trillen na vastzittende remklauw

Gestart door gredeker, 14-02-2010 16:18:00

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: gredeker op 25-04-2010 16:58:01

Ook als velgen niet warm zijn na een flinke rit en er ook niets aan loopt?

zie je een blauwe waas over je remschijf?

Ludo

Citaat van: gredeker op 25-04-2010 14:06:42
Ik heb de rechter remklauw (voorzijde) vervangen. Linksvoor is dus niets vervangen. Kan het zijn dat de linkerklauw de trilling veroorzaakt (zowel tijdens rijden als tijdens het remmen)?

Je zou de vraag ook even kunnen omdraaien.
De klauw rechts heb je moeten vervangen omdat die "niet meer deugde".
Zou de linkse dan nog zóveel beter zijn, na dezelfde kilometers en ervaringen?...

gredeker

Citaat van: spekkie99 op 25-04-2010 17:01:55
Citaat van: gredeker op 25-04-2010 16:58:01

Ook als velgen niet warm zijn na een flinke rit en er ook niets aan loopt?

zie je een blauwe waas over je remschijf?

nee, schijven zijn ook nieuw

gredeker

Citaat van: Ludo op 25-04-2010 17:14:18
Citaat van: gredeker op 25-04-2010 14:06:42
Ik heb de rechter remklauw (voorzijde) vervangen. Linksvoor is dus niets vervangen. Kan het zijn dat de linkerklauw de trilling veroorzaakt (zowel tijdens rijden als tijdens het remmen)?

Je zou de vraag ook even kunnen omdraaien.
De klauw rechts heb je moeten vervangen omdat die "niet meer deugde".
Zou de linkse dan nog zóveel beter zijn, na dezelfde kilometers en ervaringen?...
Nee, dat denk ik ook niet.
Verschil is dat de rechter vast is gaan zitten en de velgen dan ook warm werden.
Zoals reeds gezegd loopt de linkervelg volkomen vrij en is de velg na een rit niet heet/warm.
auto blijft ook recht tijdens het remmen.

Dus??

gredeker

Toch nog maar de linker remklauw (voorzijde) vervangen + remschoentjes. Trillen blijft hetzelfde.

gredeker

Vandaag bij de combigarage (westerbroek)geweest; oorzaak trillen tijdens rijden was niet direct op te lossen.
Banden nogmaals gebalaceerd en gewisseld van voor naar achter + handrem bijgesteld.

Verder was het motorrubber RV en versnellingsbak rubber niet goed meer en wordt volgende week vervangen, hoop dat dit effect heeft (auto trilt ook als ik de koppeling intrap dus erg zeker ben ik hier niet van)

trillen tijdens remmen ligt aan de achterschijven >> kan dit ook nog een trilling tijdens het rijden veroorzaken??

pwaes

Citaat van: gredeker op 16-06-2010 11:29:03
Vandaag bij de combigarage (westerbroek)geweest; oorzaak trillen tijdens rijden was niet direct op te lossen.
Banden nogmaals gebalaceerd en gewisseld van voor naar achter + handrem bijgesteld.

Verder was het motorrubber RV en versnellingsbak rubber niet goed meer en wordt volgende week vervangen, hoop dat dit effect heeft (auto trilt ook als ik de koppeling intrap dus erg zeker ben ik hier niet van)

trillen tijdens remmen ligt aan de achterschijven >> kan dit ook nog een trilling tijdens het rijden veroorzaken??

Misschien zijn het wel je rubbers in je achteras, de silentblocs en de 'draag'rubbers welke geperst zitten. Ik heb zelf ook last van een lichte trilling zo nu en dan achter. De klauwen zijn nieuw, evenals schijven, blokken en schoenen. Tevens de boel grondig schoongemaakt met staalborstel op de boor en de beitel voor het schoonschrapen van alles. Als je rubbers uit'lubberen' verlies je achter controle op je armen.

Je kan dan blijven balanceren met en zonder scooter, helpt nooit want de uiteinden van de as kunnen blijven bewegen in een slecht rubber.

just a thought...  :)

V70geRwin

Citaat van: pwaes op 16-06-2010 11:51:19

Misschien zijn het wel je rubbers in je achteras, de silentblocs en de 'draag'rubbers welke geperst zitten. Ik heb zelf ook last van een lichte trilling zo nu en dan achter. De klauwen zijn nieuw, evenals schijven, blokken en schoenen. Tevens de boel grondig schoongemaakt met staalborstel op de boor en de beitel voor het schoonschrapen van alles. Als je rubbers uit'lubberen' verlies je achter controle op je armen.

Je kan dan blijven balanceren met en zonder scooter, helpt nooit want de uiteinden van de as kunnen blijven bewegen in een slecht rubber.

grote kans, ik heb ook die trillingen en verdenk zowel remmen als rubbers....
ben nu een andere achteras aan het reviseren met nieuwe rubbers, die gaat er binnenkort onder met nieuwe klauwen en dan moet het over zijn  :eusa_whistle:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36727.msg854207.html#msg854207

pwaes

Citaat van: spekkie99 op 16-06-2010 11:54:08

grote kans, ik heb ook die trillingen en verdenk zowel remmen als rubbers....
ben nu een andere achteras aan het reviseren met nieuwe rubbers, die gaat er binnenkort onder met nieuwe klauwen en dan moet het over zijn  :eusa_whistle:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36727.msg854207.html#msg854207

Leuk! Nouja leuk, ik ben benieuwd wat de uitkomst is. Ik lees het tzt wel!

Succes

gredeker

Hoop maar dat het aan de voorste rubbers ligt..

Is het moeilijk om vast te stellen dat het eventueel toch aan de achteras rubbers of silent blocs ligt? Ik ben immers bij de garage geweest en deze had dit dan wellicht geconstateerd.

V70geRwin

vraag me af in hoeverre je evt gebreken kan constateren. Als je rijd staan er forse krachten op. De grote gebreken zie je wel, grotere speling van de rubbers? Denk dat je trillingen nog het beste aangeven dat er iets niet fris meer is.

Zal ik mijn oude as voor je bewaren zodat je de rubbers makkelijk kan wisselen? Wil je evt wel hiermee helpen.

pwaes

Inderdaad, de trillingen komen bij mij tegenwoordig iets vaker voor in een wat meer 'merkbare' variant. In de tussentijd zo'n 70k gereden afgelopen jaar, van 275k naar 345k. Verder is het onderhoud qua remmerij up to date (orig. Volvo). Rubbers blijven over. Volgens mij is het niet zo goed te zien, alhoewel mijn bussen aardig slecht eruit zien. Niet elk garagebedrijf controleert deze bussen overigens hoor, dus het kan goed zijn dat ze dat bij jou ook niet gedaan hebben.

Trillingen uit bussen aan de voorkant (welke dan?) lijken mij niet echt van invloed op het trillen van jou aan de achterkant.

gredeker

Citaat van: spekkie99 op 16-06-2010 13:55:59
vraag me af in hoeverre je evt gebreken kan constateren. Als je rijd staan er forse krachten op. De grote gebreken zie je wel, grotere speling van de rubbers? Denk dat je trillingen nog het beste aangeven dat er iets niet fris meer is.

Zal ik mijn oude as voor je bewaren zodat je de rubbers makkelijk kan wisselen? Wil je evt wel hiermee helpen.

Bedankt; indien het vervangen van de rubbers aan de voorzijde niet helpt dan zou dit een optie zijn.

V70geRwin

Citaat van: gredeker op 16-06-2010 16:47:39
Citaat van: spekkie99 op 16-06-2010 13:55:59

Bedankt; indien het vervangen van de rubbers aan de voorzijde niet helpt dan zou dit een optie zijn.

ik zal de metalen delen voor je bewaren als ik mijne ga wisselen.
laat het maar weten!

welke rubbers aan de voorkant hebben we het eigenlijk over?

gredeker

Citaat van: pwaes op 16-06-2010 15:17:43
Inderdaad, de trillingen komen bij mij tegenwoordig iets vaker voor in een wat meer 'merkbare' variant. In de tussentijd zo'n 70k gereden afgelopen jaar, van 275k naar 345k. Verder is het onderhoud qua remmerij up to date (orig. Volvo). Rubbers blijven over. Volgens mij is het niet zo goed te zien, alhoewel mijn bussen aardig slecht eruit zien. Niet elk garagebedrijf controleert deze bussen overigens hoor, dus het kan goed zijn dat ze dat bij jou ook niet gedaan hebben.

Trillingen uit bussen aan de voorkant (welke dan?) lijken mij niet echt van invloed op het trillen van jou aan de achterkant.

"Trillingen uit bussen aan de voorkant (welke dan?)"
Motorrubber rechtsvoor en versnellingsbakrubber (exacte juiste benaming weet ik zo niet).

De trilling bij het remmen komt van de achterzijde. (waarschijnlijk schijven/is getest...)

Tijdens het rijden trilt de auto echter ook >> de monteur van de garage zei dat de voornoemde rubbers (voorzijde)  slecht zijn en dat dit mogelijk de trilling veroorzaakt (andere oorzaken waren niet te vinden)