[S70] Auto slaat af na starten, startonderbreker probleem

Gestart door DaMenaCe, 21-01-2010 19:18:29

Vorige topic - Volgende topic

DaMenaCe

Beste mensen,

Ik heb een Volvo S70 uit 1997 met nu 375.000km op de teller.
Sinds vandaag slaat de auto meteen af na het starten en knippert het rode lampje onder de raam snel. Ditzelfde zou ook gebeuren als je de auto niet open zou doen met de AB.
Dus probleem is in ieder geval de startonderbreker.

Graag wil ik weten hoe ik dat oplos of kan laten oplossen ?
Is het goedkoper om het eruit te laten halen ? Aangezien het toch al een oudere auto is.

Ik heb overigens 3 sleutels, 2 afstandsbedieningen maar geen rode (leer)sleutel.
Graag advies, want de auto kan ik nu niet gebruiken en ik wil hem niet 1/2/3 naar de volvo dealer brengen omdat ik bang ben dat ik dan (veel) betaal dan nodig is.
Alvast bedankt.

Marc O.

Klinkt een beetje als een kapotte antennering, een bekend kwaaltje. Die dingen zijn vrij goedkoop (20 Euro ofzo?) en makkelijk zelf te vervangen. Ik zou dat eerst eens proberen voordat je duurdere dingen gaat doen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

DaMenaCe

Bedankt voor je reactie. Ik ga deze ring bestellen.

DaMenaCe

Ik heb een nieuwe antennering geplaatst, maar helaas is het euvel er nog steeds.
Hier nog even een paar dingen :

- Als ik de auto op slot zet, dan knippert dat alarm lampje normaal
- Als ik de auto open via CV dan knippert het lampje niet meer (ook normaal)
- Als ik hierna de sleutel in het contactslot plaats en deze omdraai naar II, dan begint het alarm lampje snel te knipperen (niet goed dus).
- Waarschijnlijk overbodig, maar als ik zekering nummer 6 verwijder dan reageert de CV niet meer, en na omdraaien sleutel reageert de startmotor niet eens.

De antennering is het niet, en ik heb 2 CV's, met beide dit probleem.
Wat is het probleem ? en wat is een oplossing ?

thuur

Hoe zag het stekkertje van de antennering uit? Contacten zijn nog goed?

Dat LEDje zegt echt helemaal niets. Dat knippert maar wat ;)

Gr 8)

UserID6342

De bekabeling tussen antennering en de startonderbreker op je stuurkolom is nog wel helemaal fris en goed ?  Je zult het hoogstwaarschijnlijk in een van deze 2 moeten zoeken, maar zijn altijd lastige storingen.

DaMenaCe

Bedankt voor jullie reacties. Bekabeling zag er goed uit, maar ik vrees dat ik dit helemaal met controleren. Je zegt tussen de antennering en startonderbreker. Hoe ziet dit eruit? of is het simpelweg de draadjes vanaf de antennering volgen?

En stel dat ik niks kan vinden, is er dan een mogelijkheid om de startonderbreking uit te zetten, of te verwijderen?
Nogmaals bedankt.. ik ga dit weekend weer verder kijken.

DaMenaCe

Ik heb de draden gevolgd, en deze 4 draadjes lopen helemaal naar achteren naar een grote hoeveelheid kabels. Deze lopen weer in de brede pluggen achterin. Ik kan hier niks aan zien.

Misschien kan ik ook concluderen dat de bekabeling in orde is. Want als ik de sleutel erinstop zonder hem ook maar om te draaien, kan ik de deur niet meer opslot doen via de CV. Dus hij ziet dat er een sleutel inzit.

Zou de computer de sleutelcode niet meer herkennen ?
Ik weet niet wat ik moet doen.... Ja, naar de dealer gaan. maar dat wil ik ontwijken.
Iemand tips/suggesties/advies ?

DaMenaCe

Ik ben naar de volvo dealer geweest. Zijn hebben alles gecontroleerd zoals brandstofpomp, benzine injectors en dergelijke.
Ze zijn tot de conclusie geweest dat de regeleenheid van de immobiliser defect is.
Kosten 600,- exclusief btw.

Ik vind dit erg jammer.. de auto met bijna 4ton op de teller en dan dit er nog ff bij.
Ik vind het niet erg om te investeren, maar wel in iets wat niet super lang meer mee gaat.

Zijn er geen truucjes om dit te omzeilen? Kan het niet uitgezet worden of whatsoever ?
Graag nog even reactie.

sjarrel2

Kan je geen 2e hands regeleenheid van de sloop regelen en laten inprogrammeren bij de dealer? Scheelt in ieder geval fors in de kosten.

Gr,
Kees

DaMenaCe

Bedankt voor je bericht.
Zij geven aan dat een 2e handse regeleenheid zo goed als niet werkt en dat dit auto gebonden is.
Is dit dan niet waar ?

sjarrel2

Wat ik hieronder uit VADIS lees is dat er gewoon een pincode ingevoerd moet worden in de eenheid. Het lijkt me niet dat die code slechts eenmaal in te voeren is. Kan me voorstellen dat je van een tweedehands unit 'gewoon' een nieuwe pincode invoert, en dat je klaar bent. Maar goed, zeker weet ik het niet.

Regeleenheid vervangen
Algemeen

Wanneer een geheel nieuwe regeleenheid voor de immobilizer voor de eerste maal wordt geactiveerd (wanneer het contact voor de eerste maal wordt ingeschakeld), dan wordt de communicatie aangepast afhankelijk van het type motorregeleenheid waarmee de communicatieverbinding tot stand is gebracht. Deze aanpassing kan later niet worden veranderd. De regeleenheid voor de immobilizer kan dus niet naar een ander voertuig worden overgezet.
Alle voertuigen met immobilizer hebben een unieke pincode. Deze pincode wordt geprogrammeerd in de fabriek of wanneer een defecte regeleenheid door een nieuwe wordt vervangen. Deze code kan niet worden gewijzigd. De pincode staat samen met andere informatie opgeslagen in het centrale voertuigregister van Volvo.
Wanneer een defecte regeleenheid door een nieuwe wordt vervangen moet de pincode worden ingevoerd om de nodige gegevens te kunnen programmeren. De pincode kan worden opgevraagd bij het centrale voertuigregister van Volvo, volgens dezelfde procedure als voor het bestellen van mechanische sleutels.
Opmerking! Opmerking: Bij het vervangen van de regeleenheid voor de immobilizer moet de pincode uit het centrale voertuigregister van Volvo worden geprogrammeerd. Het is niet toegestaan een andere pincode te programmeren.

Demontage
-Contact uit.
-Verwijder geluidsisolatie aan de bestuurderszijde.
-Verwijder de regeleenheid. Steek een middelgrote schroevendraaier tussen de lip op de beugel van de regeleenheid en de behuizing van de regeleenheid. Draai de schroevendraaier voorzichtig tegen de klok in opdat de lip naar buiten wordt gedrukt en de regeleenheid loskomt van de beugel. Verwijder de regeleenheid uit de beugel.
-Ontkoppel de connector van de regeleenheid en verwijder de regeleenheid.

Terugplaatsen
-Sluit de connector aan op de regeleenheid.
-Plaats de regeleenheid in de beugel terug en druk totdat de vergrendelingshaak naar binnen klikt. Indien de vergrendelingshaak niet goed vastklikt, dan is de lip van de vergrendelingshaak verbogen tijdens het verwijderen van de regeleenheid. Buig de lip voorzichtig terug totdat de vergrendelingshaak vastklikt.
-Plaats de geluidsisolatie terug.

DaMenaCe

Bedankt voor je (snelle) reactie.

Wat zijn mijn opties met dit verhaal ? Contact opnemen met de dealer en horen of zij een gebruikte regeleenheid kunnen "herprogrammeren" door een pincode in te voeren ?

En zou het zin hebben om de regeleenheid eruit te halen om te kijken of er een defect inzit? of heeft dit absoluut geen zin ?
En het is me nog niet duidelijk of de regeleenheid van de mobilisator de complete computer is van de auto.

haasje

immobilizer, sleutels (en sloten) en ecu vervangen, uiteraard alles uit dezelfde auto

DaMenaCe

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de regeleenheid van de immobilizer een apart iets is. Of dat het de regeleenheid (computer) van de auto is.

Ik zie het volgende ":

Demontage
-Contact uit.
-Verwijder geluidsisolatie aan de bestuurderszijde.
-Verwijder de regeleenheid.

Wordt hier het tapijt mee bedoeld? En hoe ziet het eruit? Ik wil hem eruithalen en kijken of iemand van de volvo dealer hier iets mee kan.
Graag nog even reactie.