verhoplen worden, dan vooral in het verbruik en het stilvallen, krijg ik het antwoord slechte installatie, niets aan te doen... tja tof antwoord.

Reeds uitgevoerd:
- stationair regelaar gereinigd
- gasklep gereinigd, gasklepstandmeter geeft vloeiend verloop
- lmm gewisseld met een uit sloopauto, zelfde gedrag
- vacuumslangen lijken goed, maar nog niet alles volledig gecontroleerd (zichtbaar)

Heeft iemand suggesties wat ik kan proberen om het verbruik op LPi naar beneden te krijgen, en wat ik nog kan doen om het stationair gedrag constanter te krijgen?

Volgende hoort in een ander topic, maar misschien heeft het er iets mee te maken? sinds een tweetal maanden draait hij ook niet meer op benzine. Starten lukt nog,
- koud stationair: 400 toeren pruttelen, plots naar 1500 en vervoglens traag terugvallen tot 400 toeren, na 10sec terug 1500 etc... en valt na een tijdje stil.
- warm stationair: 700 a 850 toeren
- geen vermogen, gas geven heeft geen effect als hij 400 toeren draait
- gas geven op moment dat hij 1500 toeren draait werkt wel, je kan hem enkele seconden op 1500 houden door gaspedaal gelijk in te houden, maar na enkele seconden valt hij terug. Dan moet je gas bijgeven om terug 1500 te halen. Als je hem te ver laat doorvallen tot vb 1100 geraakt hij niet meer hoger in toeren en klinken ontploffingen in de luchtfilter.

Denk dat dit is te wijten aan kapotte benzinepomp, dichtgeslibde benzinefilter of verstopte injectors?

Wat ook niet in dit topic hoort maar misschien wel kan helpen: de temperatuur staat meestal op 15u30 ipv 15u (soms zelfs zorgwekkend op 16u). Thermostaat aan vervanging toe?

Een lang relaas maar ik hoop dat met deze info iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt voor de hulp. Ik heb al heel veel bijgeleerd uit het forum te doorspitten, maar gezien het mij nog steeds niet lukt het probleem op te lossen vraag ik het even :-)

-D©©©L-

Hoe doet ie het op benzine ?  Landi is geen LPi.

mush

Toen de LPG problemen er al waren draaide hij perfect op benzine. Het stationair lpg probleem is er trouwens al van de eerste dag van de installatie... met wat uitvluchten van de installateur

Nu de laatste maanden draait hij echter niet meer op benzine, zoals uitgelegd in het einde van mijn eerste post.

De lpg installatie is met injectie, da's dan toch LPi? of niet?

-D©©©L-

soorten installaties: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18998.msg349620.html#msg349620

Eerst de problemen oplossen op benzine, dan pas gaan denken aan storing zoeken in de LPG installatie.
Vermoedelijk toch een vacuum probleem en/of stationair regelaar problemen. Heb je al fout codes uitgelezen ?

mush

Foutcodes heb ik nog niet uitgelezen.
Problemen op LPG hebben weinig te maken met benzineprobleem denk ik, gezien de lpg problemen al 7 jaar zo zijn en benzine nog maar 2 maanden.. ik verdenk de benzinepomp door teveel met lege tank te rijden of injectors door amper te gebruiken. Een 4tal maanden geleden ging benzine nog perfect.

mush

Ik heb nog een 850 schade auto staan waarvan ik benzinepomp/drukregelaar etc kan uitwisselen voor het benzinesysteem te checken, maar dit kan ik maar binnen een 3tal weken doen. Lpg/andere tips kan ik nu aan werken, vandaar mijn reactie...

-D©©©L-

Citaat van: mush op 08-01-2010 23:47:10
Hello,

sinds 6 maanden ben ik ook eigenaar van een '93 850 gle, 2.0 20v met lpi. Deze was voorheen van mijn ouders tot die een andere gekocht hebben uit pure ellende met de lpi installatie. Zo'n 5tal lpi installateurs zijn gecontacteerd, niemand kon het euvel voorgoed verhelpen... Installatie Landi Renzo ig1 of igs van 2003 ofzo.

Na zelf wat er aan te werken draait hij redelijk goed, enkel nog deze klachten op LPG
- wisselvallig stationair gedrag, meestal rond 700 en 1300 toeren flucturen
- soms continu stationair 900, soms continu 1100
- soms 2000 stationair (vooral na een tijd snelweg rijden)
- soms stilvallen in stationair, vooral als hij koud is of bij niet voldoende gas geven (moet echt goed gas geven)
- traag terugvallen in toeren
- soms een dag zeeer snel terugvallen in toeren en uitvallen. De dag erachter is dit verdwenen.
- accelereren moet met uiterst nauwkeurig spelen tussen gas en koppeling, anders serieus schokken vooral in 1e en 2e
- en het belangrijkste: verbruik 1:5,8 dit is al jaren zo. Net na de installatie was het ongeveer 1:8,3. Op benzine verbruikt hij zo'n 1:10.

maw sommige momenten rijd hij perfect zonder stilvallen, en sommige momenten is hij totaal niet in leven te houden. (meestal goed)

Vroeger was het nog veel erger, zoals
- soms stilvallen tijdens rijden (tijdens gas open)
- periodes altijd schokken onder 2000 toeren
- periodes altijd stilvallen stationair
- periodes 2000 toeren stationair

Op benzine draaide hij tot voor kort perfect op alle vlakken (starten, stationair, vermogen...)

Als ik aan een gasboer vraag wat er aan kan verhoplen worden, dan vooral in het verbruik en het stilvallen, krijg ik het antwoord slechte installatie, niets aan te doen... tja tof antwoord.

Reeds uitgevoerd:
- stationair regelaar gereinigd
- gasklep gereinigd, gasklepstandmeter geeft vloeiend verloop
- lmm gewisseld met een uit sloopauto, zelfde gedrag
- vacuumslangen lijken goed, maar nog niet alles volledig gecontroleerd (zichtbaar)

Heeft iemand suggesties wat ik kan proberen om het verbruik op LPi naar beneden te krijgen, en wat ik nog kan doen om het stationair gedrag constanter te krijgen?

Volgende hoort in een ander topic, maar misschien heeft het er iets mee te maken? sinds een tweetal maanden draait hij ook niet meer op benzine. Starten lukt nog,
- koud stationair: 400 toeren pruttelen, plots naar 1500 en vervoglens traag terugvallen tot 400 toeren, na 10sec terug 1500 etc... en valt na een tijdje stil.
- warm stationair: 700 a 850 toeren
- geen vermogen, gas geven heeft geen effect als hij 400 toeren draait
- gas geven op moment dat hij 1500 toeren draait werkt wel, je kan hem enkele seconden op 1500 houden door gaspedaal gelijk in te houden, maar na enkele seconden valt hij terug. Dan moet je gas bijgeven om terug 1500 te halen. Als je hem te ver laat doorvallen tot vb 1100 geraakt hij niet meer hoger in toeren en klinken ontploffingen in de luchtfilter.

Denk dat dit is te wijten aan kapotte benzinepomp, dichtgeslibde benzinefilter of verstopte injectors?

Wat ook niet in dit topic hoort maar misschien wel kan helpen: de temperatuur staat meestal op 15u30 ipv 15u (soms zelfs zorgwekkend op 16u). Thermostaat aan vervanging toe?

Een lang relaas maar ik hoop dat met deze info iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt voor de hulp. Ik heb al heel veel bijgeleerd uit het forum te doorspitten, maar gezien het mij nog steeds niet lukt het probleem op te lossen vraag ik het even :-)

Ik zou eerst eens beginnen met het uitlezen van de foutcodes, het verwijderen van de zekeringen van de LPG installatie en het goed stationair laten lopen op benzine. Een defecte thermostaat zorgt ook voor rare effecten net als een slechte temperatuur sensor.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 09-01-2010 01:26:41
Ik zou eerst eens beginnen met ....

En ook eens uitzoeken wat voor installatie er precies in zit.
G3, G2, een samenraapsel.... ???

mehn

Citaat van: Ludo op 09-01-2010 07:26:45
Citaat van: -D©©©L- op 09-01-2010 01:26:41
Ik zou eerst eens beginnen met ....

En ook eens uitzoeken wat voor installatie er precies in zit.
G3, G2, een samenraapsel.... ???

Ja en heb je een GLE (die heeft een 10v motor) of heb je een 20v (dan heb je een GLT).
Dat maakt verschil met een niet-verdamper/gasring LPG installatie.

Algemene vraag: heeft een 2.0 20v ook VVIS?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

haasje

Citaat van: mehn op 09-01-2010 10:55:00

volgens mij heeft er hier iemand een 2.0 20v met vvis tuning, neem dus aan dat ze het allemaal hebben

UserID6342

Citaat van: haasje op 09-01-2010 12:04:48
Citaat van: mehn op 09-01-2010 10:55:00

volgens mij heeft er hier iemand een 2.0 20v met vvis tuning, neem dus aan dat ze het allemaal hebben
Klopt !  Is Jos uit Beuningen, heb het er zelf bij 'm ingebouwd.  Zie ook VVIS topic.

mush

Het is een 20V, motor B5204S, maar op de achterklep staat wel degelijk GLE.

Lpg systeem is Landi Renzo IGSystem, dus gasfase injectie (G3 dus?)
- computer IGS
- verdamper IG1 (welk subtype juist kan ik niet direct zien, zit onder batterij/luchtfilter
- dosering IG1 (67r-010027)
- verdeler IG1-M (67r-010026)

Lambda brandt trouwens al sinds de installatie er in zit, maakten ze mijn ouders wijs dat dit normaal is

pwassink

Citaat van: mush op 09-01-2010 20:37:49

Lpg systeem is Landi Renzo IGSystem, dus gasfase injectie (G3 dus?)
- computer IGS
- verdamper IG1 (welk subtype juist kan ik niet direct zien, zit onder batterij/luchtfilter
- dosering IG1 (67r-010027)
- verdeler IG1-M (67r-010026)

Dat is dus geen LPI en ook  geen Vialle maar dampgasinjectie, is nogal een verschil eigenlijk ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

henry classic v70

Waar haal je uit dat het een 20V is?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Een 2.0 20v GLE kan wel, is wel vaker voorbij gekomen.

Lambda brandt trouwens al sinds de installatie er in zit, maakten ze mijn ouders wijs dat dit normaal is

Nee is zeker niet normaal, als er daadwerkelijk een G3 systeem onder de kap zit.