Synt.olie in GLT??????

Gestart door Maarten, 05-02-2004 00:59:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ted raket

Aankoekende olie in een turbo. Des te meer een reden om volledig synthetische olie te gebruiken.
Synthetische olie is beter bestand tegen hogere temperaturen dan minerale olie. Ook is het asgehalte lager( residu na verbranding), dus minder troep in je motor. Minerale olie vormt black sludge. Minerale olie verdampt en walmt meer als synthetische olie. Synthetische olie heeft bij de zelfde viscositeit een hogere filmsterkte dan een minerale olie. Met synthetische olie tikken de klepstoters niet met een koude motor.Eigenlijk meer dan genoeg reden om synthetische olie te gebruiken. De meerprijs bespaar je later op onderhoud. Als je overschakelt op synthetisch moet je wel de motor flushen met schoonloopolie.

thuur

Citaat van: Ludo op 26-10-2004 22:11:01
Citaat van: ted raket op 26-10-2004 21:53:18
Met synthetische olie tikken de klepstoters niet met een koude motor.

waar heb je dat fabeltje gehoord.  ???

Ik heb nu synth. erin en je mag eens komen luisteren als ik de koude motor tot leven wek ;)

Gr 8)

thuur

Citaat van: RamonW op 26-10-2004 20:01:15
@thuur

In een oliegekoelde turbo vallen er geen oliedruppels op de schoepen, als ze dat wel doen is er iets heel erg kapot  ;). De olie wordt via oliekanalen langs de heetste delen van de turbo geleid, wanneer de motor na vollast abrubt wordt afgezet staat de oliestroom meteen stil, de motor is uit dus de oliepomp draait dan immers niet meer. Nu bestaat de kans dat de olie gaat "vastbakken" (verbranden) in deze oliekanalen waardoor ze verstopt raken met als gevolg dat de turbo slechter of zelfs helemaal niet meer gekoeld kan worden. daarbij is het ook nog zo dat wanneer de hete motor direct na vollast wordt afgezet de turbo nog kan draaien, een turbo draait pakweg 18.000 toeren per minuut. Als de motor dus meteen uitgezet wordt betekent dit ook geen (druk)smering meer. Een turbolager wordt d.m.v. druksmering gesmeerd om zo een dunne oliefilm tussen de raakvlakken van het lager op te bouwen. Als de oliedruk wegvalt zal het lager aangevreten worden door puntconctact van de lageroppervlakken.

De olie die door deze kanalen stroomt zorgt tevens voor de smering van het lager van de as voor de schoepenwielen. Dus bij verstopping van de kanalen door verbranding van de olie wordt het lager ook niet meer gesmeerd. Je turbo zal dan heel snel stuk gaan. :'(

En dat van die 30 seconden wachten voordat je gaat belasten dat schreef ik ook. Kijk dat er voor de zuinigheid en het milieu door de overheid op wordt gewezen dat je meteen weg moet rijden is OK. Je motor geeft relatief het slechtste rendement wanneer je stilstaat, want hij draait en je komt geen meter vooruit.  8)


groeten Ramon




Kijk, was ik even slecht geinformeerd ;) Bedankt voor dit helder verhaal!

Van dat rendement is evident, maar wat voor een milieubelasting introduceer je als je een kwart van alle autos eerder op de sloop moet aanbieden omdat de motor kapot is ??? Denken de makers van dat soort campagnes daar ook bij na ?


Gr 8)

ted raket

Mijn klepstoters tikken niet bij koude motor ! Dit was wel zo toen ik haar net bij de volvo dealer haalde met 15w40 erin. Na een aantal keren verversen met synthetische olie en flushen was dit weg. Wat je wel hoort tikken zijn de injectieventielen want die tikken ook bij een warme motor. Als je wilt horen waar het tikken vandaan komt zet dan het handvat van een schroevendraaier tegen je oor en tast met de andere zijde  de diverse plaatsen af waar je wil luisteren.
Dit zit niet tussen mijn oren, maar tegen mijn oren.

groetjes

thuur

Dan rijd je voornamelijk lange stukken, denk ik. Ik niet (helaas).. Het zijn echt mijn klepstoters die sogges tikken ;)


Gr 8)

ted raket

Beste Ludo en Thuur,

Ik kom hier op dit forum geen fabeltjes vertellen maar alleen mijn eigen ervaringen die ik graag met deze gemeente wil delen. Mischien heeft een ander er nog wat aan, net zoals ik veel aan jullie input heb. Ik weet niet of jullie wel eens van nettiquette hebben gehoord. Wellicht wel, daarom lijkt het mij verstandig om in het vervolg niet meteen te roepen dat het fabeltjes zijn en tussen iemands oren zit. Wat mijns inziens beter zou zijn voor de sfeer op dit forum is te zeggen, "hé wat vreemd, bij mij gaat dat niet op hoe komt dat?"
Even ingrijpend op dit laatste, hebben jullie de auto nieuw gekocht? Wat voor olie zat er voorheen in. Verversen jullie zelf, of laten jullie dat doen. Mijn ervaring is dat de garages nooit luisteren als je zegt wat voor olie er in moet. Je kan het toch niet controleren.
Mijn ritten zijn gemengd 5, 10, 15 , 35 en 150 km afwisselend.
Ik vraag me af wat dat voor invloed heeft op het tikken. Juist met dunne olie zou de boel snel op druk moeten zijn.

thuur

Citaat van: ted raket op 27-10-2004 18:57:06
Beste Ludo en Thuur,

Ik kom hier op dit forum geen fabeltjes vertellen maar alleen mijn eigen ervaringen die ik graag met deze gemeente wil delen. Mischien heeft een ander er nog wat aan, net zoals ik veel aan jullie input heb. Ik weet niet of jullie wel eens van nettiquette hebben gehoord. Wellicht wel, daarom lijkt het mij verstandig om in het vervolg niet meteen te roepen dat het fabeltjes zijn en tussen iemands oren zit. Wat mijns inziens beter zou zijn voor de sfeer op dit forum is te zeggen, "hé wat vreemd, bij mij gaat dat niet op hoe komt dat?"
Even ingrijpend op dit laatste, hebben jullie de auto nieuw gekocht? Wat voor olie zat er voorheen in. Verversen jullie zelf, of laten jullie dat doen. Mijn ervaring is dat de garages nooit luisteren als je zegt wat voor olie er in moet. Je kan het toch niet controleren.
Mijn ritten zijn gemengd 5, 10, 15 , 35 en 150 km afwisselend.
Ik vraag me af wat dat voor invloed heeft op het tikken. Juist met dunne olie zou de boel snel op druk moeten zijn.

Hoho, easy tiger!

Ik heb nooit of te nimmer beweerd dat je onzin aan het verklaren bent! Ik vertel wat ik meemaak (7 jaar 10W40, 4 jaar
volsynth.), korte ritten -> tikkende klepstoters. Lange ritten -> veel minder hard en lang tikkende klepstoters. Ik ben (net als Ludo ongetwijeld) blij voor je dat jij dat 'probleem' niet hebt!

Met 10 jaar 0W40 (mijn vorige 855) gaat exact hetzelfde ritten-tikken-verhaal op. Da's gewoon mijn ervaring, want ik typ het en niemand anders..

netiquette? Haha, ik ben actief sinds 1994 op het internet, I've been around. Wat ik vooral geleerd heb is dat woorden op schrift of scherm nooit 100% juist geinterpreteerd kunnen worden omdat je 95% van een face to face communicatie mist. Namelijk klemtoon, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal, etc.etc. De daadwerkelijke woorden en zinnen zijn maar 5% van een gesprek. Daarom zijn de smileys uitgevonden om toch nog een beetje emotie te kunnen toevoegen. Maar ook dan blijft de interpretatie verschillend! Je kunt iets cynisch bedoelen, je kunt een slechte of goede dag hebben, je kunt iets lollig bedoelen, deze factoren zijn niet af te leiden. Zo heb ik in mijn ogen ook wel eens een lullige opmerking gehad, maar ik heb nadat ik gevloekt heb een opmerking geplaatst die nog ad-remmer was. En de reacties waren buitengewoon positief! Dus no sweat, niemand hier is kwaad van zin IMHO.


Gr 8)

RRRRR_Ramon

#52
@ted raket

CiteerAankoekende olie in een turbo. Des te meer een reden om volledig synthetische olie te gebruiken.
Synthetische olie is beter bestand tegen hogere temperaturen dan minerale olie. Ook is het asgehalte lager( residu na verbranding), dus minder troep in je motor. Minerale olie vormt black sludge. Minerale olie verdampt en walmt meer als synthetische olie. Synthetische olie heeft bij de zelfde viscositeit een hogere filmsterkte dan een minerale olie. Met synthetische olie tikken de klepstoters niet met een koude motor.Eigenlijk meer dan genoeg reden om synthetische olie te gebruiken. De meerprijs bespaar je later op onderhoud. Als je overschakelt op synthetisch moet je wel de motor flushen met schoonloopolie.

Ik blijf zeggen, zolang de olie voldoet aan de kwaliteitseisen van de fabrikant en je de voorschriften uit het instructieboek opvolgt is er niets aan de hand  ;D. Zelf heb ik geen turbo op m'n 850 maar ik weet zeker dat er iets in het instructieboekje staat van een T5 (R) over het "kouddraaien" van de warme (hete) motor en het rustig belasten van een koude motor  ;). Ook zet ik m'n twijfels bij het gebruik van vol synthetische olie om de levensduur van de motor te verlengen, als dat jè-van-hèt zou zijn dan zou iedere fabrikant dat voorschrijven! Ik zou het wel als een ultieme test zien om 2 gelijke auto's met dezelfde gebruikdoeleinden (liefst nog zelfde chauffeur) te laten rijden met minerale olie tegenover vol synthetisch en dan maar kijken. De één doet 5 ton met een motor, de ander is er met 3 ton helemaal klaar mee, het hangt van zoveel dingen af.

Kijk, rijders die met 150 km/u komen aanblazen bij een parkeerplaats en nog (bijna) voordat de auto stilstaat er al naast staan met de sleutels in de hand zullen er toch altijd blijven, tis alleen te hopen dat als je zo'n auto later 2de hands koopt dat die rijder dat niet gedaan heeft, maar dat blijft een gok.
Het blijft wel allemaal lekker spannend zo 8).

Groeten Ramon
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Reitse

Mijn klepstoters zijn ook helemaal stil (10W40 halfsyntheet van meneer Kroon ;D)

mark20v

Citaat van: Reitse op 27-10-2004 23:26:31
Mijn klepstoters zijn ook helemaal stil (10W40 halfsyntheet van meneer Kroon ;D)

Zelfde merk en viscositeit olie bij mij en wél tikken ;D
Volvo separates men from the boys  

Reitse

Voorbarige, ongefundeerde conclusie: huidige oliegebruik maakt niet uit, geschiedenis van de auto des te meer (en uiteráárd zijn de '91ers beter ;D)

thuur

Citaat van: Reitse op 27-10-2004 23:56:04
Voorbarige, ongefundeerde conclusie: huidige oliegebruik maakt niet uit, geschiedenis van de auto des te meer (en uiteráárd zijn de '91ers beter ;D)

Da's wel erg voorbarig! Jouw auto is pas nèt ingeroeid! ;D

Gr 8)

Mick

'92 met! olie! 10W40 geloof ik. Tikt op dit ogenblik compleet niet!

Dit zou eventueel kunnen komen door het feit dat ik op mijn werk achter de computer zit en normaliter tijdens het werken mijn auto niet laat lopen.
Deze is dus uit en tikt niet ;D
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

Reitse

Citaat van: thuur op 28-10-2004 09:23:13
Citaat van: Reitse op 27-10-2004 23:56:04
Voorbarige, ongefundeerde conclusie: huidige oliegebruik maakt niet uit, geschiedenis van de auto des te meer (en uiteráárd zijn de '91ers beter ;D)

Da's wel erg voorbarig! Jouw auto is pas nèt ingeroeid! ;D

Gr 8)
En dat met allemaal korte stukkies (over het algemeen niet meer dan 40 km per enkele rit).
Moet trouwens wel even toevoegen dat er een oliewissel ver binnen de intervalperiode heeft plaatsgevonden, ik heb er iets van 7dkm mee gedaan... Niet dat het uitmaakt, vanaf aanschaf (168dkm) tikten de stoters al niet, enige wat herrie maakt zijn de injectoren...

thuur

Citaat van: Reitse op 28-10-2004 10:21:46
Citaat van: thuur op 28-10-2004 09:23:13
Citaat van: Reitse op 27-10-2004 23:56:04
Voorbarige, ongefundeerde conclusie: huidige oliegebruik maakt niet uit, geschiedenis van de auto des te meer (en uiteráárd zijn de '91ers beter ;D)

Da's wel erg voorbarig! Jouw auto is pas nèt ingeroeid! ;D

Gr 8)
En dat met allemaal korte stukkies (over het algemeen niet meer dan 40 km per enkele rit).
Moet trouwens wel even toevoegen dat er een oliewissel ver binnen de intervalperiode heeft plaatsgevonden, ik heb er iets van 7dkm mee gedaan... Niet dat het uitmaakt, vanaf aanschaf (168dkm) tikten de stoters al niet, enige wat herrie maakt zijn de injectoren...

Het vorige baasje heeft er synth. ingegooid om de interval te verlengen (iedere 20k  >:( ) Ik zit nu dringend tegen een oliewissel aan (SERVICE!). Dus nu een flush en dan 10W40.

Toen ik de auto net had tikten de stoters amper (vlak na de start een halve minuut). Ik rijd helaas vaak stukjes van 5 km (ai ai ai) maar ik laat wel de motor helemaal warm lopen en zorg dat ie niet tikt als ik m uitzet.

De injectoren tikken er nog vrolijk tussendoor..  ::)  ;)

Gr 8)