P- en N-stand automatische versnellingsbak; hoe te gebruiken?

Gestart door VolvoDeMio, 08-03-2010 00:13:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cas

je kan best gelijk hebben, niet elke bak is het zelfde natuurlijk. en ik heb nog geen 850 bak in mn handen gehad. ik spreek weereens over  amerikaanse merken. Ik kan me wel herinneren dat als ik mn v70 automaat uit de P haalde op een helling of stoeprand, dat dit ook met een flinke klap ging. en dat als je hem te vroeg/ rollend in de P zette, je heen en weer waggelde. wat ik vond aanvoelen als een pin/borg die het vast zet.

ben nu wel benieuwd hoe het in de bak zit.

Ik ga een Vadis aanschaffen, dan weet ik beter waar ik over probeer mee te brullen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Superskunkie

#16
Me handrem is mindersterk als dat picky:P
ALs ik hem op handrem zet, kruipt ie toch meteen door naar dat picky...
Voelt wel heel eng idd.....
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:08:52
Citaat van: cas op 08-03-2010 09:50:31
heeft het niet iets te maken ook met het feit dat de auto in de P moeilijker te stelen is. als je hem jumpstart, maar zonder sleutel. en dan in een versnelling wilt zetten, kan het niet.  ( nou stelt het niet zo veel voor, maar je moet toch wel een stuk middenconsole wegslopen wil je dat beveiligingetje eruit halen)  

ik zet mijn auto's  altijd eerst weg in de P. bijna dan.... niet op een  helling, want dat vind dat pikkie in de versnellingsbak niet leuk. die is maar minimaal, en als deze breekt als JIJ er niet inzit. dan gaat hij rollen.  :eusa_dance:

en verder, is het ook niet handig om je auto eerst in zijn P te zetten als je op helling staat omdat je hem er dan weer moeilijk uitkrijgt, omdat dat " pikkie" onder druk staat, en dus weer de kans hebt dat je hem breekt. MET gevolg, dat er iets in je bak rondzwerft wat schade kan toebrengen....

dus op hellingen handrem ( en DAN in de P ) , en vlakke ondergronden de P met evt de handrem later erbij.

Pikkie, pikkie, pikkie, is dat niet gewoon een rem die in je bak zit ipv een pen die je ergens inschuift? Dacht altijd dat het een rem was die je aanspande rond je secundaire as...

Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet. Altijd in versnelling of P, handrem gebruik'k enkel als ik een auto al draaiend even moet parkeren.
Tonnie

Piere

Citaat van: cas op 20-03-2010 21:13:07
je kan best gelijk hebben, niet elke bak is het zelfde natuurlijk. en ik heb nog geen 850 bak in mn handen gehad. ik spreek weereens over  amerikaanse merken. Ik kan me wel herinneren dat als ik mn v70 automaat uit de P haalde op een helling of stoeprand, dat dit ook met een flinke klap ging. en dat als je hem te vroeg/ rollend in de P zette, je heen en weer waggelde. wat ik vond aanvoelen als een pin/borg die het vast zet.

ben nu wel benieuwd hoe het in de bak zit.

Ik ga een Vadis aanschaffen, dan weet ik beter waar ik over probeer mee te brullen.

Overlaatst een AT opengegooid in de praktijkles van Hyundai en daar was de P een soort metalen band die je aanspande om een vliegwiel...
Maar inderdaad zoals je zegt, de ene bak is de andere niet en ik heb het hier over Hyundai ( ::) )

Maar een pinnetje zou me wel sterk lijken, vraagt er toch om om af te breken dan? :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

cas

Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:38:53
Citaat van: cas op 20-03-2010 21:13:07
je kan best gelijk hebben, niet elke bak is het zelfde natuurlijk. en ik heb nog geen 850 bak in mn handen gehad. ik spreek weereens over  amerikaanse merken. Ik kan me wel herinneren dat als ik mn v70 automaat uit de P haalde op een helling of stoeprand, dat dit ook met een flinke klap ging. en dat als je hem te vroeg/ rollend in de P zette, je heen en weer waggelde. wat ik vond aanvoelen als een pin/borg die het vast zet.

ben nu wel benieuwd hoe het in de bak zit.

Ik ga een Vadis aanschaffen, dan weet ik beter waar ik over probeer mee te brullen.

Overlaatst een AT opengegooid in de praktijkles van Hyundai en daar was de P een soort metalen band die je aanspande om een vliegwiel...
Maar inderdaad zoals je zegt, de ene bak is de andere niet en ik heb het hier over Hyundai ( ::) )

Maar een pinnetje zou me wel sterk lijken, vraagt er toch om om af te breken dan? :P

Jep, vraagt er wel om ja. maar soms .... heb je dingen waarvan je zegt, WAAROM !! en waarom niet anders. een band kan slippen? t is even wachten op iemand die een bak heeft opengehad, of zou dit uit een Vadis plaatje geplukt kunnen worden...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Superskunkie

WIE OFFERT ZIJN BAK OP :)


Citaat van: cas op 20-03-2010 21:41:53
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:38:53
Citaat van: cas op 20-03-2010 21:13:07
je kan best gelijk hebben, niet elke bak is het zelfde natuurlijk. en ik heb nog geen 850 bak in mn handen gehad. ik spreek weereens over  amerikaanse merken. Ik kan me wel herinneren dat als ik mn v70 automaat uit de P haalde op een helling of stoeprand, dat dit ook met een flinke klap ging. en dat als je hem te vroeg/ rollend in de P zette, je heen en weer waggelde. wat ik vond aanvoelen als een pin/borg die het vast zet.

ben nu wel benieuwd hoe het in de bak zit.

Ik ga een Vadis aanschaffen, dan weet ik beter waar ik over probeer mee te brullen.

Overlaatst een AT opengegooid in de praktijkles van Hyundai en daar was de P een soort metalen band die je aanspande om een vliegwiel...
Maar inderdaad zoals je zegt, de ene bak is de andere niet en ik heb het hier over Hyundai ( ::) )

Maar een pinnetje zou me wel sterk lijken, vraagt er toch om om af te breken dan? :P

Jep, vraagt er wel om ja. maar soms .... heb je dingen waarvan je zegt, WAAROM !! en waarom niet anders. een band kan slippen? t is even wachten op iemand die een bak heeft opengehad, of zou dit uit een Vadis plaatje geplukt kunnen worden...
Tonnie

Ludo

Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:08:52
Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet.

Het is mede daardoor, dat de boel bij het gros van de auto's niet werkt zoals moet.  :eusa_doh:
Volvo noemt het ook niet voor niets parkeerrem...

Piere

Citaat van: Ludo op 20-03-2010 21:43:44
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:08:52
Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet.

Het is mede daardoor, dat de boel bij het gros van de auto's niet werkt zoals moet.  :eusa_doh:
Volvo noemt het ook niet voor niets parkeerrem...

Je mag al de PARKEERremmen hier komen testen, er zit geneen vast hoor :)
Ze worden regelmatig genoeg gebruikt

Ik heb het al enkele keren geweten dat de voering loskwam van de remschoenen (ja ook by Volvo)
Dus als ik een auto voor meer dan pakweg een uur stilzet trek ik de handrem niet op.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

850-2.520V-Driver

Citaat van: Ludo op 20-03-2010 21:43:44
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:08:52
Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet.

Het is mede daardoor, dat de boel bij het gros van de auto's niet werkt zoals moet.  :eusa_doh:
Volvo noemt het ook niet voor niets parkeerrem...

Inderdaad ;D En nog krijg ik 't mezelf niet aangeleerd bij m'n automaat...
En het stomme is, wanneer ik een auto met een handbak bij me heb, zet ik 'm automatisch op de handrem...

Ludo

Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:48:14
Ik heb het al enkele keren geweten dat de voering loskwam van de remschoenen (ja ook by Volvo)
Dus als ik een auto voor meer dan pakweg een uur stilzet trek ik de handrem niet op.

Dit is nu precies wat men noemt, symptoom en oorzaak.  :eusa_clap:

Piere

Citaat van: Ludo op 20-03-2010 21:51:19
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:48:14
Ik heb het al enkele keren geweten dat de voering loskwam van de remschoenen (ja ook by Volvo)
Dus als ik een auto voor meer dan pakweg een uur stilzet trek ik de handrem niet op.

Dit is nu precies wat men noemt, symptoom en oorzaak.  :eusa_clap:

Dat snap ik niet
Als je de handrem slechts af en toe en niet altijd opzet (dus ook niet als het vriest) is dat de oorzaak dat de remvoering lost?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

elianmars

Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:48:14
Citaat van: Ludo op 20-03-2010 21:43:44
Citaat van: Piere op 20-03-2010 21:08:52
Persoonlijk zet ik een auto nooit op handrem als ik'm voor lang stil zet.

Het is mede daardoor, dat de boel bij het gros van de auto's niet werkt zoals moet.  :eusa_doh:
Volvo noemt het ook niet voor niets parkeerrem...

Je mag al de PARKEERremmen hier komen testen, er zit geneen vast hoor :)


Beter afstellen dan  ;)

Rudy-M

Is gewoon een pen wat die bak blokkeert in de P-stand. Voet op de rem, P-stand, dan rustig rem los zodat die pen op zijn plek schiet, dan pas eventueel de parkeerrem erbij.

Kan geen kwaad. Dingen zijn niet van pap gemaakt.

VolvoDeMio

In hoeverre kan het zijn dat het gebruik van de P-stand aanbevolen wordt omdat bij eventueel wegslepen de bak in de vernieling kan draaien......of is dat te ver gezocht!

Giovanni

Mijn At is eergister in N achter op de bergings wagen gezet omdat je een automaat alleen met een zeer lage snel heid mag verplaatsen bij nood of pech,toen die er een maal op stond hand rem klaar.

Ik zet de auto altijd in P.terwijl ik vorig jaar noog een komplete nieuwe hand rem van voor naar achter aan gemeten heb gekregen.

Die na wat afstellen zo de nacht tegen de dijk zou kunnen staan zonder te reizen
en daarvoor absoluut niet, ik had mijn  handrem in stukken getrokken tijdens het achteruit weg rijden van een parkeervak.

FrankvdAa

#29
Wanneer je de bak in P zet en je tilt een van beide voorwielen op, dan kan de auto toch rollen door het differentieel. De handrem 'blokkeert' beide achterwielen. Ga je de auto opkrikken, zet 'm dan in ieder geval op de handrem want met alleen de P-stand kan 'ie toch van de krik donderen...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register