HOW-TO DRL Dagrijlampen (Onder constructie)

Gestart door FRANQ, 18-02-2010 09:46:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FRANQ

Hoi,

In een paar dagen ga ik  deze startpost omtoveren tot een how-to. (de tekst is dus ook niet meteen af)

Ik heb thuis een 2tal LED dagrijlampen (DRL) liggen, deze wil ik aansluiten op een manier dat het zo net mogelijk werkt.
Hiervoor heb ik de lichtschakelaar eens gesloopt om de pinbezetting te weten te komen.

Zoals iedereen weet heeft de lichtschakelaar een klein stelschroefje.
In de 11 uur positie:  Uit = uit, stadslicht = stadslicht en dimlicht = dimlicht.
In de 12 uur positie:  Uit = dimlicht, stadslicht = stadslicht en dimlicht = dimlicht.
In de 1 uur positie:  Uit = dimlicht, stadslicht =dimlicht en dimlicht = dimlicht

Voor de DRL is het van belang het schakelaartje in de 12uur positie te zetten.
Nu staan op de uit stand, je koplampen toch aan.
Wip de schakelaar uit het dash, en dan kun je de stekker met kabelboom zien.
De groen/rode draad word gebruikt om de koplampen aan te sturen als de schakelaar in de uit positie staat.


Deze groene draad kun je doorknippen, of uit de connector trekken (dan moet je alleen de juiste terminal hebben en een terminaltang om de uiteindelijke draad voor de DRL aan te sluiten).

Het gemakkelijkste is om nu eerst een positie te bepalen voor de DRL lampen.
Ik weet dit op het moment nog niet, maar het worden vermoedelijk de mistlamproosters.
Een DRL led lamp trekt weinig stroom, mijne zijn 1 watt per stuk (volgens het kartonnetje).
Ik ga er op dit moment vanuit dat dit ook zo is en plaats dus geen relais.

De 2 zwarte draden uit de DRL units kun je aan de - van de accu knopen of aan een massakabel van de koplampen.
De 2 rode draden die soldeer je aan een langere draad (bij voorkeur geen zwarte) welke je door een doorvoerthule naar de cabine leid.

Nu komt de rood/groene draad weer aan de beurt. Als je deze doorgeknipt hebt kun je deze verbinden met de draad die je net door de doorvoer hebt geleid.
Anders is het een kwestie van de juiste terminal aanknijpen en de draad weer in de connector drukken. De rood/groene draad voorzien van een stukje krimpkous tegen eventuele kortsluiting.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

)()()sT

Aha, waar ga je ze plaatsen?
Een tijdje heb ik eens een foto van het Karwei-krantje gepost, waarin ze dagrijlampen verkochten die in een *70 zaten. Ze zaten nog niet eens zo gek in de bumperroosters  :eusa_shifty:

FRANQ

Hoi,

Morgen ga ik het eea monteren op mijn auto. Dus daarna weet ik definitief of dit werkt.
Ik zal proberen niet te vergeten om foto's te maken. De kans is groot dat ze in de bumperroosters komen.

Mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

)()()sT


cas

#4
ik ben benieuwd, ik had ooit paar jaar geleden al een topic geopend met dagrijlampen toen voor de v70. en wat geshopt met fotos.  is het geen idee om ze te plaatsen IPV de mistlampen?

ik ga die fotos er even bijzoeken.

hier de link..  was al weer in 2007 !!

dagrijlampjes in v70
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

tom480

- R1200GS -

)()()sT

LEZEN!!!

Als je het netjes wegwerkt vind ik het niet eens zo verkeerd. Ten tijde van het topic wat Casper postte was het echt nog zeldzaam, met opmerkingen dat het totaal niet past in onze wagens. Daar zit wel wat in, maar ik kom regelmatig nieuwe VW Passats tegen, en daar zitten ze ook onderin de bumper. Dat vind ik er brandend net zo "raar" uitzien, als wanneer het in mijn V70 zou zitten.

Ik ben benieuwx Franq!

-D©©©L-

Dagrijlichten staan leuk hoor, ook op een 850  ;D



Turbo-Geek

Voor al die verlichting van jou Marco heb je een Kernreactor aan boord nodig ....  :eusa_whistle:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Eric

Is het niet veel minder werk om gewoon je dimlichten aan te doen???
Schakelaar staat bij bij altijd op 12 uur.... Enige keer dat de dimlichten bij mij uit zijn is als de auto geparkeerd staat  ;D

Ik vind die drl echt een zinloze vinding..
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

funsdaf

Zijn die DRL niet meer vanuit "milieu" overwegingen er gekomen?
Meen ooit zoiets gelezen te hebben. De LEDS gebruiken een berg minder stroom dan het dimlicht lampje.

Minder stroom betekend dan weer minder verbruik van de motor etc.


tackle

jawel, maar om die lampjes t e maken en in je auto te zetten verbruik je weer een hele boel. Volgens mij moet je er zelfs een weerstand tussen prakken omdat je auto anders denkt dat er een lamp stuk is.

V70 classic

Citaat van: tackle op 22-02-2010 15:50:33
jawel, maar om die lampjes t e maken en in je auto te zetten verbruik je weer een hele boel. Volgens mij moet je er zelfs een weerstand tussen prakken omdat je auto anders denkt dat er een lamp stuk is.
Zoiezo moet je met LEDs een weerstand gebruiken.
Heb ik al eens gehoord en gezien  :eusa_think:.
Die dingen kennen leuk kortsluiten  ;D .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

-D©©©L-

Citaat van: E.Asbroek op 22-02-2010 09:17:55
Is het niet veel minder werk om gewoon je dimlichten aan te doen???
Schakelaar staat bij bij altijd op 12 uur.... Enige keer dat de dimlichten bij mij uit zijn is als de auto geparkeerd staat  ;D

Ik vind die drl echt een zinloze vinding..

Dimlicht en dagrijlicht hebben een totaal andere functie. Een ander ding is het uitschakelen van de achterlichten waardoor het contrast van de remlichten toeneemt.