koelvloeistof eruit

Gestart door lionart, 06-04-2010 14:41:11

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Citaat van: lionart op 08-04-2010 08:29:51
Anti leak lijkt me ook niet nodig daar ik 6 maanden geleden de radiateur heb vernieuwd.
mbt temp. oplopen:
ik heb begrepen dat bij een automaat, zoals de mijne, de fan veel sneller aangaat omdat je, tijdens het file rijden, het gas niet gebruikt waardoor de waterpomp niet draait?
Is het dan zo dat een automaat gewoon minder geschikt is om mee in de file te rijden? (lijkt me stug)
is erg onhandig omdat ik elke dag op de A1 ri. amsterdam sta.

In theorie werkt het als volgt:

Je staat met je automaat in de file of je rijdt, dat maakt niet uit. De automaatolie wordt hierdoor warm.
De olie van de automaat loopt door een koelelement dat in de radiateur zit. Als de olie warmer is dan de koelvloeistof dan koelt de koelvloeistof de olie en wordt de koelvloeistof warmer.
Als je rijdt is dit geen probleem. Door de rijwind wordt de kloevloeistof gekoeld. Sta je echter stil, dan is er geen rijwind en zal de fan aanslaan als de koelvloeistof "te warm" wordt.

Als je motor draait dan pompt de waterpomp koelvloeistof door de motor, dat heeft niets met de automaat te maken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Idd. draait de pomp op de D-riem, dus zodra je motor loopt draait ie mee.

Citaat van: lionart op 08-04-2010 08:29:51
ik heb begrepen dat bij een automaat, zoals de mijne, de fan veel sneller aangaat omdat je, tijdens het file rijden, het gas niet gebruikt waardoor de waterpomp niet draait?
Is het dan zo dat een automaat gewoon minder geschikt is om mee in de file te rijden? (lijkt me stug)
is erg onhandig omdat ik elke dag op de A1 ri. amsterdam sta.

Dat je fan sneller draait is toch niet een reden dat die auto minder geschikt zou zijn voor filerijden  ???
Het is mij inderdaad ook al vaker opgevallen dat zelfs bij 4-5 graden de fan al ging draaien als ik net in de file stond. Geïntegreerd in de radiator zit de oliekoeler van de automaatbak, daarom gaat de fan sneller bijkoelen als jij stapvoets rijdt en de AT-olie warm wordt.

Edit: D©©©L Mehn was me net voor ;)

lionart

ok, jullie verhaal wat dat betreft is duidelijk :)

heb ik nog 1 vraag wat dat betreft:
Ik heb het idee dat mijn temp. meter in het dashboard wat stoicijns op 3 uur blijft staan, ook als ik in de file sta en mijn fan gaat draaien/ blijft draaien. zou door de verhogen van temp. ook niet de temp. meter omhoog moeten gaan?

mehn

Citaat van: lionart op 08-04-2010 10:27:32
zou door de verhogen van temp. ook niet de temp. meter omhoog moeten gaan?

Nee. Zolang de meter op 3 uur blijft staan betekent dat dat de koelvloeistof op de juiste temperatuur blijft en dat de ventilator zijn werk goed doet. Als ie begint te stijgen is dat een teken dat de koelfan (of rijwind) het niet voor elkaar krijgt de kloevloeistof voldoende te koelen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

lionart

dus kan ik min of meer daaruit concluderen dat er ergens een lek moet zitten in het systeem wanneer de druk oploopt.

darius

Citaat van: mehn op 08-04-2010 10:38:10
Citaat van: lionart op 08-04-2010 10:27:32
zou door de verhogen van temp. ook niet de temp. meter omhoog moeten gaan?

Nee. Zolang de meter op 3 uur blijft staan betekent dat dat de koelvloeistof op de juiste temperatuur blijft en dat de ventilator zijn werk goed doet. Als ie begint te stijgen is dat een teken dat de koelfan (of rijwind) het niet voor elkaar krijgt de kloevloeistof voldoende te koelen.

Mijn ervaring is dat die meter erg slecht de temp aangeeft , had laatst toch echt een probleem en de wijzer bleef gewoon op 3 uur staan. overigens al vaker gehoord/gelezen  :eusa_think:
No show, only go.

lionart

@darius,

Wat voor probleem bleek je uiteindelijk te hebben?
is misschien iets dat ik ook moet checken

)()()sT

Er zit wel marge in die meter. Als ie op "3 uur" staat betekent dat niet dat het water continu 90 graden is.
Als ik bij 35 graden een lange helling met caravan oprij blijft ie ook netjes staan, maar dan zal het water ongetwijfeld warmer worden.

De marge zal (ik noem maar eens wat) tussen de 85 en 100 graden zitten o.i.d.

darius

Citaat van: lionart op 08-04-2010 13:25:02
@darius,

Wat voor probleem bleek je uiteindelijk te hebben?
is misschien iets dat ik ook moet checken

Bij mijn Diesel was een van de koppelingen die door het schutbord naarde kachelradiator lopen ral. Ik haddaar al heeeeeel lang minimale lekkage op want heb het nooit gevonden twee weken geleden is het echt kapot gegaan. ben drie liter vloeistof verloren en metertje stond nog op drie uur.  >:(

Meer info in mn weblog mazoutkar en wiedergutmachungsmachine..
No show, only go.

)()()sT

Citaat van: darius op 08-04-2010 13:30:11
ben drie liter vloeistof verloren en metertje stond nog op drie uur.  >:(

Ja, maar je sensortje dat de waarde doorgeeft zit bij je thermostaat. Hij ruikt niet dat jij een lek hebt.

darius

Citaat van: )()()sT op 08-04-2010 13:37:31
Citaat van: darius op 08-04-2010 13:30:11
ben drie liter vloeistof verloren en metertje stond nog op drie uur.  >:(

Ja, maar je sensortje dat de waarde doorgeeft zit bij je thermostaat. Hij ruikt niet dat jij een lek hebt.
nee maar stoom is veel heter dan vaste vloeisof dus zou de meter moeten stijgen. Gelukkig is er nix kapot gegaan aan de techniek  :eusa_whistle: Wel even geschrokken joost de fan bleef wel 30 min door draaien  ::)
No show, only go.

)()()sT

Dat denk ik ;)
Weet iemand bij welke temp. die fan aanspringt?
Bij normaal rijden draait ie regelmatig, maar gaat ie altijd uit als je de auto af zet.

Op vakantie vorig jaar bleef ie op de parking langs de Franse Peage wel vaker een minuut of 5-10 nadraaien.

darius

Uiteindelijk een gelukje dat ik enkel van de hondenclub naar huis kwam rijden ( 10 km) anders had het er wel anders uitgezien.  Enne die fan draait gewoon door als het contact af staat. :eusa_pray:
No show, only go.

cas

t gangetje van radiateur naar expansievatje.... is die nog vrij? laatst zelfde probleem bij een andere auto van mij ondervonden. en bleek dat de ontluchting (die daar OP de radiateurdop zit) verstopt zat, waardoor hij een niet normale druk opbouwde, te warm werd en minder vermogen had, en het uiteindelijk op verkeerde plekken eruit ging persen. 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....