Fan draait al met 3 graden buitentemp.

Gestart door lionart, 29-01-2010 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

lionart

Ik stond dus gisteren in de fantastische file op de A1, en wat mij opviel is dat de fan voordurend aan ging terwijl ik stil stond...

Is dit normaal voor een volvo? het was 3 graden buiten!

Nu moet ik ook zeggen dat de temp. meter wel op 3 uur bleef staan.
Wat mij verder opviel is dat de buitentemp op de boorcomp gestag op liep tot een comfortabele 15 graden.... toen ik weer begon te rijden viel hij rap weer terug naar 3 graden.

cas

3 graden buiten, maar ik denk dat als je zon afstands thermometer met laser ding, op je blok richt, die echt wel flink warm wordt. zeker in de file, met optrekken en stilstaan optrekken. je omgevings warmte gaat ook hard omhoog in een file door alle warme autos. 

zou wel even je koelwater checken, als het peil wat laag is wordt je motor natuurlijk wel eerder warm.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

-D©©©L-

Laat me raden; het is een wagen met een automaatbak. ?  Die stoppen een beetje warmte in het koelwater bij stop & go verkeer.

macdriver

)()()sT

Citaat van: -D©©©L- op 29-01-2010 11:03:17
Laat me raden; het is een wagen met een automaatbak. ?  Die stoppen een beetje warmte in het koelwater bij stop & go verkeer.

Ow?
Via de oliekoeler in de radiator dan? Mij valt het ook wel op soms dat ie idd. in deze tijden toch gaat draaien als ik even stil sta / kruip in de file.

macdriver

KIM

Ja, daarom is de radiateur van een AT ook anders: daar zit de oliekoeler in. Reken maar dat de koppelomvormer wat warmte ontwikkelt bij continu slippen (fileverkeer)

macdriver

)()()sT

Nee hoor, valt best wel mee.
Een turbo-automaat heeft twee koelers; links en rechts.

macdriver

dus toch appart van elkaar
en achter elkaar bij de fan denk ik of heb ik dat verkeerd

Piere

Citaat van: cas op 29-01-2010 10:59:31
3 graden buiten, maar ik denk dat als je zon afstands thermometer met laser ding, op je blok richt, die echt wel flink warm wordt. zeker in de file, met optrekken en stilstaan optrekken. je omgevings warmte gaat ook hard omhoog in een file door alle warme autos. 

zou wel even je koelwater checken, als het peil wat laag is wordt je motor natuurlijk wel eerder warm.

Helemaal juist.
Doordat je veel stilstaat en de motor dus geen hoge toeren draait, draait je waterpomp ook niet snel, waardoor de motor dus snel 'oververhit' en de ventilator dus moet ingrijpen.
Temperatuursensor zit normaalgezien ergens in je linkerspiegel denk ik, en als je stilstaat wordt de gemeten buitentemperatuur altijd hoger.
Niets om je zorgen over te maken dus :)

Citaat van: )()()sT op 29-01-2010 11:34:02
Nee hoor, valt best wel mee.
Een turbo-automaat heeft twee koelers; links en rechts.

http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/Volvo%20850/Volvo%20850%20Joost/2009/IMG_1535.jpg

Onze V70XC heeft een apparte koeler die onder de motor hangt denk ik, dus niet in de radiator...  :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

)()()sT

Je sensor hangt voor, achter de bumper en zit in de beschermkap gestoken die om de radiator / IC zit.
Citaat van: macdriver op 29-01-2010 11:38:42
dus toch appart van elkaar
en achter elkaar bij de fan denk ik of heb ik dat verkeerd

Wat bedoel je met "achter elkaar"?

macdriver

koel radiateur voor en oliekoeler daar achter

lionart

radiateur bestaat uit 3 delen bij een  t5 automaat,
deel 1 is voor koelvloeistof
deel 2 voor oliekoeling
deel 3 voor airco? dacht ik

Maar als de fan gaat draaien dan veracht ik eigenlijk wel dat de temp.meter van de motor omhoog zou gaan.
(en dan weer naar beneden)

airco is het iig niet want die werkt niet (droger is lek)

-D©©©L-

vanaf MY1999 zit de warmtewisselaar voor de motorolie niet meer in de radiateur. Deze zit achterop het blok.

Van voor naar achter gezien is er bij een "volle" wagen deze volgorde:

- Buitentemperatuurmeter
- extra automaatbak olie koeler
- Airco condensor
- Intercooler
- Radiateur met 1 of twee oliekoelers erin.
- Aanzuigende fan.