Mistlamp bekabeling!

Gestart door Boom89, 27-03-2010 12:01:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boom89

Goedemiddag forum leden,

Ik ben bezig met mistlampen voor in te bouwen 850 '94 Alter II.
Ik kan alleen de stekkers niet vinden althans 1 stekker gevonden bij de accu bak! (volgens
bedradingsschema's de goede) Alleen zit daar maar één groen-oranje draad in, zwart nergens te bekenen.
Nou is mijn vraag kan het zijn dat ik helemaal verkeerd aan het zoeken ben, of dat mijn auto helemaal niet is voor bekabeld??

Rechts voor bij rsv tank zit ook een stekker neem aan dat dat voor een estate ruitensproeierachter is?
En links voor loopt een kabel vanaf mij Raw unit over mijn wilekuip heen naar achter neem aan dat dat hem ook niet is kan namelijk niet het uit einde vinden..

Graag Informatie ;D

Mvg, Joost

thuur

Stekker bij de accubak is meestal van de CC.

Welke stekker bij jou bij het ruitensproeierreservoir hangt kan ik net niet zien vanuit hier..


Gr :eusa_think:

Jeff

De stekker die je gevonden hebt, is niet voor de mistlampen. Je moet inderdaad een kabel / stekker trekken en inpluggen op een kabelboom voor de mistlampen en vanuit daar gaat er een kabel naar de linker en rechter mistlamp. Vergeet niet (ik meen de witte kabel) aan te sluiten op je stadslicht anders werkt de boel niet..

Suc6

Kijk anders even in mijn webblog (project sweety) daar is de kabel te vinden! ;)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Boom89

oké dank jullie wel.

ga het gelijk checken!! ;D


Boom89

oke heb even door gelezen!

Kan het zijn dat de bekabeling binnen in de auto er wel ligt, of ligt dat er dan ook niet???
Als dat er wel zou liggen waar kan ik dan de kabel aan sluiten (die op de mistlampen en
stadslichten komt) op de al evt voor getrokken kabel?? in de motorruimte of nog binnen in de auto??

Heeft er iemand misschien een in bouw beschrijving Mistlampen Alter II??

Mvg, Joost



Jeff



Deze kabel moet je trekken! Vanaf de binnenkant naar de motoruimte, de 3 grote stekkers komen in de motorruimte aan de accukant, waar een stekker voor een relais is en de andere 2 stekkers lopen naar je mistlampen toe. verder zie je groene/rode kleine draadjes deze worden aangesloten bij de schakelaar van de mistlampen en de relais kast bij je pedalen. Hoe het precies loopt allemaal weet ik niet, Dirk heeft dit toen voor mij gedaan en ik ben ergens anders mee bezig geweest! ;)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Boom89

oke onder wat voor naam plaats hij zijn topics dan kan ik hem een pb sturen!?

heb je nog evt een onderdeel nummer?

Heeft er niemand een inbouw beschrijving??


Groet

Jeff

Geen idee, wat het onderdeelnummer is eens kijken of ik dat nog kan traceren op een van de facturen ;)

Dirk342 is zijn naam! Suc6
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

haasje

Citaat van: Jeff op 28-03-2010 21:04:19
Geen idee, wat het onderdeelnummer is eens kijken of ik dat nog kan traceren op een van de facturen ;)

Dirk342 is zijn naam! Suc6

Jeff, de kabel van jouw auto is voor een alter 1, ts zoekt een alter 2 kabel.

Jeff

Maakt dit uit dan Erwin, want volgens mij is de stekker aansluiting toch hetzelfde of niet?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

haasje

De stekkers aan de lampen zullen misschien wel gelijk zijn, maar een alter 2 gebruikt relais 201 en brug 213. De boom die jij daar hebt zitten deze niet bij.

Jeff

Dan zal ik van de week eens kijken, want ik heb er ook een relais tussen zitten en weet niet uit mijn hoofd welke dit is, maar ik meen dat ik toen der tijd bij de dealer alleen maar een soort kabel kon bestellen en dat was deze.
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Boom89

Ik heb hem even pb gestuurd we zullen het wel zien!

Bij Alter II staan er 2 kabels bij (vida) Alter I staat er maar één kabel tenminste eentje die van binnen helmaal naar motorruimte!

Zijn er inbouw instructie niet ergens te bestellen??

UserID6342

Als je een mistlampenset van origineel Volvo achteraf wilt aansluiten krijg je altijd een complete set, met een relais en alle benodigde kabels, etc.  Alter 1 of II maakt dan niet uit, het principe is gelijk.  Ook komt het vaak voor dat er dus helemaal geen voetje zit op de plaatsen waar relais 213 en brug 201 moeten zitten.  Vandaar de mogelijkheid om een setje compleet te kopen bij Volvo.  Wat het kost weet ik zo niet, ik denk dat het verschil tussen Alter I en II nihil zal zijn. 

@Jeff wat heb jij er toen voor betaald voor het hele setje compleet met schakelaar ?

In ieder geval zijn er 2 manieren om dit goed te doen: a) met een origineel setje zoals bijvoorbeeld die van Jeff (let dan alleen even op de schakelaar dat je die krijgt van een Alter II want die is anders van vorm) of b) zelf kabels trekken.  Qua werk maakt het niets uit, qua kosten wel.  Een standaard maakrelais kost 4,95 bij de automaterialenzaak en een paar stukken kabel ook een 5 euro.  Op de sloop een schakelaartje eruit wippen, ben je ook voor 5 euro klaar.  Gemiddelde totale kosten 15 euro.

Bij een orgineel setje heb je als voordeel dat er geen kabel van buiten uit naar binnen hoeft te worden getrokken, bij een zelf gemaakte set wel dus.  Het relais bij een origineel setje komt dan aan de linkse kant te zitten tussen de koplampen en accubak in.  Het maakrelais bij een zelfbouwsetje komt aan de binnenkant te zitten, boven de pedalen.  Als je kiest om voor de laatste optie te gaan is het makkelijkst om het volgende te doen; trek een kabel van buiten bij je accubak naar binnen toe, gebruik daarvoor de doorvoertule die zit onder je rembekrachtiger / abspomp.  Aan de binnenkant van de auto voer je kabel lang genoeg door en koppelt hier het relais op op aansluiting 87, 86 sluit je aan op de massa, 30 op een geschakeld +, 85 gaat naar de mistlampschakelaar toe, en dan heb je nog drie aansluitingen over op de schakelaar hierop komt een roze draad van de verlichting van de schakelaar, een massa voor de verlichting en als laatste een draadje trekken naar de stadslichtaansluiting van je hoofdlichtschakelaar.  Je hebt nu alles binnen en in principe buiten klaar. 

De draad die bij je accu ligt is nu een plusschakelende kabel geworden zodra je de schakelaar bedient.  Deze gaat dus naar de plusaansluiting van je lampen toe en de massa van de lampen sluit je aan op de carrosserie van de auto, of rechtstreeks op de - pool van de accu  (laatste is beter, minder last van storingen)

Bij een orgineel setje heb je als voordeel dat je dat kabeltrek gebeuren in principe niet hoeft te doen, maar je wel de onzekerheid hebt of je auto voorbekabeld is en je dan alsnog een verbinding moet maken tussen het relais van de mistlampen en je lampen links en rechts.  Er zit wel bij deze set een complete kabelboom in, dus die kun je onder het voorfront door, met bijv. tyraps, netjes wegwerken.  Het laatste geld ook voor de zelfbouwset, die kabels moet je uiteraard ook zo wegwerken.  Mocht je nog vragen hebben, schroom niet en veel succes alvast.

Jeff

Is alleen bij een complete set te verkrijgen, maar misschien heb ik hem nog ergens dus ik zal even opzoek gaan voor je! :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)