V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t_w


t_w

Goed.

Nog een projectje waar ik nog niet helemaal uitkom...

Ik heb een elektrisch aangedreven garagedeur met een afstandsbediening. Nu wil ik deze afstandsbediening graag op een 'Volvo waardige' manier integreren in het dashboard.

Ik ken de oplossing van HomeLink
(foto geleend uit Robbie z'n blog:)


Vind het een mooie oplossing, maar had zelf eigenlijk wat anders in gedachten...

Aangezien er nog een aantal 'blindplaatjes' in het dashboard zitten, dacht ik een 'normale' schakelaar hiervoor te gebruiken (net als mistlampen, TRAC's, enz).

Tweedehands schakelaar gescoord. Specifiek voor een 'puls' schakelaar gekozen zonder extra verlichting (mistachterlicht).
Het waarschuwingslampje van het mistachterlicht zit in de klokkenwinkel, niet in de schakelaar. Ideaal dus.

Schakelaar opengehaald. Hmm, hele elektronica winkel aan de binnenkant... :eusa_doh:




Het symbooltje van het mistachterlicht er even uitgewipt en een stukje doorzichtig kunststof gezocht, wat een beetje dezelfde structuur heeft als het origineel. Pas gemaakt en in de schakelaar gelegd voor het idee...


Maar begonnen om alle overbodige componenten van de printplaat te halen. Enkel de schakelaar en de schakelaar verlichting blijven zitten. Hier is de eerste draadbrug al gesoldeerd om de schakelaar weer te verbinden met één van de pinnen van de stekker.


Andere kant van de printplaat, zonder de SMD componenten


So far, so good...
Volgende stap, de afstandsbediening uit elkaar halen, om daar twee draden aan de puls schakelaar te solderen. Eerst even doormeten of het allemaal zo 'eenvoudig' werkt als ik hoopte maar gelukkig was dat wel het geval.


Twee draden aan de schakelaar gesoldeerd, die straks aan de Volvo schakelaar komen.


Next step:
Afwerking.

Even een 'kleurproef' gemaakt voor de tekst op de schakelaar. Onder zie je de originele kleur van het mistachterlicht icoontje. Volvo lettertype is via Google zo van't net te plukken.
Heb gekozen voor fotopapier, omdat dit wat dikker is. Idee is dat het wat beter het licht van de schakelaarverlichting tegen moeten houden. En dan hopen dat er dan nog wel licht door de witte letters schijnt...


Resultaat:
Ziet er best aardig uit voor een eerste poging! Bij een nieuwe poging moet ik alleen de lijm nog wat beter verdelen...  :eusa_wall:


En het werkt gewoon!  ;D

Maar...

In't donker is het geen porum. Het licht schijnt dwars door het papier heen.

(ja, ik weet dat het lampje in de andere schakelaar kapot is  ;D )

Dus de hamvraag:
Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Iemand een idee?

Alternatief is natuulijk helemaal geen verlichting in de knop en enkel de tekst gebruiken...
Maar dat is het natuurlijk weer net niet  ;D


big ben

Goed idee Thijs  :eusa_clap:

Als je er nu eens een stukje Foto negatief of achterplaatst of 2 stukjes  :eusa_think: (heb je nu 2 kleuren schakelaars??).
Verder een super leuk en verzorgd blog om te lezen  :eusa_clap:

Automatic-freak

Hmmm .. mooie oplossing, ik heb ook nog één blindplaat in de 850R & dezelfde garagedeur-opener ..












... alleen jammer dat de Volvo nooit binnen staat ;-(

V70R AWD


dopie

#455

Mooi gedaan zo met het knopje :eusa_clap:.

Blackspray voor achterlichten misschien een optie.

Bouke

leuk stukje huisvlijt :eusa_dance: ,misschien kan je iets op folie plakken dat voor een lamp kan hangen.Iets uit de fotogafie bedoel ik ,dat gebruikte mijn pa,hij is fotograaf ;D

t_w

Een kleurdopje op de lamp is wel een goed idee om de kleur van het licht goed te krijgen.
M'n eerste auto (VW Polo uit '85) had dat ook. Groene 'dopjes' op de lampjes zorgden voor een groen verlichtte klokkenwinkel.

Grootste uitdaging is volgens mij om enkel de letters te laten oplichten en niet zoals nu het geval, het gehele vlak.
Die priegel letters ergens 'uitsnijden' is volgens mij ook niet echt een optie...

sammie

Zou een ouderwestse foto-negatief niet werken. Met een goede belichting moet dat wat zwart moet zijn ook echt geen licht doorlaten.
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

t_w

Hmm, dat zou misschien wel moeten werken ja. Uitdaging is natuurlijk om een foto te maken zodat de tekst er in de juiste grootte op het negatief komt...

En het vinden van een analoge camera / rolletje ;)

viking_in_shorts

Je kan toch gewoon (geinverteerd) op papier printen? Het zwarte gedeelte gaat niet doorlaten en het witte gedeelte wel.
Dan voor de kijkers thuis jou eerdere poging erop plakken zodat her er wat mooier uitziet.

Of zie ik iets over het hoofd?

t_w

#461
Dat heb ik gedaan, resultaat is wat je ziet op de foto. Fotopapier laat blijkbaar (?) veel licht door.
Dus ik heb iets nodig dat meer licht tegenhoud dat gewoon standaard zwarte inkt.

sammie

Moet je op internet nog gewoon kunnen kopen. Camara is misschien groter probleem. Maar de wijze waarmee een print gemaakt wordt is ook een mogelijkheid. Er zijn op dit forum mensen die dat doen. Yits maakt wel printjes (heb ik op dit forum gelezen) dus wellicht heeft hij lichgevoelige folie.
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

razorx

Er bestaat wel lichtgevoelige spray, die verkleurt bij belichting. Het zelfde als er op een lichtgevoelige printplaat zit, maar dit wordt niet mooi zwart.
Eerder donkerpaars.

Ik denk dat een beletteringsbedrijf misschien de beste optie is.
Wel een erg leuk en mooi idee!

viking_in_shorts

Misschien dat je het iets anders moet doen? Gewoon zwart plastic (tape?) met alleen "simpele lijntjes" erin?
Ergens kan ik het me wel voorstellen dat het een te krachtige lamp is voor een te groot gedeelte dat licht doorlaat.

Ik denk bijvoorbeeld aan tekeningetje van een garagedeur of iets dergelijks. Beetje in dezelfde stijl als de icoontjes op de andere knoppen?