Nieuwe accu + nieuwe dynamo, laadstroom nog steeds 12.7V

Gestart door GeertM2, 03-03-2010 17:21:42

Vorige topic - Volgende topic

GeertM2

Hallo allemaal,

Mijn '95 850 2.0 T-5  heeft het volgende probleem:

Zondag stond ik met een lege accu. ANWB gebeld, die dachten dat mijn of mijn accu of mijn dynamo kapot was, aangezien de spanning over de accu 12.5V was, maar uit de dynamo kwam niet veel meer. Stationair of veel toeren maakte niet uit.

Maandag heb ik een nieuw accu erin gezet: probleem nog steeds het zelfde. C.a. 12.5V over accu en  dynamo onafhankelijk van het toerental..

Vandaag is er door mijn garage een revisie dynamo opgezet: komt nog steeds niet meer dan 12.7V van de dynamo onafhankelijk van het toerental.

Mijn garage zegt dat het alleen nog aan de computer van de auto kan liggen en dat ik naar de dealer moet omdat ze die alleen daar kunnen uitlezen.

Heb inmiddels een afspraak met de dealer voor morgen, maar ben toch benieuwd of iemand dit al eens eerder heeft gehad. Via de zoekfunctie heb ik niks verlijkbaars kunnen vinden.

Iemand?

Groeten, Geert

Hans Duiven

Freakybaby

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

-D©©©L-

Citaat van: GeertM2 op 03-03-2010 17:21:42
Vandaag is er door mijn garage een revisie dynamo opgezet: komt nog steeds niet meer dan 12.7V van de dynamo onafhankelijk van het toerental.

Mijn garage zegt dat het alleen nog aan de computer van de auto kan liggen en dat ik naar de dealer moet omdat ze die alleen daar kunnen uitlezen.

...

Iemand?

Dat de computer van de auto daar iets mee te maken heeft, is volkomen onzin. overgangsweerstand in de kabels is een veel plausibeler verklaring.
Als de wagen gewoon stationair loopt met het dimlicht aan, en je trapt dan afwisselend op de rem. Is er dan een helderheid verschil zichtbaar in het dimlicht ?

ed

Meet eens de spanning direct op de dynamo. Is die daar wel 14,5 Volt?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

johan283

Ik sluit me aan bij de vorige mogelijke oorzaken.
Lijkt me echt een probleem van overgangs weerstanden, of corrosie op de aansluitingen.
Probeer eens een V4 meting, dan kun je de zien hoeveel volt er wordt verloren. Datis dan weer een indicatie voor de kabel weerstand

Jeroentjuh

Als je je handen verbrand aan de accupolen na een stukje rijden weet je genoeg  ;D idd ff op de dynamo zelf meten.....

GeertM2

Citaat van: Freakybaby op 03-03-2010 18:14:53
Zijn je accuklemmen warm?
Net een lange rit gemaakt. Accupolen + kabels zijn niet warmer dan de omgeving.

Citaat van: -D©©©L- op 03-03-2010 18:23:13Dat de computer van de auto daar iets mee te maken heeft, is volkomen onzin. Overgangsweerstand in de kabels is een veel plausibeler verklaring.
Als de wagen gewoon stationair loopt met het dimlicht aan, en je trapt dan afwisselend op de rem. Is er dan een helderheid verschil zichtbaar in het dimlicht ?
Vond het computer verhaal ook al vreemd. Net geprobeerd, motor stationair, op de rem trappen maar er is totaal geen verschil in intensieteit van het dimlicht.

Citaat van: ed op 03-03-2010 18:33:32
Meet eens de spanning direct op de dynamo. Is die daar wel 14,5 Volt?
12.5V direct van de oude en nieuwe dynamo, ongeacht het toerental.

Wat verder vreemd is is dat de CV een eigen leven is gaan leiden, deuren gaan sponaan open en dicht als de motor stationair terugvalt.  Ook valt de radio weg en gaan bepaalde delen van de dashboardverlichting zwakker branden als de motor op stationair terugvalt. ???

Inmiddels zo'n 600 euro lichter en nog geen steek verder...  :'(

GeertM2

Als de accupolen niet goed zouden zijn zou ik i.i.g. verwachten dat over de nieuwe dynamo wel lekker hoge spanning te meten zou zijn. Maar dat doet hij dus niet, daar kan ik niet bij. Hoe kan dat nou? Dan moet er toch ergens sluiting zijn o.i.d.? In ieder geval iets wat de spanning hard naar beneden trekt, en daar moet ook veel vermogen in gaan zitten...

razorx

Als je direct op de 2 polen van de revisiedynamo 12,x V meet, en je kabels zijn koud, is die dynamo gewoon niet goed.
Let wel: Direct meten op de dynamo.

Als de gemeten spanning wel goed is, een volt of 13,9 ga dan kijken waar het verlies zit, in je massa of je + leiding.
Schaam je ook niet om voor de zekerheid er een tweede voltmeter bij te pakken om te vergelijken.

Je zal de eerste niet zijn die eindeloos zoekt met een slechte universeelmeter.

Succes ermee!

GeertM2

Citaat van: razorx op 04-03-2010 00:46:52
Als je direct op de 2 polen van de revisiedynamo 12,x V meet, en je kabels zijn koud, is die dynamo gewoon niet goed.
Let wel: Direct meten op de dynamo.

Als de gemeten spanning wel goed is, een volt of 13,9 ga dan kijken waar het verlies zit, in je massa of je + leiding.
Schaam je ook niet om voor de zekerheid er een tweede voltmeter bij te pakken om te vergelijken.

Je zal de eerste niet zijn die eindeloos zoekt met een slechte universeelmeter.

Succes ermee!
Eerst heeft de ANWB gemeten op de oude dynamo: 12.5 V.
Heb ikzelf thuis bevestigd met oude dynamo + oude en nieuwe accu.
Garage meet ook precies 12.5V Met oude dynamo, en 12.7 met nieuwe.
In alle 4 de metingen met 3 verschillende multimeters op de plus bout van de dynamo...
Allemaal nagenoeg onafhankelijk van het toerental.... Aantal stroomverbuikers doet ook bijna niks....

Heb alleen de meting van de garage op de nieuwe dynamo niet gecontroleerd.

Maar is het niet een beetje zeer onwaarschijnlijk toevallig dat beide dynamo's dit eigenaardige euvel zouden hebben?

Morgen gaat hij naar de dealert, ben benieuwd wat die ervan zeggen... mocht mijn revisie dynamo niet goed zijn ga ik natuurlijk terug naar de garage die hem erop gezet heeft. 

GeertM2

razorx

Citaat van: GeertM2 op 04-03-2010 01:16:10
Hoe hangt het blok eigenlijk aan de massa?
Het belangrijkste kabeltje loopt vanaf je motor, in de buurt van je rotor en verdeelkap richting schutbord.
Dat is één mogelijke verdachte. Wil wel eens, zeg maar, een beetje gespleten zijn.

Maar meet maar eerst met de de twee polen direct op de dynamo. Dan weet je wat er bij de bron gebeurt.

Als die spanning niet klopt, is de dynamo toch echt verdacht.

Als die lage spanning, ondanks mijn veronderstelling, wordt veroorzaakt door een hoge stroomverbruikers zijn moeten er kabels echt warm worden.. Voel overal even aan de dikke kabels, gaat sneller dan meten..

GeertM2

Ik snap nu pas wat je precies bedoeld, ik heb niet op de +/- van de dynamo gemeten, maar tussen de + van de dynamo en de - pool van de accu.

Vanochtend weer gemeten: staat 0.8V tussen blok en - pool van de accu!!! Kon even niet over de dynamo meten, omdat ik die kapjes over de nieuwe dynamo niet weg kreeg.

Maar ik heb nou het donkerbruine vermoeden dat de aarding van het blok slecht is.

Ik heb het kleine aard kabeltje van het schutbord losgemaakt, schoongemaakt en weer goed vast gezet.  Meet nu een klein beetje meer over de accu, 12.7 ~ 12.8 V.

Vervolgens een startkabel tussen blok en - van de accu gezet: voila, 13.5 V.

Zit er ergens anders nog een aardkabel? Neem aan dat de startstroom niet door dat kleine kabeltje gaan...

P.s. auto naar de dealer gebracht, had toch een afspraak. Computer verhaal was inderdaad onzin. Ze gaan nu naar de aarding kijken.

Ik hoop dat ze het snel gevonden hebben. Wil vrijdag op wintersport met de auto.