Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Je weet waar de spullen liggen Kornelis ;D.  Aan jouw de eer ;D ;D

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 13-11-2012 07:26:30
2 auto's qua onderdelen ? ;D ;D  In principe, even heel zwart wit gezien, worden er nu van 3 auto's onderdelen gebruikt om de rode R weer goed klaar te krijgen;

*De complete kabelboom uit de schade T-5 deze word ivm gasgebeuren aangepast
*De automaatbak van de V70 R + assen, beide ECU's (bak en motor dus meteen Motronic 4.4)
*De rode R zelf en de originele habelboom

Wat de ombouw naar Motronic 4.4 aangaat hebben we gelukkig erg veel hulp en steun aan Marco (waarvoor mijn zeer grote dank)

edit: typo's

Uiteraard zijn WIJ daar danbaar voor ;D ;D

arjen850

Vanavond wat kleine dingetjes gedaan, de automaten pook die ik gevonden had is\was grijs leder, die moet dus beige worden..

Van:

Tijdens:

Na:

Morgen nog 1 keer aflakken, en dan is hij prachtig in kleur :D

Ook onder de kap krijgen we geen vette vingers meer ;)

Vanavond ook nog visite gehad via het 300 forum, was gezellig ;)

marrrcel

Citaat van: arjen850 op 13-11-2012 22:57:04
Vanavond wat kleine dingetjes gedaan, de automaten pook die ik gevonden had is\was grijs leder, die moet dus beige worden..

Herkenbaar pookje. Goed bezig! Is dat spul van de leerlooier? Ziet er al knap uit. Voor de rest, respect...

UserID6342

Netjes maatje, het kumt allemaal goe ;D ;D

Wouter76

Het was leuk kennis gemaakt te hebben met je Arjen, en ook met Ruffles, nogmaals bedankt voor de koffie en het ritje in de V70R

Nu weet ik ook eens hoe het vermogen van een V70R voelt, dat wil echt behoorlijk vooruit zeg!  :o

UserID6342

Vandaag zou het kabeldagje worden.  Voor de zekerheid eerst maar eens wat nieuwe lengtes krimpkous gehaald, grote rol vulcanisatietape en 2 gewone rollen isolatietape en dan krijgen we dus dit.

Hoe het allemaal achter in de koffer van de 760 lag, let wel; dit zijn 2 complete kabelbomen van 2 auto's:

R-kabelboom eruit en duidelijk is het gasgebeuren hierop te zien:

Duidelijk zichtbaar de benzine injectorkabels, de gas injectorkabels en een dikke extra massakabel die op het kleppendeksel zit:

Maar eens wat isolatie en knoei gaan verwijderen:

De 2 kabelbomen langs elkaar en met de benzine injectorkabels naar elkaar toe waar de lussen moeten worden gemaakt, rechts de oorspronkelijke R kabelboom:

Voordat ik hier aan begon, eerst nog even 2 mistlampstekkers aan de kabelboom gemaakt van de schade T-5.  Deze waren door een zeker iemand (op mijn advies) rücksichtlos afgeknipt ;D

De 'nieuwe' kabelboom van de schade T-5 gedeeltelijk omgesoldeerd bij de injectorkabels:

Klaar:

Het af isoleren en het netjes verwerken van de kabel word gedaan wanneer deze ingebouwd zit.  Dan kunnen we iets makkelijker de kabels fatsoenlijk leggen, isolatiemateriaal er om heen trekken en dan afwerken met vulcanisatietape zodat het ook waterdicht blijft.  Normaal gesproken zie je dit kabelboompje dus niet zo:

Relais en zekeringen omgeprikt op de 'nieuwe' boom en dan valt meteen iets op.  Dit is de relaisbak van de binnenzijde van de 855 R:

Nu is de R een zeer complete auto, net zoals de schade T-5 en toch heeft de relaisbak van de T-5 1 voetje meer die voorbedraad is (tussen het relais 205/206 en 208):

Rarara, waar is die dan weer van.  Zo kun je ook mooi zien, de volstrekte willekeur die Volvo heeft gebruikt in de kabels.  Het viel mij al 500% mee dat de injectorkabels exact dezelfde kleur hadden en zo over te zetten waren, zonder eerst te moeten meten.

Overigens niet als lof (op  kleine soldeerfoutjes na) voor de inbouw van het gasgebeuren.  Hier is wel iemand met liefde voor zijn vak aan de gang geweest want het zat er keurig in.  Wat bedoel ik dan met kleine soldeerfoutjes:

a)de kabels soldeer je altijd aan elkaar in de lengterichting van de kabel, dus niet 2 draden aan elkaar draaien, solderen, krimpkous er half op, verhitten en klaar.  Vind ik persoonlijk niet zo netjes, qua stevigheid maakt het totaal niets uit.

b)kabel van de 2e cilinder was verkeerd geknipt, weer netjes aan elkaar gesoldeerd met een krimpkous eromheen, niets aan de hand dus.  Maar een beetje lullige constatering als je de boel geheel uit de isolatie trekt en het dus ziet.  Normaliter kom je daar niet, zie je het ook niet en weet je het ook niet.  Ook hier geld weer voor de werking maakt het ook geen ruk uit.

Zoals jullie zien heeft de oude T-5 kabel nog de oude massakabel eraan hangen, deze word tesamen met de + kabel vervangen door de nieuwe van Arjen als het spul weer word ingebouwd.  Is iets makkelijker om het dan te doen ipv nu.  Dit omdat je nu de kabelboom (als die kabels er al aanzaten) niet geheel uit kunt leggen.  En dus lastiger in te bouwen is.

big ben

Knap werk weer hoor  :eusa_clap: ik zou "gek" worden............ doe mij maar gewone spaghetti ;).
Dat gaat me beter af.

henry classic v70

Inderdaad, dat je daar nog uitkomt zo'n grote draden-toestand :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Verdikkie, kan er niet achter komen wat voor type relais er nu tussen die 205/206 en 208 in 'hoort' te zitten of waarvoor hij is....  kom 'm in Vida / Vadis ook nergens tegen...

Wie weet / heeft het antwoord ?

BBS

Misschien is het gewoon een reserve voet, zonder functie....

Gebeurd wel vaker dat een fabrikant "universele" relaisbakken gebruikt en dan bepaalde voeten niet gebruikt.
ik zou me er in ieders geval nu nog niet druk om maken...
Volvoloos....

maruska

3 secondes zoeken : speed warning, exhaust temp sensor relay
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1995_850_wiring_diagram.pdf
pagina 13

;D
heb ik weer koffie verdient Dirk ? hehehehe
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Hahaha, je bent welkom Mark ;D. Had idd even niet aan de Matthews site gedacht...  Stom, terwijl ik alle PDF's qua bedradingen hier heb liggen (en ook nog in het Nederlands)

maruska

die exhaust tem sensor was alleen japan dacht ik ? wel te gebruiken voor iets anders dus.. als de voet erin zit, kun je de bedrading gebruiken voor een extra schakeling.. altijd handig (extra mistlampen, noem maar op..)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Is idd te doen, maar wat mij persoonlijk altijd tegenhoud daarvan is dat je moet gaan knippen in de originele bekabeling.  Het voetje zit natuurlijk 'vast' met de bekabeling aan de ECU bak.  Ben daar nooit zo'n voorstander van en trek er dan liever zelf een relais bij.  Mocht dit nodig zijn.

Dit was gewoon even nieuwsgierigheid van me, want mijn auto liep prima zonder dat suffe relais en die van Arjen dus dadelijk ook weer ;D