V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StefanCJ


t_w

Terug van het hoge Noorden...
Helaas geen noorderlicht dit keer. Wel lage (en wisselende) temperaturen.
De ene dag is het -2 (zit je dan, 300km boven de poolcirkel...  :eusa_wall:) en een dag later staat er op het display van de auto -26, dagje later zelfs -31!

Bij terugkomst lag er een pakketje te wachten:


En de reden ervoor:


Ik had al veel gelezen dat het een rotklus zou zijn, anderen beweerden weer dat het wel mee viel. Maar een duidelijke how-to kon ik eigenlijk niet vinden. Wel gevonden dat de conus van een slagroomspuit handig kon zijn...  :eusa_eh:

Zo ziet de knop er van binnen uit. Die 'weerhaken' zijn dus de reden dat het ding er zo lastig af wil.


Stap 1 is de leren hoes los te maken van de middenconsole. Die trek je er zo naar boven uit.


Binnen in de leren hoes, zit een rubberen hoes die het geheel een beetje in vorm houd. Die schuif je zo ver mogelijk naar beneden...
Dan de tooling:
Bij het gebrek aan het tuitje van een slagroomspuit, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Een uitgedroogde kitspuit is natuurlijk altijd op voorraad, dus daar het tuitje maar van gebruikt. De onderste 4 cm. Vervolgens over de lengte doorgesneden en aan de bovenkant, de rand zo 'scherp' mogelijk gemaakt met een stanleymes, zodat deze zich makkelijk een weg kan banen onder de 'weerhaken' van de pook en de pookhoes.



Eerst moet de hoes naar beneden. Het tooltje er van onder af ingetikt en vervolgens kun je de hoes naar beneden drukken. Werkt prima.



Zo'n spiegeltje vind ik met dit soort 'prutsklusjes' wel een handig stukje gereedschap voor weinig geld...



Als de hoes naar beneden is, herhaal je het trucje maar dan met de pookknop. Uiteraard gaat de pookknop er naar boven af... Dus eerst weer het tooltje er van onder ingeslagen en vervolgens de pook richting de bovenkant afgehaald. Kost nog wel wat kracht maar is prima te doen. Let wel op, er zit een spiebaan in het metaal van de pook. Deze is niet / slecht nabewerkt waardoor hij vlijmscherp is! Daar wil je je vingers niet langs halen als je de pook er af trekt...


Oud vs. nieuw:


En het resultaat:


Groet,
Thijs

pwberg

Citaat van: t_w op 19-01-2013 14:31:25
Terug van het hoge Noorden...
Helaas geen noorderlicht dit keer. Wel lage (en wisselende) temperaturen.
De ene dag is het -2 (zit je dan, 300km boven de poolcirkel...  :eusa_wall:) en een dag later staat er op het display van de auto -26, dagje later zelfs -31!

Bij terugkomst lag er een pakketje te wachten:
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-2.JPG

En de reden ervoor:
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-1.JPG

Ik had al veel gelezen dat het een rotklus zou zijn, anderen beweerden weer dat het wel mee viel. Maar een duidelijke how-to kon ik eigenlijk niet vinden. Wel gevonden dat de conus van een slagroomspuit handig kon zijn...  :eusa_eh:

Zo ziet de knop er van binnen uit. Die 'weerhaken' zijn dus de reden dat het ding er zo lastig af wil.
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-3.JPG

Stap 1 is de leren hoes los te maken van de middenconsole. Die trek je er zo naar boven uit.
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-4.JPG

Binnen in de leren hoes, zit een rubberen hoes die het geheel een beetje in vorm houd. Die schuif je zo ver mogelijk naar beneden...
Dan de tooling:
Bij het gebrek aan het tuitje van een slagroomspuit, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Een uitgedroogde kitspuit is natuurlijk altijd op voorraad, dus daar het tuitje maar van gebruikt. De onderste 4 cm. Vervolgens over de lengte doorgesneden en aan de bovenkant, de rand zo 'scherp' mogelijk gemaakt met een stanleymes, zodat deze zich makkelijk een weg kan banen onder de 'weerhaken' van de pook en de pookhoes.

http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-5.JPG

Eerst moet de hoes naar beneden. Het tooltje er van onder af ingetikt en vervolgens kun je de hoes naar beneden drukken. Werkt prima.

http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-6.JPG

Zo'n spiegeltje vind ik met dit soort 'prutsklusjes' wel een handig stukje gereedschap voor weinig geld...

http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-7.JPG

Als de hoes naar beneden is, herhaal je het trucje maar dan met de pookknop. Uiteraard gaat de pookknop er naar boven af... Dus eerst weer het tooltje er van onder ingeslagen en vervolgens de pook richting de bovenkant afgehaald. Kost nog wel wat kracht maar is prima te doen. Let wel op, er zit een spiebaan in het metaal van de pook. Deze is niet / slecht nabewerkt waardoor hij vlijmscherp is! Daar wil je je vingers niet langs halen als je de pook er af trekt...
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-8.JPG

Oud vs. nieuw:
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-9.JPG

En het resultaat:
http://www.weegerink.com/V70R/2013-03-10.JPG

Groet,
Thijs

Mooie how-to een een prachtig resultaat met relatief weinig effort....
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

arjen850

Idd een perfecte how-to, netjes gedaan, heb hem ook opgeslagen ;D

viking_in_shorts

Hmmm .. ik heb hem er gewoon met (gepast) geweld uit getrokken. Gaat ook. Maar ik heb wel mijn dak verwijderd ;)

big ben



Herkenbaar verhaal  ;D (slagroomspuit/kok  :eusa_whistle:)  iig mooi dat het bij jou ook gelukt is Thijs  :eusa_dance:

t_w

Citaat van: viking_in_shorts op 19-01-2013 18:06:04
Hmmm .. ik heb hem er gewoon met (gepast) geweld uit getrokken. Gaat ook. Maar ik heb wel mijn dak verwijderd ;)
Ik heb er nog even over nagedacht  :eusa_think: maar toch maar niet gedaan  :eusa_snooty: ;D

Had ergens ook al de tip gelezen: Voorruit er uit halen, 2 benen op de beide voorstoelen en dan met zoveel mogelijk kracht de pook naar boven verwijderen ;)

@ Ben,
ah, dat was jouw tip? Ik wist het niet meer  :)

big ben


Arie T5R


t_w

Mede mogelijk gemaakt door Arie T5R ;)

t_w

Zaterdag klusdag...

Afgelopen week een aantal onderdelen opgehaald bij Arjen.

Iets waar ik me al langer aan ergerde was een 'beschadigd' achterlicht. Zaten een paar krassen op.



Als je dan toch onderdelen gaat halen, kun je beter ook wat meer meenemen ;)
Zo had ik nog een aantal schakelaars die niet helemaal fris meer waren (bevestiging om de schakelaar in het dashboard te houden was afgebroken...)



Tweedehands achterlicht had wat lichte gebruikssporen. Niets ernstigs, gewoon zoals je kunt verwachten bij tweedehands spul...



Dus eerst maar even de poetsmachine er op gezet. Zo goed als alle krasjes er wel uit gekregen.


Zo'n luchtfilterdeksel met de tekst 'Turbo' vond ik er wel leuk uitzien. Reële schatting is dat ik er ongeveer 2.58 PK door win  ;D
Luchtfilterdeksel ook direct maar even schoongemaakt voordat deze gemonteerd werd...



Bij het openen van m'n luchtfilter zag ik dat er zelfs zout in het luchtfilterhuis lag!  :eusa_think:
Dus dat ook maar even schoongemaakt...



Onder het motto, je hebt er niks aan maar't ziet er wel aardig uit:




Sbv

In onze S70r zit ook een zo een Turbo behuizing voor luchtfilter

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Citaat van: koen.s op 26-01-2013 18:31:52
Citaat van: Sbv op 26-01-2013 18:28:35
In onze S70r zit ook een zo een Turbo behuizing voor luchtfilter

Wat is daar het voordeel van?
Retro look  ;D