Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Even iets anders als Volvo, ons Puppie groeit al lekker door :D

BBS

Volvoloos....

arjen850

Vandaag mocht de Sandstone de benen weer eens strekken. Heeft ondertussen een andere katalysator gekregen omdat de nieuwe van de dealer na een paar jaar al klonk of hij leeg was >:(

Overigens sleept hij de hut prima mee. Nu nog eens met de S90 doen, volgens mij doet zo'n 6 pitter dat ook best goed.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Taranis

Gewoon uit interesse: waarom zet je de 10V voor de kar als je ook een turbo hebt staan die veel meer koppel heeft en dus op papier de betere caravantrekker is? :eusa_think:

arjen850

Citaat van: Taranis op 19-07-2020 14:15:27
Gewoon uit interesse: waarom zet je de 10V voor de kar als je ook een turbo hebt staan die veel meer koppel heeft en dus op papier de betere caravantrekker is? :eusa_think:

Dat verhaal komt nog, hij staat weer op stal. Ben er mee naar oostenrijk geweest, en toch wel wat probleempjes gehad. De grootste is wel het schakelgedrag. Ik denk erover om een revisie bak te gaan plaatsen, maar eerst wil ik zekerheid hebben dat het niet aan sensoren ligt. Ik kreeg bij uitlezen een unknown melding, en op de motor ecu een speed signal Error. Hij schakeld erg bokkig, en bergafwaarts op cc vind hij absoluut niet leuk.

Ik wou dit eens in mijn blog gaan zetten, zodat iedereen eens mee kon denken. Nu dus al wat eerder😉

Daarbij komt toch ook wel dat alle spelende kinderen om de auto nog wel eens een verloren bal etc opleverd, daar heb ik ook niet echt zin aan☺

Taranis

Ah, sorry dat ik het gras voor je voeten weggemaaid heb dan :D

Sneu van de R maar is je vast toevertrouwd om weer goed te krijgen :)

arjen850

2 maal bak ecu, de laatste motor ecu.

Temp is gerepareerd, 2 maal uitgevallen ander relais 103 heeft dat verholpen, en dan de eerste nog.

The Demon

Die eerste komt al tevoorschijn als je de auto een keer start en zonder te rijden weer uitzet.

)()()sT

Geniet ervan in Limboland!
Wij gaan komende week ook, maar wellicht treffen we mekaar nog even irl 8)

arjen850

Met dit warme weer toch maar besloten de airco van de S90 onderhanden te nemen. Arjen had hem al eens gevuld, maar was weer leeg. Dus samen met Ilja, die hier super mooi apparatuur voor heeft aan het lek zoeken geslagen. Na eerst met stikstof, en daarna kortstondig afgevuld met tracer een lek gevonden. Ik ging een beetje uit van het duurste, dus of verdamper of pomp, groot was de verrassing dat we een lekke leiding vonden. Dus naar huis, leiding van een sloper gemonteerd en volgende dag weer gevuld. Heerlijk koel, totdat ik weer thuis aan kwam >:( geen airco meer, verdikkie hele systeem weer leeg?

Toch maar eens zoeken,  hmm nergens lekkage sporen, eens bij ventiel kijken, indrukken en het spoot me om de oren, de airco is dus nog vol. Ben ik me toch ook nog slachtoffer van een te ruime magneet koppeling😁 daar gaan we binnenkort nog even .ee naar Ruud, zal hem vast wel bevallen, eindelijk eens een zee van ruimte om zo'n koppeling te stellen🤣

Wat wel makkelijk is bij een S90, er is een i sectie luikje, waarmee je zo bij de verdamper kunt. Overigens zag die er nog keurig uit :D

arjen850

Zoals bekend heb ik vorig jaar Juli de R op stal gezet wegens schakelproblemen. Ik kon niet duidelijk in beeld krijgen wat er nu aan mankeerde. Na veel inlezen, informatie inwinnen etc etc besloten hem in maart van stal te halen en te beginnen met wederom een bakwissel. Zoals te zien goede hulp gehad bij het demonteren van de motor.

Heel bewust de keuze gemaakt om alle sensoren die te maken kunnen hebben met het schakel gedrag te vervangen door origineel nieuw, hierbij ook de TPS en koelwater sensor en thermostaat ook maar gedaan.

Tevens de karterventilatie maar weer eens gedaan, daarbij besloten om meteen de verschillende steunen eens te polijsten, dat geeft weer een frisse blik.

De vervangende bak (afkomstig uiteen S70R diein zeer goede staat verkeerd) uiteraard voorzien van nieuwe aandrijfas keeringen.

En dan staat er na heel veel werk weer een keurig geheel. Overigens is het wel een beetje in een notendop zo.

Om het zekere voor het onzekere te nemen ook een nieuwe radiateur geplaatst, zo weet ik zeker dat er geen koelwater in de bak kan komen. Overigens was de oude optisch niet slecht, maar wil echt nu alles oor zijn. En niet later denken: had ik dit of dat ook nog maar vervangen.

Tevens ontdekt dat de ABS pomp ook last had van " kale" bedrading, gelukkig had ik nog een pomp liggen met keurige bedrading, dus die ook meteen gemonteerd. Daarbij meteen het hele remsysteem van nieuwe olie voorzien.

Toen samen met mijn zwager (bouwt elektronica in grote machines) iedere kabel doorgemeten en getest op werking, dit gedaan aan de hand van zeer veel schema's afkomstig van Volvo (Kim, dank hiervoor) ook is hierbij nagenoeg alle ribbelbuis vervangen voor nieuw, ziet er allemaal weerschitterend uit. Wel moesten er een paar solderingen worden aangebracht, maar dat is nu dus ook weer perfect.

Daarna kon ik weer over op de inbouw van de motor, uiteraard daarvoor de gehele motorruimte keurig opgepoetst, en hij ligt er weer netjes in. Ik had ook nog een nieuwe AEM brandstofpomp geplaatst, maar die kreeg ik niet goed in de behuizing, daardoor wou hij na 1 dag al niet goed meer lopen. Om eerst de auto goed te krijgen een prima werkende Wpomp uit een hier staande T5 gepakt, en nu loopt hij dus perfect. Binnenkort ga ik eens kijken waarom ik die AEM niet goed in de behuizing krijg.

Daarna kon ik meteen op voor de nieuwe taxatie, dus poetsen en poetsen tot je een ons weegt, daarbij ontdekken dat je toch wat hele kleine gebruikers sporen hebt gekregen door de jaren... maar als eind resultaat toch weer dik tevreden, hij glanst nog altijd als een dolle. Ook de taxatie naar volle tevredenheid verlopen, en nu ondertussen weer allrisk verzekerd tegen het taxatiebedrag. Dat geeft toch een wat rustiger gevoel.

En dan gister weer voor de APK, die was tijdens de schorsing ook al weer verlopen, een genot om dat ding van onder te zien aldus keurmeester, alles glom hem tegemoet (en nee, niet van de olie) toen er nog een steekproef overheen, maar ook daar glansrijk doorheen. Al kreeg ik wel een beetje het gevoel dat de RDW meneer er wel erg op gebrand was iets te vinden, hij bleef maar kijken en voelen. Na 1 keer kijken weet je miz toch wel of een remslang goed is of niet. Hij vond het nodig dezelfde remslang 4 keer van een inspectie te voorzien.Overigens zijn de remslangen 2 jaar oud, dus als nieuw. En zo ging dat met veel dingen, werd er een beetje flauw van, maar zoals gezegd hij vond niets.

Dus eindelijk kan ik weer rijden met de R, en dat doet hij heerlijk, eindelijk weer een goed schakelende auto, die zonder bonken schakeld, en geen twijfels heeft wanneer de juiste versnelling in te leggen. Ik ben er ontzettend blij mee.

Uiteraard betekend dit dat de S90 weer in ruste mag,wat ben ik deze auto gaan waarderen zeg, de rust, het koppel onderin toeren, heerlijk gewoon.

Arjen, bedankt voor de automaatbak, en voor je input.
Kornelis bedankt voor alle schema's, je input en je geduld.

FrankvdAa

Mooi werk,... en dan nu de hamvraag: schakelprobleem opgelost?

Wat is dit eigenlijk? Die bedrading is om te huilen :o

Edit: de ABS pomp zie ik nu...
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

razorx

Wow! Indrukwekkend bezig geweest. Mooi als het allemaal weer loopt na zo een blok amputatie.
En super hoe je meteen alles aanpakt.