Omdat we hier toch van alle markten thuis zijn...

Gestart door -D©©©L-, 01-03-2010 20:37:35

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Probleem:  Een bestaand mastiek dak (met ballast) waarin een opening gemaakt is voor een "opzetstukje" (het lijkt wel een toupetje). Je raad het al: lek op de aansluiting.

Een loodgieter/dakdekker die zei er verstand van te hebben, krijgt het niet dicht en laat het verder afweten. Daar zijn we een beetje klaar mee.
Maar nu ? Hoe los ik dit probleem op ? Wie heeft er hier ervaring met mastiek daken uit de vorige eeuw. Compleet vervangen is geen optie, het is totaal nl. zo'n 500 m2 dakvlak. 

tackle

met tixophalte. Soort bitumenkit van shell. Is wel alleen een noodoplossing.

elianmars

Als het echt mastiek is, zou verwarmen en goed laten vloeien voldoende moeten zijn. Echter, dan moet het echt droog zijn. Als er maar iets water bij zit/komt, kun je het vergeten. Dan vloeit het niet in elkaar.

Als het om dakbedekking gaat, is er eenvoudig een stuk overheen te branden.

Tixophalte gebruiken wij ook vaak. Ideaal spul. Niet alleen voor noodoplossingen, trouwens.

razorx

Ik neem aan dat je met opzetstukje een hemelwaterafvoer bedoelt?

Als ik je vraag dan goed begrijp zou ik het grondig aanpakken:
Ballast over een strook van een dikke 10cm weghalen.

Hierover een strook dakbedekking, ook over de mastiek. Let op dat je genoeg overlapping bij de hoeken houdt. laat de dakbedekking tot aan de rand van de buitenwand lopen.
Dan pas het afvoerstukje plaatsen. Over de dakbedekking.

Let op bitumen en teer laten zich niet mixen!

Tixophalte is overigens zoals Tackle en Marcel al suggereerden erg goed spul voor de nood. beter dan veel andere producten.

Ik hoop dat ik je vraag goed begreep. Anders kan een plaatje misschien voor verheldering zorgen.

Ennuh: Blusser ook op het dak. ;)

elianmars

Citaat van: razorx op 01-03-2010 20:57:59
Ennuh: Blusser ook op het dak. ;)

Welnee.

Als de boel affikt, ben je gelijk van het lekkende dak af  :eusa_whistle:

-D©©©L-

Opzetstukje is 4 bij 6 meter. We hadden de hoogte nodig vanwege de hogere bestelwagens etc.

Er is al ca 30 liter tixophalte "versmeerd". Daarmee is het grootste probleem wel verholpen, maar bij veel regen & wind lekt het alsnog. De precieze oorsprong van de lekkage is lastig te bepalen.

reneetje

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2010 21:21:17
Opzetstukje is 4 bij 6 meter. We hadden de hoogte nodig vanwege de hogere bestelwagens etc.

Er is al ca 30 liter tixophalte "versmeerd". Daarmee is het grootste probleem wel verholpen, maar bij veel regen & wind lekt het alsnog. De precieze oorsprong van de lekkage is lastig te bepalen.

Beplakken met EPDM
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

Citaat van: reneetje op 01-03-2010 21:22:55
Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2010 21:21:17

Beplakken met EPDM

Moet wel eerst het mastiek en ballast (grind?) er af.

reneetje

Uiteraard , alleen boeren "spijkeren" een nieuwe plank over een verrotte plank
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

Toch denk ik dat je dan nog steeds een probleem blijft houden bij de aansluiting.

Ik begrijp nu wat Marco bedoelt met het "opzetstukje".

Als je een onderbreking gaat maken in een dak, dat is bedekt met mastiek, wordt het heel erg moeilijk om dat weer waterdicht te krijgen.

Ook al bedek je het opzetstuk met epdm, de aansluiting blijft een probleem. Dan zul je toch het complete dak moeten aanpakken.

Spin!

www.vm-parts.nl

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 01-03-2010 21:41:19
Als je een onderbreking gaat maken in een dak, dat is bedekt met mastiek, wordt het heel erg moeilijk om dat weer waterdicht te krijgen.

Ook al bedek je het opzetstuk met epdm, de aansluiting blijft een probleem. Dan zul je toch het complete dak moeten aanpakken.

Het lijkt er op dat dat nu dan toch maar moet gaan gebeuren. Een compleet nieuw dak met nieuwe boeiboorden en afvoeren.
Waardeloos spul, dat mastiek. 45 jaar oud en nu al stuk.  ;D

Joris_Scholte

Heb je een goede aannemer, of doe je het zelf?

-D©©©L-

Citaat van: Joris_Scholte op 07-03-2010 21:08:29

Dakdekkers firma. Boeiboorden zetten gaat in eigen beheer.

Joris_Scholte

Citaat van: -D©©©L- op 07-03-2010 21:11:23
Citaat van: Joris_Scholte op 07-03-2010 21:08:29
Dakdekkers firma. Boeiboorden zetten gaat in eigen beheer.
Mooi!