de Volvo van ulkeman. V70 verkocht. Gaan nu verder met opel.

Gestart door ulkeman, 03-04-2010 20:04:42

Vorige topic - Volgende topic

MVeldhuis

Citaat van: antraciet op 16-02-2012 21:18:32
Startmotor kan wel rond gaan maar als de bendix niet inslaat op het vliegwiel zal ie nooit aanslaan

Dat kan je horen Arjen, dan heb je een op hol geslagen startmotor zonder dat je de motor rond hoort gaan, stephan zegt dat de motor rond gaat dus kan dat niet het probleem zijn.

KIM

Check het signaal van de krukassensor eens.
Een klacht bij de Ford Sierra vroeger was een vervuilde tandkrans waardoor het signaal van die sensor minder sterk was.
Omdat het signaal beter (lees hoger) wordt bij een hoger toerental, zullen de eerste problemen ontstaan bij het starten van de motor (starttoerental is iets van 400 omw/min).
Bij aanslepen bereik je een voldoende hoog toerental om het juiste niveau signaal te krijgen, daarom slaat 'ie dan wel aan.

antraciet

Citaat van: MVeldhuis op 16-02-2012 21:20:38
Citaat van: antraciet op 16-02-2012 21:18:32
Startmotor kan wel rond gaan maar als de bendix niet inslaat op het vliegwiel zal ie nooit aanslaan

Dat kan je horen Arjen, dan heb je een op hol geslagen startmotor zonder dat je de motor rond hoort gaan, stephan zegt dat de motor rond gaat dus kan dat niet het probleem zijn.

Had niet het hele verhaal gelezen en dit was het eerste wat me te binnen schoot sorry jongens, wel frappant dat bij het accuprobleem ik er ook al aan dat (dat andere topic over niet starten wat nu loopt)  ;)

ulkeman

Citaat van: KIM op 16-02-2012 21:22:03
Check het signaal van de krukassensor eens.
Een klacht bij de Ford Sierra vroeger was een vervuilde tandkrans waardoor het signaal van die sensor minder sterk was.
Omdat het signaal beter (lees hoger) wordt bij een hoger toerental, zullen de eerste problemen ontstaan bij het starten van de motor (starttoerental is iets van 400 omw/min).
Bij aanslepen bereik je een voldoende hoog toerental om het juiste niveau signaal te krijgen, daarom slaat 'ie dan wel aan.

is dat signaal te meten kim?
gewoon met een multi meter?
of is het loshalen en kijken op vervuiling?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

MVeldhuis

Signaal is te meten, moet je even zeggen of je een 2 of 3 draderige sensor hebt.

dielie850

Misschien iets heel stoms maar kan het niet toch aan de startmoter liggen dat ie net niet genoeg power heeft om hem aan te laten slaan?

KIM

Met een multimeter kun je het meten in de wisselspanningsstand. Ik weet alleen niet hoe hoog het moet zijn.
Een visuele check op vervuiling is wellicht een beter meetbare controle.

ulkeman

Citaat van: dielie850 op 16-02-2012 21:25:10
Misschien iets heel stoms maar kan het niet toch aan de startmoter liggen dat ie net niet genoeg power heeft om hem aan te laten slaan?

hij gooit de motor behoorlijk snel in het rond.
sneller als me andere 740 in iedergeval.
zaterdag tot en met woensdag starte hij altijd prima sinds woensdag avond heb ik de problemen.

afdeling dalfsen

ulkeman

Citaat van: KIM op 16-02-2012 21:25:23
Met een multimeter kun je het meten in de wisselspanningsstand. Ik weet alleen niet hoe hoog het moet zijn.
Een visuele check op vervuiling is wellicht een beter meetbare controle.

oke gaan we is kijken of ik daar bij kan komen.

afdeling dalfsen

KIM

krukassensor is een inductieve sensor Matthijs, dus 2 draden.
Levert een wisselspanning.

KIM

Stephan, de sensor zit bij het blok dat ik hier heb liggen aan de bovenzijde van het vliegwielhuis.

dielie850

Citaat van: ulkeman op 16-02-2012 21:28:13

zaterdag tot en met woensdag starte hij altijd prima sinds woensdag avond heb ik de problemen.

heb je de massakabels bekeken die breken nogal gauw vooral met aanslepen als het blok een optater krijgt?
Probeer gewoon alles wat ik en mn pa ook al hebben meegemaakt ;D

ulkeman

Citaat van: dielie850 op 16-02-2012 21:31:43
Citaat van: ulkeman op 16-02-2012 21:28:13

heb je de massakabels bekeken die breken nogal gauw vooral met aanslepen als het blok een optater krijgt?
Probeer gewoon alles wat ik en mn pa ook al hebben meegemaakt ;D

massa kabels zijn nieuw ;D

afdeling dalfsen

ulkeman

Citaat van: KIM op 16-02-2012 21:30:28
Stephan, de sensor zit bij het blok dat ik hier heb liggen aan de bovenzijde van het vliegwielhuis.

dan moet het haast wel op de brug gebeuren.
motor ruimte zit vrij vol om er van boven af bij te komen denk ik.

afdeling dalfsen

MVeldhuis

Citaat van: KIM op 16-02-2012 21:29:43
krukassensor is een inductieve sensor Matthijs, dus 2 draden.
Levert een wisselspanning.

ok dan heb ik wel enkele metingen voor je, ik verwacht alleen niet dat je het daarmee red.

multimeter op gelijkstroomstand stekker losgekoppeld van sensor en meten (op de stekker) van pin 1 naar massa en van pin 2 naar massa, beide afgelezen waardes moeten erg dicht bij elkaar liggen maar mogen niet gelijk zijn (verschil mag in de duizendste volt zitten) als beide waardes gelijk zijn liggen je beide draden tegen elkaar aan.

multimeter op ohmstand, weerstand over sensor meten met stekker losgekoppeld, deze waarde vergelijken met fabrieksopgave, is ongetwijfeld ergens te vinden.

multimeter op wisselspanningstand, stekker aansluiten op de sensor, meten op beide draden en de motor rondstarten, als het goed is meet je iets, maar wat je precies meet dat weet je niet want daar ben je een scope voor nodig. Als je niets meet en de allereerste meting was wel zoals verwacht dan is je sensor stuk.

Edit: ik verwacht net als Kim dat het starttoerental te weinig is voor de sensor, alleen zal de sensor wel een signaal afgeven maar niet een goed genoeg signaal dat het bruikbaar is voor de ecm, deze diagnose kun je eigenlijk alleen maar met een scope stellen.