Synt.olie in GLT??????

Gestart door Maarten, 05-02-2004 00:59:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vogel

#15
Ik wordt hier geloof ik niet zo blij van......

Denk ik uit een vorige topic goed te doen door er vol synth. in te gooien, krijg je dit.

Maar wat moet ik nou, terug op mineraal olie of als je dan toch op vol synth. rijd er op blijven rijden  ???  ???  ???

Ik weet het nou echt niet meer. :-\
Forget the rest, Volvo is the Best

ed

Ik zou me geen zorgen maken, ik vind het alleen zonde van de centen bij een zeer hoge km stand. Als je auto nog niet al teveel km's heeft gelopen zou ik gewoon op synthetisch blijven rijden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

rogier

#17
Ik heb in mijn GLT minerale olie zitten en het bevalt prima. Olieverbruik is veel minder t.o.v. de halfsynthetische olie die er hiervoor in zat.

Maarten

Zeg jongens ,
Jullie maken de beslissing steeds moeilijker maar wel veel leerzamer.
groet Maarten.



ps; zal ik nog eens een onderwerp starten??
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Johann

Als je heel weinig olie verbruik hebt en de olie om en nabij de 6 maanden wilt vervangen, of bij 10000 km ofzo, dan zou je best voor een synthetische 10W-40 of beter beschikbare 5W-40 kunnen gaan.
Zoals BArtras al vertelde is een "normale" olie gevoeliger vor vocht, sneller afbouw, etc, etc,

Heeft de motor een verbruik van 1 op 2500-3000 Km en rij je relatief veel kilometers in korte tijd dan ga je lekker voor een normale 10W-40, veel goedkoper en gedurende de relatief korte periode van gebruik gewoon net zo goed.

Met een vol syntheet bestaat de kans dat de motor iets zuiniger gaat lopen.
Ed z'n oldtimer verhaal is een beetje anaal, dat is voor oldtimers en niet voor een mooie jonge 850 waarvan de techniek tot ongeveer 1998 vrijwel gelijk is gebleven en zelfs tot op de dag van vandaag heel veel zaken als pakkingen en keerringen van 't zelfde materiaal en type zijn.

Zit de olie dus lang in de auto dan kun je beter syntheet doen en daarbij alle voordelen van de syntheet zonder nadelen.

Even voor de duidelijkheid, volvo geeft op de nieuwe modellen beurten om de 20000 km aan terwijl de techniek vrijwel gelijk is aan de 850 maar dit wel met aanraden van het gebruik van vol syntheet.

ed

Citaat van: Johann op 06-02-2004 00:05:29

Ed z'n oldtimer verhaal is een beetje anaal, dat is voor oldtimers en niet voor een mooie jonge 850 waarvan de techniek tot ongeveer 1998 vrijwel gelijk is gebleven en zelfs tot op de dag van vandaag heel veel zaken als pakkingen en keerringen van 't zelfde materiaal en type zijn.

Dat zeg ik. Ik gaf het alleen aan dat overstappen op een volsyntheet niet altijd zomaar kan. Bij een "oude" GLT met veel KM's zou ik het alleen nooit doen ivm vuil, en geen winst.
Verder ben ik het helemaal met je argumenten eens.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ik weet het nu zeker. 2x per jaar vervang ik de olie (10W40 halfsynt) en het filter. Qua kilometers zit ik dan op ongeveer 10.000 (plus of min 1000).
Ik had ooit het idee om er 5W40 volsynt. in te gooien, vooral omdat die wat dunner is en sneller bovenin het blok komt. Maar aangezien ik nog geen getik hoor wat anderen wel hebben van de klepstoters denk ik dat de olie snel genoeg rondgaat. En voor de koude hoef ik het ook niet te doen.

aax

ik gebruik 5w40 omdat mijn dealer dat er ook in gooit . ik dacht ff wat wijzer te worden hier op dit forum maar nu weet ik het niet meer

Reitse

Vergeet de andere thread niet, daar staat ook heel veel in.

Maarten

Allemaal bedankt voor de adviezen, en ik heb er 10w40 half synt. ELF olie in laten gooien.
Maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Sieger



Natuurlijk zijn de diesels van Audi/VW maar die 5 cil. benzine is 100% VOLVO! Deze is afgeleid van de 6 cilinder in lijn van de eerste 960 en is volledig (met beetje hulp van Porsche) door Volvo ontwikkeld:
3.0 6 cilinder -> 2.5 5 cylinder -> 2.0 4 cilinder (S40)

Dus absoluut niks met die oude Audi motor te maken... Straks ga je nog beweren dat 't een Fiat 5 cilinder is  ;)

Sterker nog:
Toen ik samen met Erik_M in sept 1993 olv de Zweedse Charlotte op prive-excursie in de gietijzer- (met de toen nieuwe D12A diesel !) en de aluminiummotorenplants in Skovde in Zweden was, waar in de Al-motorenfabriek door elkaar de 4- 5- en 6-cylinderblokken (uit 1 stuk dus met kop !), gespleten, bewerkt, geassembleerd en getest werden, werd ons verteld dat de 4-cylinders niet alleen tbv de toen splinternieuwe S40/V40-lijn was, maar ook naar Renault ging tbv de Safrane !

Sieger
Volvo Power For Life !

Erik_M.

Citaat van: Sieger op 22-02-2004 23:00:30

.......werd ons verteld dat de 4-cylinders niet alleen tbv de toen splinternieuwe S40/V40-lijn was, maar ook naar Renault ging tbv de Safrane !

Sieger

Klopt helemaal. Later heb ik in de AutoVisie een rijtest gelezen van een Safrane met de Volvo motor.  Wat ik me nog van deze test herinnner, is dat men het wel een pittige motor vond, maar dat 'ie wel wat meer geluid maakte dan de Renault motoren  8) ;D   Overigens was de motor gemonteerd in een "sportievere" versie van de Safrane.


Groet
Erik

Ramon

Dag Bart,


Je lijkt wel een wandele reclame van de Shell Helix productenlijn.......


Heb je soms aandelen in een bedrijf dat vol-synthetische olie maakt ??? ;D


Je gaat een beetje ver in je verhaal...... vrijwel alle moderne olien zijn kwalitatief goed.

Jouw advies om een 2.5 20V vol te kiepen met vol-syntheet is een beetje "over the top".

Als je de normale service intervallen blijft aanhouden kan je prima op een semi-syntheet rijden.

Verder zijn vrijwel alle multi-grade olieen in ons land toepasbaar.  Kwestie van smaak.

Er zitten tegenwoordig zoveel dopes en additieven in olie, die een gebruikstermijn van 10.000-15.000 makkelijk "overleven".

(Dit is dus ook echt onderzocht door ONAFHANKELIJKE (maritieme) onderzoeksbedrijven)

Als je een turbo hebt en veel met je rechter voetje op het tapijt zit   ;) zou ik wel een vol-syntheet nemen.

Over de afstamming van de 850 motor..... wel deels Duits  (joint-venture Volvo-Porsche ;D)

GEEN Audi  !!!

(heb ik overigens wel gelezen, echter toen ik een keer, een 850 motor demonteerde zag ik de porsche "afstamming" (opbouwwijze)

De opbouw van een 850  5 cilindermotor is totaal anders dan van een vijfcilinder Audi
(slag, krukaslagering, koel-olie kanalen etc.......)

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

BartRas

Citaat van: Ramon op 23-02-2004 02:21:47
Dag Bart,


Je lijkt wel een wandele reclame van de Shell Helix productenlijn.......


Heb je soms aandelen in een bedrijf dat vol-synthetische olie maakt ??? ;D



Shell geniet niet mijn voorkeur hoor! Mobil1 is de enige echte!
there is no substitute for PK's

BartRas

Citaat van: Ramon op 23-02-2004 02:21:47
Over de afstamming van de 850 motor..... wel deels Duits  (joint-venture Volvo-Porsche ;D)

GEEN Audi  !!!

(heb ik overigens wel gelezen, echter toen ik een keer, een 850 motor demonteerde zag ik de porsche "afstamming" (opbouwwijze)

De opbouw van een 850  5 cilindermotor is totaal anders dan van een vijfcilinder Audi
(slag, krukaslagering, koel-olie kanalen etc.......)

Ramon ;D

Hoezo hebben ze bij de 2.3 T motor de boring verkleind van 83, naar 81mm. Is dat puur om de zuigerwanden sterker te maken? BEn wel benieuwd naar de motivatie hierachter...???
there is no substitute for PK's