Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Aparte oliekoelers voor de automaat bestaan al lang, ook een universele vinden en leidingen op maat laten maken (hydrauliek bedrijf) moet geen probleem vormen.
Wat wel een "probleem" vormt is de bedrijfstemperatuur behouden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Demon

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 24-05-2021 09:28:48
Ben je afhankelijk van de radiateur voor de koeling van de olie? Of is er ook een optie om te koelen buiten de radiateur om? De gevolgschade van zo'n interne lekkage is wel erg groot. (Zelf geen automaat, maar nog wel oliekoeling via de radiateur)

Je kan natuurlijk altijd een losse koeler plaatsen zodat er nooit koelwater bij kan, idem voor de olie kant.
Weet wel dat het eigenlijk een warmtewisselaar is die de temperatuur uitwisselt met het koelwater.

Iemand een idee wat de optimale temperatuur is voor de automaat olie, je zou er een aparte koeler met thermostaat voor kunnen maken.

NinaPaul

Gemiddeld ~ 80-110 graden celcius (LET OP! Dit is een gemiddelde waarde, niet specifiek voor deze auto)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

En dat is het probleem...
De olie thermostaat opent de oliekoeler indien de bak niet in lock-up is. Ik heb met de XC getest hoe lang het duurt voordat de bak op temperatuur is bij langdurige lock-up. De rit naar mijn werk (40 km) is daar wel geschikt voor. Ik zag dat na die 40 km die temperatuur nog niet op 80 graden is.

Nu ben ik er nog steeds niet achter hoe kwalijk het is voor de bakolie om op te lage temperaturen te rijden dus ik wil altijd nog eens de koeler in de radiateur uitsluiten en alles via de externe koeler te laten lopen. Ik ervaar namelijk ook de KVS temperatuur als een probleem voor de bakolie. De temperatuur van die KVS gaat bij belasting met gemak naar de 110 graden en dan heb je voor de bak nog maar een window van 15 graden voordat deze in safety mode gaat.

Lastig, lastig.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 25-06-2021 08:14:23
Tuningsz tuningsz? Update?🤐😃

Even wachten tot huidige update klaar is, dan alles ineens😁

arjen850

arjen850

The Demon

arjen850

Vandaag is er weer eens een hoop werk gedaan aan de R. Ik had een behoorlijke brom in de uitlaat zitten, het flex gedeelte van de downpipe was op, ik wou over op schuine flens, en de originele pannekoek die er nog onder zat begon slechter te worden.
Dit alles heeft mij doen besluiten om een compleet nieuwe RVS uitlaat te laten maken. Dit is gedaan door Floris Fustenberg, hij heeft voor al meer forummers de uitlaat gemaakt ;)

Er is echt een puik stuk vakwerk geleverd, prachtige lassen, en super strak eronder. Vanaf de downpipe is het nu niet meer 3 inch, maar 2.5. De brom is enorm verminderd.
De eindtips zijn nog niet gemonteerd, ik ga er eerst een weekje mee rijden, als alles goed bevalt dan gaan de tips er weer onder.

De racekat en de eindtips is het enige wat hergebruikt is, de rest alles nieuw. En dus zoals gezegd nu schuine flens, en dat is merkbaar zeg :eusa_drool:

Voor nu er super blij mee, en vakantie geld weg ;D

arjen850

Citaat van: The Demon op 26-06-2021 18:30:40
Racecat?

Gemaakt door wiep?

Racekat is juist het enige wat niet nieuw is🤣
Nee niet door Wieb, dat was me voor nu even te ver weg😉

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 25-06-2021 08:14:23
Tuningsz tuningsz? Update?🤐😃

En Arjen is hier nog een gezellig avondje geweest, de puntjes moesten nog op de I qua finetuning, dat is nu ook klaar.

Beetje van dit erbij, beetje van dat eraf, even loggen, weer bijstellen, weer loggen en voila, hij rijdt super. Onderin lekker rijden, niet teveel op de drijfstangen, en als het moet heerlijk knallen.
Arjen vond hem nu ook heerlijk schakelen. Heb weer helemaal het plezier terug in de R.

V70geRwin

Mooi piepke zeg  :eusa_clap:

Zelf net gewisseld van origineel Volvo 2 potten naar 1 eindpot maar kijk het ff aan of dit gaat bevallen.

Lekker die finetuning op maat.
Yits heeft mij destijds ook erg fijn geholpen met ong dezelfde afstemming, lekker koppel onderin en boven lekker doortrekken.

volvobug

Mooi Arjen!

Turbootje met schuine flens wil ik ook nog wel aan....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.