Haïti

Gestart door Ben, 20-01-2010 21:16:36

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Citaat van: )()()sT op 22-01-2010 09:24:08
Ik hoorde Koenders zeggen: "dit geld is van ons allen"  dus tja... volgend jaar gaan de lasten weer een stuk omhoog  :evil:

Alsof de lasten ooit naar beneden zouden gaan ..... Recessie, Goude tijden, 0% werkeloosheid, sterke euro, maillaise, etc etc etc. Het maakt geen kont uit, minder ga je niet betalen en de lasten worden alleen maar meer. Zo werkt het nou eenmaal.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

mehn

Ik zie liever dat ze 41,5 miljoen naar Haïti sturen dan 41,5 miljoen naar Afganistan...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 22-01-2010 09:47:39
Ik zie liever dat ze 41,5 miljoen naar Haïti sturen dan 41,5 miljoen naar Afganistan...

Dat is ook wel weer waar, ja.

The Saint

Dat vind ík nou eens kort door de bocht.
No shirt no shoes, no pinball

Turbo-Geek

Citaat van: The Saint op 22-01-2010 09:55:03

Dat vind ík nou eens kort door de bocht.

Nou dat weet ik niet Saint, ik praat uit praktijk ervaring en de gewone bevolking in Afghanistan hebben ons (het Westen) helemaal niet nodig hoor ... Ik heb niemand daar gezien die echt honger leed.
Wij zitten daar ivm de strijd tegen het terrorisme en om dat te bereiken zal je daar goodwill moeten kweken maar in feite hebben ze ons niet nodig want ze leven al eeuwen zonder ons en zijn op sommige vlakken rijker dan de meesten denken.

gewoon peter

Citaat van: The Saint op 21-01-2010 18:26:30
Ik erger me enorm aan heel veel omtrent 'Haïti'. Een paar zaken wil ik graag even kwijt:

Al die filmsterren, topsporters, popartiesten etc. die hun kunstje even doen en de simpele burger daar weer de hoofdprijs voor laten betalen ten behoeve van Haïti. Bieden op een shirt met handtekening van een voetballer uit de Eredivisie bijvoorbeeld. Spelers die tonnen of miljoenen per jaar verdienen zetten even hun handtekening en daar komt laten we zeggen een bod van 500 euro op. Of even een potje tennissen of voetballen, met je bandje optreden of een radioprogrammaatje maken, laat jan lul maar een lekkere stevige toegangsprijs betalen. Owww en kunnen we de (vliegreis) wel ff declareren?

Ik zou willen zeggen we draaien het eens om. Veel beter voor Haïti. Alle simpele burgers uit de eerste alinea van dit verhaal pakken hun voetbalshirt uit de kast (dit zijn er dus in aantallen veel meer) en signeren het. Vervolgens gaan onze gefortuneerde vrienden uit de Eredivisie en onze voetbal- en filmsterren daarbuiten (met dikwijls meerdere tientallen of zelfs honderden miljoenen tot hun beschikking, en altijd zeer eenvoudig verdiend over de rug van weer diezelfde simpele burgers) hier eens flink op bieden. En dan geen 500 euro uiteraard, maar 500.000,-- euro.
Met meerdere honderden zeer gefortuneerden onder ons is het rekensommetje dan al snel meer dan optie 1.

Dan de adviezen die je hoort van hulpverleningsinstanties. Particuliere initiatieven worden afgeraden. En mensen moeten vooral niet naar Haïti komen want "ze lopen alleen maar in de weg". Ik geloof best dat hier een kern van waarheid in zit, maar het komt op mij zeer negatief over. Men wil alleen onze portemonnee. Komen kijken mag ook niet, stel je voor dat ze 'hun' Haïtiaanse zielepootjes kwijtraken aan ongeorganiseerde vrijwilligers. Ze zouden bovendien zomaar kunnen ontdekken dat de centjes niet goed worden besteed.

Goederen opsturen, een goed idee zou je denken. Maar nee, ook dat wordt afgezeken. GELD moet er komen. En dan te bedenken dat er van de tsunami actie nog 800.000 euro over was en Koenders namens de overheid (wij dus) al een duit in het zakje heeft gedaan.
Tuurlijk, met geld kun je van alles, maar ik krijg er een vervelende smaak van. Stel je bent een lekkere grote strijkstok, en je ziet dit als kans dat er lekker wat aan je blijft hangen. Laat de Haïtianen immers maar de  ... krijgen. Dan wil je natuurlijk geld, en géén dozen vol tenten en oude kleding, nee stel je voor, wat móet je ermee?

En heel veel etcetera.

(en mocht iemand eraan twijfelen, ik vind het óók heel erg voor alle slachtoffers)

Simon (or whatever) uit het hart gegrepen. chapo voor je korte en bondige uitleg.
Heb begrepen dat we gisteravond weer massaal ons nationale schuldgevoel hebben afgekocht.
Zie net nog even een glimp van Zalm op TV. Zou die wat gegeven hebben?  gr. peter

Gisteravond helemaal niets gehoord of gezien van een aktie, nieuwe liggers over de in aanbouw zijnde bruggen op de N302 staan fotograferen. Heel imposant gezicht hoe 2 enorme kranen staan te manouvreren met die liggers, gr, peter

Laserblue

Wat mij verbaasde (irriteerde) was dat gemeentes ook met geld begonnen te gooien terwijl de meeste gemeentes niet eens geld hebben en dat geld werd dus nog een keer verdubbeld door het rijk. ::)
En dan die mensen met die grote cheques op de tribune die zaten te pronken alsof ze het zelf weggaven (heb het nu niet over kinderen die echt iets hebben gedaan) Vooral die vent van een niet nader te noemen hotelketen op het laatst  :eusa_doh:

Ik ben echt niet tegen hulp maar Nederland moet altijd voorop lopen.
Landen als Duitsland en Frankrijk hoor je eigenlijk niks van.
(Ik begreep dat Amerika maar 100 miljoen heeft gegeven, even buiten de inzet van het leger)

Maar als er straks miljarden heengaan voor 8 miljoen inwoners dan wordt het één van de mooiste vakantielanden ter wereld  :eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Rudy-M

Dat Frankrijk nog niks heb laten horen, snap ik wel. Haïti is zo straatarm omdat ze hun onafhankelijkheid afgekocht hebben van de Fransen. Ze waren pas in de 1920's klaar met betalen.

Het is een van de mooiste plekken, kijk maar naar buurland Dominicaanse Republiek. Vanwege het bovenstaande en andere redenen was het al een grote puinzooi.

Ik vind het gewoon hypocriet van de wereld dat er een natuurramp nodig is om iets te doen voor een straatarm land die de afgelopen 200 jaar alleen maar problemen kent.

Freakybaby

Citaat van: FGG op 22-01-2010 07:57:02
Citaat van: mafvanvolvo op 21-01-2010 23:54:00
Nederlandse volk geeft ongeveer 83 miljoen euro,dus maal 2,ons belastingsgeld word een totaal van 166
miljoen euro,in mijn ogen een enorm bedrag en maar hopen dat het terecht komt bij mensen die het ,het
moeilijkst hebben,want als je de beelden zie is er een hele grote nood aan alles.     Groet.

En de Belgen hebben 6 miljoen bij elkaar gesprokkeld. ::)

Maar de Belgische radio is ook pas vandaag fanatiek bezig ipv gisteren...
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Quota

Citaat van: rogerV701998 op 22-01-2010 08:04:49
Citaat van: Reitse op 21-01-2010 19:33:01
Tsja, de samenwerkende hulporganisaties hebben een slechte naam. Maar waarom zou je goederen geven? Dat moet een klere-eind vervoerd worden, met geld kan je lokaal spul kopen. Niet alleen een stimulans van de lokale economie maar je bouwt ook iets op. Althans ik neem maar aan dat dat de denkwijze is.
Ja, er zal veel geld overblijven maar dat kan dan wel weer bij andere rampen besteedt worden.

Maar aangezien er veel belastinggeld die kant op gaat vind ik dat ik daarmee mijn bijdrage wel geleverd heb...

Overigens heeft Guus Hiddink een uurtje geleden 45.000 euro gestort dus het kan wel... :)

Is dat bericht niet iets genuanceerder?

Nee, het ligt niet genuanceerder. Guus heeft aangegeven dat hij het mooi zou vinden als de FIOD dat deed. Waarop de presentator vroeg of dat niet veilige toezegging was ivm de bureaucratische rompslomp om dat tussen 18:00 uur en middernacht nog geregeld te krijgen bij de FIOD. Hierop antwoorde Guus dat hij niet zo bureaucratisch was en dus het geld sowieso over zou maken (dat is tenminste wat ik tijdens de uitzending heb opgevangen).

Waar ik me overigens zelf aan stoor is dat er allerlei zaken "Gewonnen" kunnen worden wanneer men doneert, "maak geld over voor de samenwerkende hulporganisaties en maak kans op een iPod!"... om misselijk van te worden. opdit ogenblik heeft men in Haiti aan allerlei zaken behoefte, dekens, water, voedsel en medicijnen. Geld zal vooral door de regering verwelkomt worden (corruptie).

Ludo

Citaat van: Freakybaby op 22-01-2010 12:35:44
Citaat van: FGG op 22-01-2010 07:57:02
Citaat van: mafvanvolvo op 21-01-2010 23:54:00
Nederlandse volk geeft ongeveer 83 miljoen euro,dus maal 2,ons belastingsgeld word een totaal van 166
miljoen euro,in mijn ogen een enorm bedrag en maar hopen dat het terecht komt bij mensen die het ,het
moeilijkst hebben,want als je de beelden zie is er een hele grote nood aan alles.     Groet.

En de Belgen hebben 6 miljoen bij elkaar gesprokkeld. ::)

Maar de Belgische radio is ook pas vandaag fanatiek bezig ipv gisteren...

Ach zo staat er iedere maand wel een of andere organisatie aan de deur.
Al sinds ik klein was... gebeurt volgens mij ook niet alleen in Belgie, je zou denken dat die landen waarvoor ze het doen, inmiddels tot de rijkste moeten behoren.
Maar als je tegenwoordig beelden in het nieuws bekijkt, zijn ze nóg steeds straatarm...

capri

Genoeg armoede in nederland en dan zo maar het bedrag verdubbelen.
Schande.

>:( >:(

Turbo-Geek

Citaat van: Rudy-M op 22-01-2010 12:33:54

Ik vind het gewoon hypocriet van de wereld dat er een natuurramp nodig is om iets te doen voor een straatarm land die de afgelopen 200 jaar alleen maar problemen kent.

Zoals mooi vermeld werd (door iemand anders), de mens (ook in andere landen) heeft af en toe behoefte om zijn schuldgevoel af te kopen, niet meer en niet minder.....

Joris_Scholte

Ik heb geen moeite met mijn schuldgevoel. Ik heb ook niets gedoneerd....

tackle

Citaat van: capri op 22-01-2010 19:28:08
Genoeg armoede in nederland en dan zo maar het bedrag verdubbelen.
Schande.

>:( >:(

x1!!!!!!!!!!!!!!!!!