Over de Fryske 2.5D-'wannabee'-R, en de XC

Gestart door Hiker, 19-01-2010 21:04:26

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Hiker

Sommigen zullen wellicht denken wat mij bezielt om in deze auto met inmiddels 470.000 achter de kiezen te blijven investeren... :eusa_whistle:

Deze is twee-ledig: de ene is in de categorie 'emotionele waarde' , de tweede eentje uit de categorie 'financieel'.
Bij het eerste punt gaat een 'verhaal' vooraf wat ver terug gaat, begin vorige eeuw.

Mijn opa, die ik overigens niet gekend heb (hij overleed in de oorlog), had voor de oorlog een aanzienlijk vermogen in aandelen opgebouwd als huisarts. Na zijn overlijden heeft mijn oma dat vermogen gebruikt om in haar levensonderhoud te voorzien. Dat deed ze samen met mijn tante.
In 1989 overleed mijn oma, waarna mijn tante verder leefde op dezelfde wijze.
Pas na haar dood in 2010 kwamen wij, als erfgenamen, erachter hoe de vork in de steel zat. (Je vraagt je nog wel eens af hoe dingen mogelijk zijn.)

Bij de afwikkeling van de financiële zaken bij de bank vertelde de bankmedewerker hoe mijn oma en tante al die jaren van het aandelenpakket geleefd hadden. Een heel mooi verhaal waar wij nooit vanaf wisten. Ze vertelde dat het voor mijn tante steeds moeilijker werd, om haar kleine pensioentje en AOW aan te vullen tot een 'normaal' inkomen. Het potje begon namelijk minder te renderen en ook op te raken. Na haar dood bleek er nog een klein beetje over te zijn. En van dat 'beetje' geld hebben we deze Roffel gekocht.

Het blijft een bizare gedachte dat met het geld dat mijn opa voor de oorlog verdient heeft, ik een auto heb gekocht, waar ik nog dagelijks met heel veel plezier in rij.
Dus, je zult begrijpen dat deze auto nooit verkocht zal worden.

Het tweede punt is vrij simpel: vanuit financieel oogpunt. Omdat ik hem zakelijk mag rijden zijn alle gemaakte kosten aftrekbaar. Dat maakt de keuze om naar een jonger model te gaan simpel: niet doen!

Omdat het financieel een aantrekkelijke auto is en de emotionele waarde erg groot is, zijn dat de redenen dat ik hem laat overspuiten.
Zo kan hij nog lekker door kan Roffelen.

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

BBS

:eusa_clap: :eusa_clap:

Prachtige reden om de wagen mooi te maken en hem te koesteren :eusa_clap:
Die reden heb ik niet, maar gezien de investeringen van de afgelopen tijd gaat die van mij ook niet weg. Sterker nog ook ik overweeg om hem tzt een nieuw laagje kleur te geven en volg daarom dit topic met argus ogen. Als ik vragen mag, wat zijn de geschatte kosten van het spuit werk?
Volvoloos....

Hiker

Citaat van: BBS op 09-10-2016 21:38:26
:eusa_clap: :eusa_clap:

Prachtige reden om de wagen mooi te maken en hem te koesteren :eusa_clap:
Die reden heb ik niet, maar gezien de investeringen van de afgelopen tijd gaat die van mij ook niet weg. Sterker nog ook ik overweeg om hem tzt een nieuw laagje kleur te geven en volg daarom dit topic met argus ogen. Als ik vragen mag, wat zijn de geschatte kosten van het spuit werk?

De geschatte kosten qua spuitwerk: €2000,-. Daar komt dan nog kleinmateriaal bij als alles weerinelkaar moet. Plus voor mij vervangend vervoer voor 2 a 3 weken.
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

elianmars

Al heb je geen reden om je wagen te laten spuiten, als je het wilt doen, dan doe je het toch? ;D

Hiker

Citaat van: elianmars op 10-10-2016 08:22:31
Al heb je geen reden om je wagen te laten spuiten, als je het wilt doen, dan doe je het toch? ;D

Yep, zelf verdient dus zelf uitgeven ;D

Hiker

Zo, afgelopen zaterdag was de 'dag van de waarheid'. Mijn Roffel klaar maken voor de spuiter. Om toch iets geld te besparen heb ik zelf e.e.a. gedemonteerd.
Voor velen van hier ongetwijfeld 'kat in 't bakkie', maar voor mij toch wel spannend. Beetje lullig als er hier en daar nog wat aan zit wat ik er niet af krijg.
Het weer zat mee, was niet te koud dat allerhande plastic kon beken.

Vorige weekend was ik (gelukkig) al begonnen met het verwijderen van de instaplijsten, spoiler en beschermstrip achterbumper. Scheelt toch weer een paar uur.

Dit weekend zo rond 09:30 begonnen met de achterlichten. (Toch de volgende keer ??? de binnenbekleding er helemaal uithalen. Scheelt een hoop gepiel.)

Nog een tip: mocht je een carport hebben en je Roffel zo willen demonteren: zet hem met de kont onder de port en met, in mijn geval, z'n snuit er onder vandaan.

Mijn volgorde ging van de achterlichten, daklijsten, koplampen en knippers, voorbumper, deurgrepen, deurrubbers, spiegels, raamlijsten, wielkuipen, dorpels, achterbumper.
Als je het zo opnoemt valt het best mee, al was ik al met al zondag pas rond 15:00 klaar.

De 'allerlaatste' bout, die van de achterbumper aan de uitlaat kant, daar kwam ik eerst niet bij....WFT, wat nu. Mijn monteur stond de hele dag 'stand by' via whatsapp met antwoorden op alle vragen die ik had van van dingen die ik niet los kreeg. Als ik de uitlaat uit de ophang rubbers zou te halen kwam ik erbij.
Vervolgens wilde de bout niet los........Ik dacht nog: heb ik weer. En dat bij de laatste bout...Wat een 'geëtter'.
Na een hoop geklooi bleek ik de verkeerde kant op te draaien  :eusa_wall:. Gelukkig kwam de achterbumper uiteindelijk ook los.

De ophangpunten van de achterbumper worden vernieuwd, deze zijn redelijk 'roestig'.

Nu bezig om op ebay alle 'spreidnagels', 'Türdichtung Befestigung Körper', 'Dichtung Türdichtung Befestigung Clips' en 'Popnagel binnenscherm' te zoeken en bestellen.

Achteraf denk ik nu, mmm ja, een echt fotoverslag was leuk geweest, maar ja, de enige foto's zijn soms de 'vragen' richting mijn hulplijn.

Hier het foto-verslag:

Spoilerloos

Na 17 jaar logoloos

Best kaal

Hier is het nog droog

Opslag hebbe dingen

Dit was effe een ding: hoe hard moet je trekken?? HARD. En straks: hoe krijg ik hem weer terug?

Wielkuipen er ook uit

Rubbertje...

En toen werd het miezer nat.....

Kit?? Schijnt standaard te zijn bij de dorpel....

Dorpels gone

Ready for paint

Triest

Bo-rent Smart for4 op de achtergrond voor de komende weken

WTF!!! komt uit de achterbumper......beestje??

Beetje roest op de achterbumperophanging....

Linker spiegel OK, rechterspiegel mega geoxideerd...

Daar staat ze..

Daar gaat ze...

Bewegend beeld hoe hij op de trailer gaat

En daarna bleek de handrem het niet echt te doen....hij rolde zo van de kar af  :o.....die moet effe worden afgesteld.

Komende 2 weken: rubbers schoonmaken, bestellijstje, instaplijsten polijsten, rolhoes repareren, winterwielen ophalen.
En dan alles in 1 weekend weer in mekaar schroeven ;D

UserID6342

Mooi werk  :eusa_clap: :eusa_clap: En die achterbumpersteunen zijn altijd verrot... Als je er nu nieuwe op zet zijn ze, onbehandeld, met 2 jaar weer weggerot.  Beter voor het monteren in een goede body-schutz zetten.

Taranis

Als je je bestellijstje voor de dealer maakt dan zou ik niet te lang wachten: als het uit het classic car parts magazijn moet komen, is het zo al twee weken onderweg.

elianmars

Ik meen dat je de deurgreep een kwartslag moet draaien, dan haal je 'm er zo uit (in plaats van hard te trekken).

T5-4life

Citaat van: Taranis op 01-11-2016 07:59:24
Als je je bestellijstje voor de dealer maakt dan zou ik niet te lang wachten: als het uit het classic car parts magazijn moet komen, is het zo al twee weken onderweg.
En soms is het de volgende dag al binnen.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

T5-4life

Hard gewerkt en veel geleerd! Ik vind het elke x toch een triest gezicht zo'n kale auto.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

S. Brouwer

Mocht je interesse hebben. Ik heb nog een nieuwe set steunen en de 2 bouten liggen.

http://www.estateservices.nl/catalogsearch/result/?q=Bumper+

Ooit gekocht maar passen niet op een sedan  :eusa_wall:
Stuur maar een pb als je interesse hebt. Dan komen we er wel uit

leons850

Citaat van: S. Brouwer op 01-11-2016 09:34:28
Mocht je interesse hebben. Ik heb nog een nieuwe set steunen en de 2 bouten liggen.
http://i66.tinypic.com/dndquh.jpg

http://www.estateservices.nl/catalogsearch/result/?q=Bumper+

Ooit gekocht maar passen niet op een sedan  :eusa_wall:
Stuur maar een pb als je interesse hebt. Dan komen we er wel uit

Klopt, die van een sedan zijn anders inderdaad.
Mijn ervaring echter is dat die van de S70 ook niet rotten door de vorm van de bumper (denk ik).
Bij mijn S70 een paar weken terug de bumper er nog af gehad, mijn steunen zijn 465dkm oud maar zagen er prima uit...
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

henry classic v70

Mooi verslag Haiko  :eusa_clap:
..één voordeel heb je bij het monteren, je hebt alles zelf los gemaakt dus weer terug zetten (na 2 weken) moet ook lukken. Lijkt me wel handig als je de bumpers met z'n 2-en doet  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4