Accu leeg vreemd verschijnsel

Gestart door FRANQ, 30-03-2010 12:25:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FRANQ

Hoi,

Ik wil eerst melden dat ik al gezocht heb en dat hetsticky hierboven niet echt mijn verschijnsel omschrijft en of beantwoord.

Mijn accu was vrijdag leeg na 2 dagen stil staan (een week met -20 op wintersport gaf geen probleem) dus ge jumpstart en hoofddorp>beverwijk>hoofddorp gereden (lang zat dus).
Zaterdag kon ik netaan starten, zondag weer dood.
Dus aan de lader. maandagochtend net kunnen starten, maandag middag dood.
Vanacht weer aan de lader (vanaf 17:00 gister) en vanmorgen helemaal niks. geen lampje. Toen de lader eraf ging was alles uit.

Laadstroom was gister 13.8 op dynamo en 13.3 op accu. dus ergens valt 0.5 weg.
hier verdenk ik de accuklem.

Maar is mijn accu nu dood omdat hij niet laad met een acculader? en heb ik een nieuwe nodig, of moet ik ook nog verder kijken?
Zal ook mijn trekhaakdoos maar even gaan loshalen voor de zekerheid.

Nooit eerder een lege accu gehad bij de 850.
De V70  heeft het regelmatig en daar was het een lekstroom.

Mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

-D©©©L-

Is de accu al eens los van de auto volgeladen en daarna getest met een accutester ?

Uit bovenstaand verhaal concludeer ik ook gewoon een defecte accu. Hoe oud is ie ?

FRANQ

#2
Ik heb geen idee hoe oud hij is.
Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar en heb nog nooit problemen gehad.
Dus tijdens mijn bezit is de accu niet getest. Ook niet buiten de auto opgeladen.

Wel opvallend was dat hij het niet leuk vond als ik tijdens het sleutelen de radio aan liet (hierbij branden dan ook de koplampen ivm acc stand.)

Zelf vermoed ik ook een defecte accu, maar wil niet een accu kopen van 160 euro en dan hetzelfde probleem hebben omdat ik ergens overheen kijk.

mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Thijssie!

Je ken er anders ook 1 bij de halfords kopen voor 50 tientjes :eusa_shifty:

FRANQ

Heb maar voor de zekerheid (omdat de oude een onbekende leeftijd heeft en stuk lijkt te zijn) een nieuwe gekocht.

Het is een 72AH met 400A startcapaciteit, en dit voor 107 euro.

Halfords accu's heb ik niet zo'n goede ervaringen mee, heb er 4 jaar gewerkt vandaar (zal niet in details treden.

mvg,
frank

Zal de in de sticky beschteven procedure ook even op mijn 850 toepassen om evt lekstroom ook te elemineren.

"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Jeff

Citaat van: FRANQ op 30-03-2010 12:37:48
Wel opvallend was dat hij het niet leuk vond als ik tijdens het sleutelen de radio aan liet (hierbij branden dan ook de koplampen ivm acc stand.)

Dan zet je hem toch gewoon op standje 1, dan gaat je blower ook niet aan mocht die wel aangaan zet je die gewoon uit! :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

francois

meet de accu eens door als je probeert te starten
of is hij dan al leeg
nieuwe kopen

gr

FRANQ

Zojuist nieuwe accu geplaatst.
Had de oude nog op de lader gelaten en deed het om 17 uur nog niet.
Had gelukkig vanmiddag een accu gekocht.

Oude accu na 24uur laden 10.2 volt.

Nieuwe accu is 12.8 volt.
Laadspanning is 13.8 op accu en 14.2 op dynamo (2000RPM).

Kniestuk aan de + word wel voelbaar warm, dus die moet ik nog vervangen.
Polen en aansluitmateriaal is nu mooi schoon en opgeschuurd.

Lekstroom is over 10w weerstand 0.035 volt, zekeringen trekken levert niks op.

mvg
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

pwassink

#8
Citaat van: FRANQ op 30-03-2010 18:51:38
Zojuist nieuwe accu geplaatst.
Had de oude nog op de lader gelaten en deed het om 17 uur nog niet.
Had gelukkig vanmiddag een accu gekocht.

Oude accu na 24uur laden 10.2 volt.

Nieuwe accu is 12.8 volt.
Laadspanning is 13.8 op accu en 14.2 op dynamo (2000RPM).

Kniestuk aan de + word wel voelbaar warm, dus die moet ik nog vervangen.
Polen en aansluitmateriaal is nu mooi schoon en opgeschuurd.

Lekstroom is over 10w weerstand 0.035 volt, zekeringen trekken levert niks op.

mvg
frank

Cel stuk van je oude accu waarschijnlijk, een "nette" lader weigert dan ook te laden meestal ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Lege accu + vriezen = bijna garantie op defecte accu.

Klem sowieso vervangen, wordt alleen maar erger.

Let ook goed op of er geen deur- of kofferverlichting blifjt branden.


Gr ;)

razorx

Citaat van: FRANQ op 30-03-2010 18:51:38
Zojuist nieuwe accu geplaatst.
Had de oude nog op de lader gelaten en deed het om 17 uur nog niet.
Had gelukkig vanmiddag een accu gekocht.

Oude accu na 24uur laden 10.2 volt.

Nieuwe accu is 12.8 volt.
Laadspanning is 13.8 op accu en 14.2 op dynamo (2000RPM).

Kniestuk aan de + word wel voelbaar warm, dus die moet ik nog vervangen.
Polen en aansluitmateriaal is nu mooi schoon en opgeschuurd.

Lekstroom is over 10w weerstand 0.035 volt, zekeringen trekken levert niks op.

mvg
frank
Ik denk dat er twee problemen spelen/speelden:
1. slechte oude accu.
2. Slechte verbinding bij accupoolklem massa e.t.c.

Meet met een voltmeter waar het spanningsverlies is. Liefst bij een wat hoger toerental. 2000rpm is voldoende.
Zonder die voltmeter kan je ook met je hand voelen waar het warm wordt. Verdachte punten zijn altijd de overgangspunten:
Accupoolklem, massaverbindingen, e.t.c.. Geef je ogen ook de kost.  Zoek naar corrosie (niet altijd direct zichtbaar).

Succes!
Yits.