motor 2.5D trilt na topsnelheid

Gestart door emjee67, 16-02-2010 20:33:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emjee67

ik heb mijn V70 2.5D uit 2000 eens flink de sporen gegeven op de Duitse autobahn. Na de piek van 210 op de teller weer rustig aan gedaan. De dag erna viel me op dat de motor enigszins vibreerde. Zowel stationair als tijdens het optrekken en het rijden voel je duidelijk de trillingen en een soort klop in het stuur en de versnellingspook, soms ook in het gaspedaal.

Ik vraag me af wat dit kan zijn. De motor liep altijd erg goed en die trillingen waren er niet. Zou er iets ontregelt kunnen zijn of uit balans geraakt?

Ik ben me ervan bewust dat ik een diesel rijdt met redelijk wat herrie en een niet zo modern blok maar wellicht weet iemand me van deze bezorgdheid af te helpen?

VolvoDeMio

Bout krukaspoelie losgetrild komt in me op..... ???

elianmars

Citaat van: VolvoDeMio op 16-02-2010 21:12:49
Bout krukaspoelie losgetrild komt in me op..... ???

Ik hoop van niet. Heb geen goede ervaring met zo'n bout..........  :-X


Het zou kunnen dat de trillingsdemper naar de vaantjes is. Mocht dat zo zijn, laat er even naar kijken, want het kan goed fout gaan als die het echt begeeft.

VolvoDeMio

Citaat van: elianmars op 16-02-2010 21:32:46
Het zou kunnen dat de trillingsdemper naar de vaantjes is.
Dat klinkt (gelukkig) meer voor-de-hand-liggend.... :eusa_pray:

jan piet

Of ralle tandjes op de riem aan de pompzijde, waardoor de boel wat ontsteld is. Geeft ook trillingen. Motorsteun lijkt mij stug, idee van marcel is idd ook een logische.
Gr,JP

elianmars

Citaat van: jan piet op 16-02-2010 22:21:36
Of ralle tandjes op de riem aan de pompzijde, waardoor de boel wat ontsteld is. Geeft ook trillingen.

Zou inderdaad ook heel goed kunnen.

Rookt de wagen meer dan voordien?

emjee67

nee, de auto rookt niet meer dan anders voor zover ik dat kan beoordelen. Het lijkt of het blok nu veel meer mechanische bewegingen doorgeeft aan stuur, pedalen en pook. Met het overschakelen bonkt de koppeling ook een beetje, voral van 1 naar 2. Het vliegwiel is ook een zwak punt bij deze motoren heb ik me laten vertellen.

Ik laat morgen eerst even naar de verstuivers kijken bij Keizer in Doetinchem. Ik hou jullie op de hoogte!

elianmars

Is de bovenste motorsteun niet los gescheurd?

toppertje

Citaat van: elianmars op 21-02-2010 20:37:46
Is de bovenste motorsteun niet los gescheurd?

die veroorzaakt geen trillingen,deze gaat hooguit het kantelen
van het motorblok tegen

elianmars

Citaat van: toppertje op 21-02-2010 21:12:04
Citaat van: elianmars op 21-02-2010 20:37:46
Is de bovenste motorsteun niet los gescheurd?

die veroorzaakt geen trillingen,deze gaat hooguit het kantelen
van het motorblok tegen

Als de rest van de steunen ook gaar is (vooral de steun bij de distributie), zal het ineens heel anders aanvoelen en kan de boel wel degelijk gaan trillen.

Je wil niet weten wat een verschil ik hoorde en voelde toen ik alle motorsteunen had vervangen. Net of er een totaal andere motor in lag.

emjee67

als ik alle steunen laat vernieuwen, wat ben ik dan ongeveer kwijt aan kosten?

VolvoDeMio

Citaat van: emjee67 op 22-02-2010 12:10:05
als ik alle steunen laat vernieuwen, wat ben ik dan ongeveer kwijt aan kosten?
Heb je bovengenoemde distributie-punten al uitgesloten?

toppertje

Citaat van: elianmars op 21-02-2010 21:14:46
Citaat van: toppertje op 21-02-2010 21:12:04
Citaat van: elianmars op 21-02-2010 20:37:46
Is de bovenste motorsteun niet los gescheurd?

die veroorzaakt geen trillingen,deze gaat hooguit het kantelen
van het motorblok tegen

Als de rest van de steunen ook gaar is (vooral de steun bij de distributie), zal het ineens heel anders aanvoelen en kan de boel wel degelijk gaan trillen.

Je wil niet weten wat een verschil ik hoorde en voelde toen ik alle motorsteunen had vervangen. Net of er een totaal andere motor in lag.

de onderste steunen gaan idd de meeste trillingen tegen,en de bovenste motorsteun
icm de onderste baksteun(vorkje) gaan kantelingen tegen.
haal als test maar eens de bout uit de bovenste motorsteun, en ga een stukje rijden.
je zult merken dat je er geen extra trillingen door krijgt.

ik verdenk eerder de krukastrillingsdemper of evt je dualmassa vliegwiel.

VolvoDeMio


emjee67

nou ja, echt vorderingen heb ik nog niet gemaakt:

een motorenrevisiebedrif heeft geconstateerd dat er een zuigertrekker is. Volgens hem de eerste cilinder. ik heb er zo mn twijfels bij. Ik heb de oliestand altijd regelmatig en goed gecontroleerd. Zijn voorstel: alle 5 zuigers vervangen, 2600,- euri excl. BTW!!!

Bij de Volvo dealer constateerd men een afwijking op de pomptiming en een spanrol die scheefloopt. Tevens verdenkt men een lekke nokkenaskeerring. Kosten: 400 euri!!

Ik weet het niet.....de auto trekt goed, rookt niet overdadig en is redelijk zuinig. Hij vibreert echter meer dan normaal.

Wel is het zo dat de koude start wat bijgeluiden maakt: dat is een seconde of 2, 3. Alsof de oliedruk iets opgebouwd moet worden ofzoiets.

Het verwarrende is dat je bij elke deskundige een ander verhaal te horen krijgt. Ik denk overigens dat het ook moeilijk is om het euvel juist te diagnosteren. Eigenlijk moet er iemand naar luisteren en ermee rijden die een specialist is op het gebied van deze motoren in deze volvo's. Dat zou het meest effectief zijn.

Weet iemand zo'n specialist?