waarschuwingslampje storing brandstof en ontstekingsysteem

Gestart door sappie, 19-01-2010 16:30:27

Vorige topic - Volgende topic

sappie

sinds vandaag brand het onderstaande lampje:

in het onderhoudsboekje staat hierbij:

ik was in purmerend heel even snel naar de dealer gereden of ik hiermee door mocht rijden naar huis, geen probleem volgens de medewerker, zodat ik gelukkig wel gewoon kon doorrijden.

iemand misschien bekend met het euvel of simpelweg kwestie van laten uitlezen en hopen dat het een goedkope oplossing betreft?

mehn

Met oranje lampjes mag je meestal gewoon wel rijden. Met rode lampjes kun je dat beter niet doen.

Ik zou de foutcodes laten uitlezen. Tot die tijd is het gissen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Piere

Is dus het lampje van het motormanamement, heb je last van iets? Haperen, slecht trekken, slecht starten...?

Gegroet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

sappie

Citaat van: Piere op 19-01-2010 17:12:29
Is dus het lampje van het motormanagement, heb je last van iets? Haperen, slecht trekken, slecht starten...?

Gegroet!

nop zo ver ik weet nergens last van.

het enige dat ik vindt is dat ie met name na het starten wel erg veel witte rook geeft uit de uitlaat.

zowel koelvloeistof als olie netjes op peil.

)()()sT

Witte rook bij dit weer is normaal bij onze wagens... Ik heb dus tegenwoordig een dubbele uitlaat; je wilt niet weten wat die walmt in de file  ;D

Even een andere vraag: hebben de eerdere *70's nou ook dit lampje, of brandt daar alleen dat lambda-lampje?

Piere

Strange...
Laten uitlezen, gaat in ieder geval duidelijkheid brengen :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

volvobug

Citaat van: )()()sT op 19-01-2010 17:27:52
Even een andere vraag: hebben de eerdere *70's nou ook dit lampje, of brandt daar alleen dat lambda-lampje?

Mijn eerder V70 (april 1997) heeft alleen dat lambdalampje. Heeft 8 maanden gebrand in de wetenschap dat het veroorzaakt werd door foutcode "voorverwarming lambdasonde". Uiteindelijk sonde toch maar eens vervangen en sindsdien lampje uit, auto rijdt heerlijk en verbruik iets omlaag.
Mijn advies: uitlezen en iets aan doen, brandt niet voor niets  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Marc O.

Heb dat lampje in mijn V70 (net als jij ook een 2.4) 2x gezien en beide keren betrof het een storing in een van de mini-bobines. De auto reed er niet minder om trouwens. Nieuwe bobine kost zo'n 70 Euro en is makkelijk zelf te vervangen. Ik denk dat je wel effe naar de dealer moet om de computer te laten uitlezen zodat je weet welke van de 5 er een storing heeft gegeven.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Simplicity

Springt bij mij regelmatig aan, na 20x starten verdwijnt het vanzelf maar uitlezen is natuurlijk het beste.
Kunnen verschillende dingen uit afgeleid worden maar die staan dus in de computer van de auto.
Bij mij betreft het altijd onregelmatige loop van cilinder vijf en niveau benzinemeter fout signaal.
De onregelmatige loop is bij mij te wijten aan het overschakelen van gas naar benzine (moet dus gewoon eerder gaan tanken).
Het lampje kan ook gaan knipperen, in dat geval auto even van contact en terug aan zetten.

Zoals reeds vertelt: oranje lampjes betekent  gewoon door rijden en als je tijd laten uitlezen (tenzij benzinepomp lampje of defectlichtlampje) en rode lampjes wil zeggen dat je onmiddelijk op een veilige manier moet stoppen

Domaso

Brandde bij mij vorige zomer tijdens vakantie ineens. Bleek in de LMM te zitten.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

sappie

nou, vandaag brand het lampje opeens niet meer.

toch de dealer gebeld, die meldde dat er dan gewoon een reset heeft plaatsgevonden en de auto niet uitgelezen hoeft te worden.

ik kreeg het gisteren vlak nadat ik op de cruise control had afgeremd met het knopje van de cc, misschien daarmee iets te maken?

ik wacht het nu dan maar gewoon af of het nog eens terug komt.

Simplicity

Citaat van: sappie op 20-01-2010 15:12:11

toch de dealer gebeld, die meldde dat er dan gewoon een reset heeft plaatsgevonden en de auto niet uitgelezen hoeft te worden.

ik kreeg het gisteren vlak nadat ik op de cruise control had afgeremd met het knopje van de cc, misschien daarmee iets te maken?

Een reset gebeurd normaal enkel als je de motor 20x aan en uit hebt gehad of de accuklem hebt verwijderd. Het lampje gaat vervolgens uit maar de fouten blijven opgeslagen in de computer die je vervolgens kan laten uitlezen door de dealer.

sappie

Citaat van: Simplicity op 20-01-2010 16:47:19

Een reset gebeurd normaal enkel als je de motor 20x aan en uit hebt gehad of de accuklem hebt verwijderd. Het lampje gaat vervolgens uit maar de fouten blijven opgeslagen in de computer die je vervolgens kan laten uitlezen door de dealer.

misschien simpel gedacht van mij als techno-leek, maar als het lampje niet meer brand, dan is het probleem er dan ook toch niet meer???

Simplicity

Citaat van: sappie op 20-01-2010 17:09:54

misschien simpel gedacht van mij als techno-leek, maar als het lampje niet meer brand, dan is het probleem er dan ook toch niet meer???

Kan heel goed dat het een tijdelijk probleem is zoals ik meestal heb, gewoon een ontsteking die niet helemaal volgens de standaard gaat waar de computer dus een melding van geeft.
Het probleem wat jij nu hebt gehad is dus ook van tijdelijke aard geweest, maar staat dus wel opgeslagen in de computer.
Je kan dus gewoon door blijven rijden zolang hij uit blijft en bij de eerstvolgende keer dat je bij de dealer bent laat je het even uitlezen. Springt het binnen een week opnieuw aan dan zou ik het wel even laten uitlezen voor de zekerheid.

sappie

Citaat van: Simplicity op 20-01-2010 17:28:29
Citaat van: sappie op 20-01-2010 17:09:54

Kan heel goed dat het een tijdelijk probleem is zoals ik meestal heb, gewoon een ontsteking die niet helemaal volgens de standaard gaat waar de computer dus een melding van geeft.
Het probleem wat jij nu hebt gehad is dus ook van tijdelijke aard geweest, maar staat dus wel opgeslagen in de computer.
Je kan dus gewoon door blijven rijden zolang hij uit blijft en bij de eerstvolgende keer dat je bij de dealer bent laat je het even uitlezen. Springt het binnen een week opnieuw aan dan zou ik het wel even laten uitlezen voor de zekerheid.

als ie binnenkort weer aanspringt dan zal ik zeker de auto even uit laten lezen. nu hoop ik op een incident wat over is..