Blogje van Arjanestate z`n T5

Gestart door Arjanestate, 10-04-2010 18:18:12

Vorige topic - Volgende topic

Arjanestate

Oh jawel, ik hou wel van een stevig stukkie boenderen op z@n tijd, genoeg landweggetjes in ermelo, maar voor woon werkverkeer  rij ik altijd rustig en netjes 120. Tìs voor mijn werk, dan heb ik geen haast, tenzij ik te laat kom, maar ik ben zeker niet bang om het volle vermogen aan te spreken (ik heb nog een stille getuige van 20 meter op het wegdek liggen....)
854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

De bovengenoemde stille getuige is eerder 30 meter lang :eusa_shhh: ben vanmorgen even langs de dealer geweest voor een setje kopl. wisser blaadjes, broekhuis hardewijk, daar ligt mijn streepje ;D :police: helaas wist de rechterwisser soms wel/soms niet, en soms schraapt ie over de bumper :eusa_wall: ik ga maar even op zoek naar een ander motortje op de sloop
854 T-5 ROOD 1994

darius

Citaat van: Arjanestate op 16-04-2010 16:08:36
De bovengenoemde stille getuige is eerder 30 meter lang :eusa_shhh: ben vanmorgen even langs de dealer geweest voor een setje kopl. wisser blaadjes, broekhuis hardewijk, daar ligt mijn streepje ;D :police: helaas wist de rechterwisser soms wel/soms niet, en soms schraapt ie over de bumper :eusa_wall: ik ga maar even op zoek naar een ander motortje op de sloop

Heb je wel de "aanslagnokjes" aan je koplampen zitten ? Als het goed is kan je wissertje niet verder dan het nokje omlaag...
No show, only go.

Arjanestate

Van de week even bij de dealer geweest voor een nieuw koelvloeistof tankje en een nieuwe dop, en nieuwe fittingen besteld voor de USA knipperlichten.

Ik merk dat ie behoorlijk rookt na heel even stationair lopen( 10 sec). Geef ik daarna een dot gas dan pluimpt ie. Ik vermoed (en hoop) dat het alleen het carterventilatiesysteem is, ik zie namelijk dampen komen uit de aansluiting op het inlaattraject, die slan is in ieder geval lek, dus allemaal maar vervangen. Ik denk dat het systeem volgekotterd zit met olie.

Daar ga ik binnenkort maar even mee aan de gang, zal proberen er wat foto`s van te maken.

Morgen Gaik Deluxe (opgelegde letters) halen.
854 T-5 ROOD 1994

Hans Duiven

U is goed bezig  ;D

Toch leuk werk he?

Arjanestate

He Hans, ja, ik heb de smaak te pakken, en het is allemaal redelijk eenvoudige techniek waar je nog wat mee kan. Ik ga hem in eerste instantie technisch aanpakken, en als de tijd (en auto) rijp is gaat ie voor een chippie. Moet deze zomer nog wel gaan lukken.

Gr. Arjan ;)
854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

Zo, deze ochtend in alle vroegte begonnen met sleutelen, mijn vriendin maakte me wakker, gelukkig heeft ze het daarom aardig druk, ik hoor de ambulance`s af en aan rijden (ze werkt op de SEH) :evil:

Eerst maar eens alle turbobuizen en slangen losgehaald, wat een slappe zooi, eentje heeft een gat, dat wordt een nieuw setje.
Daarna de koelvloeistof afgetapt en het expansievaatje vervangen (met dop en al), en het rubberslangetje vanaf T-stuk naar turbo losgehaald, hij lekte langs een klemmetje, bij het loshalen brak het slangetje heel gemakkelijk, geen seconde te laat dus.

Zometeen het inlaatspruitstuk verwijderen zodar ik bij het carterventilatiesysteem kan, en in één ruk door met de distributieriem, want daar achter dat kapje is het niet helemaal olievrij...

Maar eerst lekker pistoletjes opwarmen in de oven (echt iets voor de zondag ;D)

EDIT:

broodjes waren lekker, daarna in een uurtje het hele carterventilatiesysteem blootgelegd, dikke vette bende, morgen (misschien) verder, veel te koud en te nat om verder te gaan.

Er zat nog een boutje los op de flens van de turbo op de DP, dat verklaart de rook die bij de turbo vandaan kwam±

Vette bende:

En een handig magazijn:

;D
854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

Zo, deze morgen weer lekker bezig geweest,

heb de complete carterventilatie losgehaald, allerlei slangen braken af, valt me tegen al dat poreuse plastic! Alvast wat vacuumslangen vervangen, mooie gelegenheid nu alles losligt. Ik heb benzine slangen genomen met binnen diameter 4 en 8 mm, en overal netjes (schroef)klemmetjes er op, het was wel hard nodig zeg.

Het kleine stukje turboslang (bovenop de turbo zelf) had een gat, ben benieuwd wat dat met de turbo druk doet (meter gaf 0,6 Bar aan) als die slang vervangen is samen met de vacuumslangetjes.

Nu heb ik nog even een vraag over mijn kenteken, hij is op 16-05-2000 ingevoerd, maar de marktcode is 21 (=NL), heeft dat ding dan niet bij één of andere dienst rondgereden (KLPD, koninklijk huis, marechaussee oid)?
(chassis nr is YV1LW5702S212XXXX)

Nog even een fotootje van de vette bende:

854 T-5 ROOD 1994

V70geRwin

Goed bezig, die slangetjes kunnen ook niks hebben he, zo'n 10+ jaar warm koud bij zo'n turbo blokkie  ;D
Misschien is je auto wel in NL gekocht maar direct mee naar t buitenland genomen en later weer ingevoerd?

Arjanestate

Zo, ik ben weer wat verder.

Na het schoonmaken van het carterventilatie systeem rookt de auto niet meer, dus dat heeft z@n vruchten afgeworpen :eusa_dance:

Het vervangen van die ene turboslang icm de vacuumslangen heeft geleid tot een iets hogere turbo druk (als ik mag gokken adhv de originele turbodrukmeter: van 0.6 naar 0.65/0.7 Bar) en het afblaasgeluid van de wastegate is iets luider (dat vind ik het coolst aan een turbo) :eusa_boohoo:

Ik heb van een forummer hier een dumpvalve overgenomen, die komt hij eind Mei langsbrengen (kwam toch langs Ermelo), wordt het nog gaver dat geluid ;D

Oh ja, en de USA pinkers gemonteerd, staat effe iets moderner.

Einde deze maand vakantie geld :eusa_dance:, dat wordt dan een sportuitlaatje en een K&N filtertje (en mss een 3'' DP-je)
854 T-5 ROOD 1994

elianmars

Citaat van: Arjanestate op 08-05-2010 12:26:42

Ik heb van een forummer hier een dumpvalve overgenomen, die komt hij eind Mei langsbrengen (kwam toch langs Ermelo), wordt het nog gaver dat geluid ;D

De Greddy van Cas?

Arjanestate

Citaat van: elianmars op 08-05-2010 12:37:40

De Greddy van Cas?

Nee, het is er een van Forge
854 T-5 ROOD 1994

V70geRwin

Zo, ik ben weer wat verder.

Na het schoonmaken van het carterventilatie systeem rookt de auto niet meer, dus dat heeft z@n vruchten afgeworpen :eusa_dance:

Het vervangen van die ene turboslang icm de vacuumslangen heeft geleid tot een iets hogere turbo druk (als ik mag gokken adhv de originele turbodrukmeter: van 0.6 naar 0.65/0.7 Bar) en het afblaasgeluid van de wastegate is iets luider (dat vind ik het coolst aan een turbo) :eusa_boohoo:

Oh ja, en de USA pinkers gemonteerd, staat effe iets moderner.

Einde deze maand vakantie geld :eusa_dance:, dat wordt dan een sportuitlaatje en een K&N filtertje (en mss een 3'' DP-je)

goed bezig  :eusa_clap:

denk dat je meer merkt van downpipe dan nieuwe uitlaat, das toch de eerste restrictor na de turbo.
of is je uitlaat zo ral dat ie al aan de beurt is...

Arjanestate

goed bezig  :eusa_clap:

denk dat je meer merkt van downpipe dan nieuwe uitlaat, das toch de eerste restrictor na de turbo.
of is je uitlaat zo ral dat ie al aan de beurt is...
[/quote]

Uitlaat is op zich nog wel goed, alleen is ie doorgerot ter plekke van de achterste klem, hij is van binnenuit wel doorgerot omdat ie behoorlijk rauw klinkt. Maar als alleen een DP al een hele verbetering is, laat ik de uitlaat zelf nog wel even zitten (en een nieuwe klem en een beetje laswerk aan het gaatje op de uitlaat zelf)
854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

Gisteren startte de auto niet meer na 1,5 week stilstand, dus heb gelijk maar de niet vast te zetten (Mercedes!)accu vervangen voor een nieuwe, toen ik vanmiddag ging tanken wilde ik de boardcomputer resetten en toen viel me op dat de actieradius  280km was! En dat met een volle tank! En het viel me op dat de temperatuur in Fahrenheit werd aangegeven, en dat het verbruik, ik neem aan, in miles per gallon werd weergegeven, hoe kan dit nou weer? Ik heb vaker de accu losgehad en daarna werd alles netjes in gr. celsius en km`s weergegeven, valt dit weer terug te zetten, of wordt dat een bezoekje aan de dealer? ???

Vandaag nog even een K&N inlegfilter gemonteerd, qua rijgedrag is er niets veranderd, wel een gaver afblaasgeluid, veel luider.  :eusa_dance:
854 T-5 ROOD 1994