Iemand ervaring met wonen in Duitsland??

Gestart door Rogers XC 70 2000, 09-02-2010 15:07:50

Vorige topic - Volgende topic

Rogers XC 70 2000

Aangezien we hier op het forum ontzettend veel kennis en ervaring bij elkaar hebben zitten, zal ongetwijfeld ook wel iemand ervaring hebben met het wonen in Duitsland.

De reden van deze vraag is dat we een bijzonder leuke woning net over de grens bij Sittard hebben gezien. Dat zou voor ons beide in reisafstand naar het werk enkele reis ca. 25 km schelen, en bovendien woont mijn vrouw dan een stukje korter bij haar familie.

Mijn vraag betreft :
- de aard van de mensen
- welke formaliteiten moet je vervullen bij verhuizing?
- de gezondheidszorg
- kinderopvang
- onderwijs
- ander relevante dingen voor een jong gezin

(overigens nooit gedacht dat ik nog zou wegtrekken uit België)

E.e.a. impliceert ook dat onze woning bij Maastricht in de verkoop gaat.

Misha

Ah, eindelijk weer eens een echt interessant onderwerp !

Ik heb geen tips voor je helaas, maar blijf dit wel op de voet volgen.

gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

)()()sT

Stuur deze persoon eens een mailtje: Nederlandse-Duitser  ;D

Wat maak je me nou Roger?  :o

Rogers XC 70 2000

;D ja Joost.... verandering van spijs doet eten he  ;D

Scheelt me per dag ruim 40 minuten aan reistijd; vind dat toch wel het overwegen waard.

@ Jeff, dank voor de link!

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

daytonawim

Mm , beetje ervaring 5 jaar duitsland gewoond, vrouw slechts 25 jaar :-)

Rogers XC 70 2000

Als je de ervaringssites moet volgen, dan krijg je heel vaak heel positieve verhalen te lezen. Buiten de persoonlijke ervaringen zou ik ook meer van de praktische kant van het leven aldaar willen weten.

Overigens betreft het een "Denkmal"... zoiets als een Rijksmonument...
Ook daar zijn tips over welkom.

hathü

Ben

GeertG

Afspraakje maken met turbo-fietser ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Simplicity

Wij (ouders+3kinderen) hebben in Duitsland gewoond, maar helaas kan ik je niet veel vertellen over formaliteiten ed.
Heb er gewoond en geleefd van 1990 tot 1995, was van toen ik 6 was tot m'n 11de. We woonden wel in een dorp namens Grafenau waar we dan weer in het gehucht Dätzingen woonden, ver in het zuiden van Duitsland dus. We gingen er wonen omdat mijn vader een baan kreeg aangeboden in Stuttgart (Mercedes&Porsche heimatstadt).
We waren de eerste buitenlanders en zelfs de eerste kinderen op school die niet in dem Herr glaubten, zedenleer ed kenden ze toen nog niet. Van te voren had geen van allen ooit duits geleerd maar hebben het aldoende geleerd. Heb als kind zijnde eigenlijk alleen maar goede herinneringen aan Duitsland en dit vinden mijn broers ook. Op school was alles goed geregeld en van jongs af aan ging ik lopend naar school samen met een troep vriendjes. Kan me nog goed herinneren dat we in de eerste klas leerden schrijven met potlood en als we het mooi konden mochten we met vulpen, bij mij duurde het lang totdat ik aan de vulpen mocht ::).
Het basisonderwijs wat ik daar heb gehad is te vergelijken met het Belgische systeem (6jaar) en eigenlijk heel degelijk, wel geen frans maar men start vroeg met engels. Persoonlijk vind ik de schrijftaal in het duits gemakkelijker als het nederlands maar dat komt natuurlijk ook omdat ik daar mijn basisopleiding heb gehad.

Ze zijn in Duitsland nog wel wat christelijk gezind (Grüß Gott=goedendag) , op zondag mocht er in onze tijd geen was gedaan worden (buitenhangen dus), werken in de tuin mocht ook niet, laat staan werken aan het huis. Andere "eigenaardigheden" zoals de auto wassen op straat of oprit mag niet, correctionele tik naar je kinderen wordt niet geapprecieerd. Het huisvuil moet ook heel goed gesorteerd worden: papier, plastic, glas, kurk, metaal,... alles moest apart gesorteerd worden, eigenlijk een voorbeeld van Deutsche gründlichkeit.
Als men zich aanpast aan de plaatselijke gebruiken krijg je geen enkel probleem met de plaatselijke bevolking. Als ik morgen op de stoep zou staan bij onze toenmalige buren zouden ze me zo een plaats om te slapen geven. De mensen zijn wel wat terughoudender maar absoluut zeer hartelijk.

daytonawim

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 09-02-2010 15:41:49
Als je de ervaringssites moet volgen, dan krijg je heel vaak heel positieve verhalen te lezen. Buiten de persoonlijke ervaringen zou ik ook meer van de praktische kant van het leven aldaar willen weten.

Overigens betreft het een "Denkmal"... zoiets als een Rijksmonument...
Ook daar zijn tips over welkom.

Mm, daar moet je heel goed mee oppassen, is idd een monument, als je daar iets mee wilt verbouwen, of opknappen
volg de regels ( bij gemeente navragen !!!!) het kan een beschermd doprs gezicht zijn = buitenkant of ook de binnenkant kan er onder vallen.
Dan moet opkappen e.d. volgens de regels gebeuren en de juiste materialen.

in Duitsland zijn ze meer van de regeltjes ( en het naleven daarvan) en van zaken "Grundlich"aanpakken ( dus netjes)

idd kijk wat voor buren je hebt, deelnemen aan het gemeenschaps leven e.d, koop bij de buurt winkels e.d

Overigens "duitse stugheid" vind je voornamelijk in amsterdam en omgeving !!!, over het algemeen vrolijk en vriendelijk en behulpzaam,
nodig buren dus eens uit voor een borrel :-)

Als wij weer eens in D kom en bekende tegenkomen, dan kom ik slecht weer weg.

Wat we heel anders is dan in NL is het maken van grapjes en lolletjes, daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn.

En probeer gewoon Duits te praten, ook als dat moeilijk is kom je er vanzelf, daar doen ze meestal niet zo moeilijk over.

Het grootste wen punt zal zijn TV kijken, nagenoeg alles is na gesynchroniseerd, ga dus maar eens naar de Duitse TV kijken
op de kabel, sat1 , pro7 kabel1 ard,zdf e.d. wel maken ze aardige films en series in tegenstelling tot NL, veel uitzendingen (films)
zijn ook in Dolby Digitaal te horen ( sateliet )

darius

Daniel 480 woont in Duitsland en spreekt goed nederlands ....
No show, only go.

viking_in_shorts

Samen met mn ouders heb ik van '90 t/m '92 iets ten noorden van Frankfurt gezeten. Aangezien het een redelijk kort verblijf zou zijn hebben mijn ouders ervoor gekozen mij naar de int'l school te laten gaan. Alleeeen maar gaaf gehad.

Regeltjes en de rest kan ik niet al te veel over zeggen. De mensen zelf kan ik over kwijt dat iig in omgeving Frankfurt de jongeren (min generatie plus of min n beetje) veel en goed Engels kunnen, de ouderen daarintegen helemaal niet. Het heilige van zondag zoals eerder beschreven kan ik helemaal be-amen, men was niet blij toen wij met de afstandsbestuurbare auto's (op benzine) gingen rijden. Noch in t weekend, noch tijdens de lunch.

Verder neem ik aan dat het een erg grote omslag word waar je je snel op verkijkt, ook al is t dicht bij de grens. Maar toch is het t wat mij betreft waard.