Synt.olie in GLT??????

Gestart door Maarten, 05-02-2004 00:59:52

Vorige topic - Volgende topic

VliegendeBaksteen

Ik denk dat ze dat gedaan hebben om de warmte beter af te kunnen voeren.

Ramon

Hoi Bart,

Ik heb zelf o.a. een Audi 100 gehad en heb een keer een draaiend gedeelte van een dergelijke vijfpitter gereviseerd.

Het blok is gewoon compleet anders dan een 850 motor:

1.de Audi motor is van gietijzer (vraagt om een andere constructie)
2.montage kappen van lagers etc.. is anders
3.ander type en constructie olie pomp
4.slag is anders

etc.... etc..

Kortom .... een andere motor !

(hij heeft wel 5 cilinders  ;D)

Ik snap je reactie over de boring niet helemaal, die is bij de turbo's inderdaad van 83 naar 81 mm gegaan.

Ik denk dat ze dit gedaan hebben omdat Volvo destijds weinig ervaring had met een volledig lichtmetalen (hi-performance) motor.  

De sterkte van een motor moet toch in de loop der jaren blijken. Door je boring te verkleinen kan je in ieder geval dikkere cilinderbussen gebruiken, waardoor je motor in theorie dus al sterker is geworden.

De belangrijkste wijzigingen zijn bij de (hogedruk) turbo's in de cilinderkoppen doorgevoerd: koelkanalen en verstevigingen.

Goed gelukt: de 850 turbo motoren hebben hun lange levensduur inmiddels wel bewezen.

Ramon    

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

exDAF

Turbo motor heeft kleinere boring ten behoeve van extra koeling, extra ruimte in blok laten koelgleuven toe. Volvo past nu vaker dit concept toe, de Turbos zijn allemaal met een iets kleinere boring uit een gelijk blok - zo dus ook in de V40 .........    zomernacht: muggen!!

Ga even op jacht ....   wat draaien die beesten een hoog toerental zeg, vast een hoog viscoos olietje!

Koop trouwens zo een 850GLT met 230K - zien jullie dit als veel kms? Nog een goede site of discussie met typische onderhoudszaken die ik kan verwachten - behalve olie dus!  ... verder met muggen! Truste!

exDAF

Van de Britse Volvoclub:

http://www.volvoclub.org.uk/850_start.htm

Over startproblemen met 850/S70/V70 - olieprobleem. Hun voorstel, altijd Mobil1 .... ?? Dus synthetisch, en dan maar eerst "doorspoelen" allicht?

----
Many of these cars suffer difficulties starting, especially when the engine is only run for a short time then switched off, and an attempt is then made to restart it. It is inadviseable to start any car with a catalytic converter in order to move it a short distance. The ECU's cold running sequence (which is designed to protect the catalytic converter from unburned petrol) cannot cope with this and having detected too much raw fuel in the xhaust, will shut the engine down.

Another cause, especially on the 850 models, is that the hydraulic tappets do not close properly when the engine is switched off. Oil gets behind them stopping them from closing fully. This means there is no or little compression in the cylinder when there is an attempt to start the engine again. One cure is to remove the plugs and squirt engine oil into each cylinder then replace the plugs and start the engine. The oil helps seal any gaps under the valves and give adequate compression in the cylinders.

Another cure is to use Mobil 1 engine oil all the time. This is thinner than other oils and will allow the tappets to close properly. If you change to Mobil 1 oil be sure to run the engine at 3,000rpm for about 20 minutes to ensure the oil gets into all the small channels in the engine.
-----

exDAF

thuur

Het probleem wat je beschrijft m.b.t. Mobil 1 olie is dat er blijkbaar een manier is om de auto te verzuipen. Je start de auto met koude motor, rijdt nog geen 5 meter en zet de motor uit. Op dit moment heb je een te rijk mengsel in je motor. Een aangezien de 'injectiecomputer' alleen een 'koude start' modus kent, zal bij de volgende start een net iets te rijk mengsel worden ingespoten met als gevolg dat de auto niet start. Ze hebben uitgebreid onderzocht naar dit probleem en dit was het verhaal waar ze mee kwamen. Mobil 1 olie zou hier en daar een marginale bijdrage leveren zodat het effect niet meer zou optreden. Onder meer de slechte compressie van een koude motor ietwat verbeteren (ik meen gelezen te hebben 'kieren en gaten te vullen wegens de lage viscositeit) waardoor hij alsnog aanslaat.

Maar de andere oplossingen zijn m.i. veel simpeler: doorstarten of NOOOOIT je auto koud starten om 2 meter te rijden. Domkoppen die Engelsen  ::)

Doorspoelen lijkt me bij iedere auto met respectabele km-stand aan te bevelen.

Gr 8)

ed

Volgens mij is die Mobil goed voor het reinigen of beter schoon houden van de hydraulische stoters. Hiermee voorkom je dat de kleppen open blijven staan en de auto niet meer wil starten. Dat andere probleem is met olie niet op te lossen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

cornelisan

hey,
ik heb mijn olie een paar weken geleden laten verversen. ze hebben er eerst van die forte motor flush door heen gegooit(dan tikken je kleppen er ff vreemd in om).
en toen vol synthetische olie. hij loopt als een zonnetje en mn stoters tikken zoveel niet meer als voorheen.
lekkage moet k nog ff afwachten,zal straks ff peilen.
groet

johan283

mmmh na alle discussies Ik gebruik "gewoon"een 10W40 olie, die voldoet aan de CCMC-G5 norm. Hierbij ga ik er voor het gemak van uit dat er geen verschil tussen de verschillende merken die aan deze door volvo voorgeschreven norm voldoen (855 T5R). Ik gebruik een huismerk dat aan deze norm voldoet. Verder heb ik op het I'net gelezen dat de ACEA-A3 of A2 norm weer beter zijn dan de oudere CCMC-G5 norm.

Dus voor mij moet de olie voldoen aan tenminste de CCMC-G5 norm of beter. De viscociteit heb ik gekozen op 10W40, deze heeft een temp bereik van ongeveer -25 tot iets van +60 dacht ik. Dus ruim voldoende voor nederland.

wepster

beste maarte

ik gebruik een half syntheet in mijn GLT en ik heb een goede tip waar ik zelf heel goede ervaring mee heb het is de van het merk comma en als je een goede verdeler hebt dan krijg je er een motor reiniger bij die moet je in je motor gooien voor je de olie gaat wisselen en dan een stuk gaan rijden (ff genieten )een paar keer goed door trekken (bij warme motor) en na ongeveer 50 km de oude olie aflaten en de nieuwen er in (denk ook aan de filter anders heeft het geen zin) ik heb de ervaring gemaakt dat het verbruik (olie) dijna nul is geworden en de motor veel losser is prettiger loopt en rustiger is zelfs het bensine verbruik is omlaag gegaan (gemeten over 5000 km ) dus ik blijf bij de altijd gebruikte olie maar heb eerst de motor gereinigd en ben na de nieuwe olie zeer tevreden over de oplossing (het merk doet er niet toe zijn er zoveel ,dat is een persoonlijke zaak wat je gebruikt) ben wel op half syntheet gebleven en ben dik tevreden .

veel sterkte en veel suc^6 met je roffel

greets wepster

ed

Wepster,

Bedankt voor je toevoeging. Een tip van mij: plaats af en toe een punt en een hoofdletter achter een zin. Zo'n zin van 10 regels is echt heel erg lastig te lezen!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

liadback

Hé Maarten, een goeie half syntate is echt lekker voor je GLT. Ik rij 'm ook zo, prima!!
Groetjes,
Chris.

RRRRR_Ramon

Het maakt allemaal niks uit mensen, gewoon olie erin die de fabrikant voorschrijft, dat de olie aan de API eisen voldoet, of dat nou 5, 10 of 15 W 40 is, mineraal, half synthetisch of vol synthetisch. Hou het geld in je zak, ververs op tijd, vervang je fliter en hou het op PEIL!!. Want beter een goedkope olie erin dan geen olie !! ;D

De hoogste kwaliteit olie voor benzinemotoren is op dit moment SJ. Een motor zal echt geen ton meer lopen wanneer er de duurste olie in heeft gezeten, ik denk dat het niet eens is aan te tonen dat een motor meer km's zal lopen op duurdere olie. Op mijn werk gebruiken we één van de goedkoopste soorten motorolie (API/CD) in (Volvo) grondverzetmachines en (Volvo) vrachtwagens en er zijn motoren die probleemloos draaien. Zo zijn 750.000 km en 18.000 uur geen uitzonderingen.

Belangrijk blijft: koude motor niet zwaar belasten, olie op peil houden, tijdig verversen, koude turbo motoren 30 seconden laten draaien voordat je gaat belasten (rijden), warme (hete) turbomotoren minimaal 2 minuten stationair laten "kouddraaien". Voorstaande regels kunnen ook voor turboloze motoren geen kwaad!
Ramon (W dus)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

thuur

Citaat van: RamonW op 25-10-2004 18:38:52
Belangrijk blijft: koude motor niet zwaar belasten, olie op peil houden, tijdig verversen, koude turbo motoren 30 seconden laten draaien voordat je gaat belasten (rijden), warme (hete) turbomotoren minimaal 2 minuten stationair laten "kouddraaien". Voorstaande regels kunnen ook voor turboloze motoren geen kwaad!
Ramon (W dus)

Ik dacht dat je altijd eerst 30 seconden moest wachten om oliedruk op te bouwen. (Daarom heb ik die campagne van het zuinig rijden van een aantal jaren terug nooit begrepen dat je meteen moet wegrijden ??? ).

Stationair draaien is toch wel een relatief zware belasting voor een warme motor? (Ok, een oliegekoelde turbo moet de olie van zich afschudden na een rit omdat anders hete oliedruppels op de schoepen vallen en inbranden, maar een minuut is toch voldoende?)

Gr 8)

johan283

@Ramon W:
Helemaal mee eens als de olie voldoet aan de kwaliteits eisen van de fabrikant in dit geval volvo dan is er niks aan de hand. Alleen de verversings intervallen met volledig synthetische olie zijn langer dan met b.v. een half syntheet. Echter hoeveel langer deze dan zijn weet ik niet.

RRRRR_Ramon

@thuur

In een oliegekoelde turbo vallen er geen oliedruppels op de schoepen, als ze dat wel doen is er iets heel erg kapot  ;). De olie wordt via oliekanalen langs de heetste delen van de turbo geleid, wanneer de motor na vollast abrubt wordt afgezet staat de oliestroom meteen stil, de motor is uit dus de oliepomp draait dan immers niet meer. Nu bestaat de kans dat de olie gaat "vastbakken" (verbranden) in deze oliekanalen waardoor ze verstopt raken met als gevolg dat de turbo slechter of zelfs helemaal niet meer gekoeld kan worden. daarbij is het ook nog zo dat wanneer de hete motor direct na vollast wordt afgezet de turbo nog kan draaien, een turbo draait pakweg 18.000 toeren per minuut. Als de motor dus meteen uitgezet wordt betekent dit ook geen (druk)smering meer. Een turbolager wordt d.m.v. druksmering gesmeerd om zo een dunne oliefilm tussen de raakvlakken van het lager op te bouwen. Als de oliedruk wegvalt zal het lager aangevreten worden door puntconctact van de lageroppervlakken.

De olie die door deze kanalen stroomt zorgt tevens voor de smering van het lager van de as voor de schoepenwielen. Dus bij verstopping van de kanalen door verbranding van de olie wordt het lager ook niet meer gesmeerd. Je turbo zal dan heel snel stuk gaan. :'(

En dat van die 30 seconden wachten voordat je gaat belasten dat schreef ik ook. Kijk dat er voor de zuinigheid en het milieu door de overheid op wordt gewezen dat je meteen weg moet rijden is OK. Je motor geeft relatief het slechtste rendement wanneer je stilstaat, want hij draait en je komt geen meter vooruit.  8)

groeten Ramon

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪