V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

t_w

ah top, dank. Zal eens kijken...

@Yits, filmpje gevonden:

https://www.youtube.com/watch?v=bHFufHp_Qpw

ruud12

Citaat van: Martijn_B op 17-01-2016 15:47:34
Je kunt er wel bij komen, het is alleen even "pielen". Ik meen dat deze steun gaat lekken zodra hij op is - je kunt dus even controleren of er scheurtjes in het rubber zitten / vloeistof uit loopt.

Toen ik ze vervangen heb liep de meeste olie pas eruit toen ik de motor optilde. Daarvoor was nog vrij weinig lekkage te zien. Maar ik weet niet of dat typisch is voor die steunen, misschien is dat alleen bij de mijne zo..
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

razorx

Citaat van: t_w op 17-01-2016 15:52:29
ah top, dank. Zal eens kijken...

@Yits, filmpje gevonden:

https://www.youtube.com/watch?v=bHFufHp_Qpw

Inderdaad die! Ben altijd wat jaloers op dat gereedschap wat die Ben gebruikt.

classicT5

Yep, die heeft leuk speelgoed. Ben benieuwd welk merk dat is, geen snap-on, toch?

fransb85

Ben gebruikt een soort kogelstuk verloopje en een soort flexibele 1/2" aansluiting. Je moet als je een turbo hebt een rare dubbele draai maken om bij de bovenste moer te komen en dat is serieus k**werk. Soms schijnt het ook zinvol te zijn om een dop 15 in te korten zodat je minder hoogte hebt en niet tegen de inlaat van je turbo aankomt. Ik heb het ooit bekeken en toen besloten dat ik er geen zin in had. Als jij een goed idee hebt dan zie ik de foto's graag voorbij komen😃

UserID6342

Verlengstukken met wobble kop zijn allemaal van Snap-On....

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

t_w

haha held!

Ik was het net weer een beetje vergeten :D

henry classic v70

Citaat van: t_w op 05-02-2016 21:49:30
haha held!

Ik was het net weer een beetje vergeten :D

...maar ik niet   ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

t_w

Om maar even in het onderhoud verhaal te blijven...

Ik dacht, 3 weken geleden nog een en ander aan de auto gedaan, geen gekke dingen meer gezien, wielophanging, remmen, etc alles wel op orde.

APK, here I come!

#waarhetmisging.

Ik zat een week in het buitenland voor het werk, mooi de tijd om de auto voor de APK te doen.
Berichtje van m'n pa:
Kort en bondig: "Afgekeurd"...

Kak.

Een belletje leverde me de volgende info op:

4 (!) afkeurpunten...

1: Aandrijfas sok links voor.
2: Aandrijfas sok rechts voor  :eusa_wall:
3: handremkabel rechts achter
4: klem voor de vulpijp aan de tank.

Damn.
3 weken geleden de reactie stangen nog vervangen en toen was er nog niets aan de hand.
Geloof mij, als er 'vet' in een wiel zit van een aandrijfas sok, dan zie ik dat wel.

Ok.
Onderdelen besteld en maar weer aan de gang...

Avond 1: rechter aandrijfas sok. Het blijft een pruts werk. Uit pure frustatie de camera niet meegenomen :D
Avond 2: Linker aandrijfas sok.
Camera toch maar even meegenomen.
Remschijf / klauw gedemonteerd (man wat zat die centrale moer vast...), draagarm uit het fusee en dan komt ie...

Het pruts karwei 2.0

De as moet uit de homokineet.
Ik heb er een 'tooltje'(het mag de naam haast niet hebben) voor gemaakt, wat de borgveer uit elkaar moet houden.
De truc is, om het tooltje tussen de borgveer te krijgen en dan de as uit de homokineet te tikken.

Hier in gebruik.
Met ty-raps het 'tooltje' vast gezet aan de as. Vervolgens met een borgveertang, zoiets:

de borgveer uit elkaar gebogen.
Dan met de vrije hand, het 'tooltje' ertussen drukken (blijft goed op de plek door de ty-raps)

Als de tool eenmaal op z'n plek zit, kan de homokineet van de as getikt worden.
Klinkt vrij recht toe, recht aan. Maar bij mij duurt het toch altijd wel ff voordat ik het zover heb.
Iets met een wegschietende tang, prutsen, knooien, etc...

ok.
Close up van de boosdoener.
Hier zie je de borgveer, die naar buiten gebogen moet worden om het spul te kunnen demonteren.

En hier de as waar de borgveer in valt.

Nu natuurlijk de hamvraag:
Hoe doen jullie dat?
Is er een makkelijkere / betere oplossing?
Ik moet zeggen dat de vloekrate [aantal keer niet nader te noemen benamingen mompelen per minuut] behoorlijk hoog was tijdens deze klus...

Avond 3: Handrem kabel en vulpijp klem.
Achteraf ook wel bekend, voor wat betreft die handremkabel. Die was vorig jaar al slecht.
Echter 'functioneerde' het ding nog prima, dus dit jaar niet aan gedacht. De kabel is wel redelijk goed te vervangen.
De delen van de middenconsole gedemonteerd, liggende deel van de achterbank verwijderd, achterwiel en remschijf eraf en  daarna is het snel gedaan.
Even netjes de handrem weer afgesteld en gaan met dat ding.
De oude was wel slecht. De buitenmantel brak spontaan in tweeën tijdens de demontage  :eusa_shifty: Het punt waar een ophangbeugel zit, bij de achterwielophanging, had de strijd tegen de tijd niet meer doorstaan.

De klem van de vulpijp is ook goed te bereiken. Was inderdaad slecht (onderkant rot) maar gelukkig waren de bouten nog wel goed gangbaar. Paar minuutjes werk.

Pff.
't Is wat met die oude auto's  ;D
Nu een afspraak maken voor een nieuwe APK.
Hopen dat het nu beter uitpakt!

)()()sT

Johann

Citaat van: t_w op 05-02-2016 23:10:41
Is er een makkelijkere / betere oplossing?

Laten doen ..  ;)

Heb ergens een spreidtang met een platte bek vandaan getoverd en met de slijptol nog iets platter gemaakt en een sleufje aan beide kanten gemaakt om het wegschieten tegen te gaan. Werkte redelijk. Blijft martelen..  :-\

Lunadust

As even uit de bak halen, klipje van binnenste losnemen, binnenste eraf pakken,  beide hoezen vervangen, (anders kan je het over een half jaar weer doen) en omgekeerd monteren.
In een bankschroef op hoogte werken is wel zo prettig en je houd veel schonere handen.
Techneut, geen dichter.

dielie850

Citaat van: Lunadust op 06-02-2016 10:03:47
As even uit de bak halen, klipje van binnenste losnemen, binnenste eraf pakken,  beide hoezen vervangen, (anders kan je het over een half jaar weer doen) en omgekeerd monteren.
In een bankschroef op hoogte werken is wel zo prettig en je houd veel schonere handen.
Zo doe ik het ook altijd werkt echt een stuk makkelijker zo ;)

t_w

@Johann, waar dan? Area 34?  ;D

Kun je die assen zo uit de bak trekken dan? Of krijg je dan een scheut olie over je heen?