weerstand vliegwielsensor

Gestart door M.E. AMC, 20-04-2010 12:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M.E. AMC

 >:( >:( >:( >:(
ik ben net bij de dealer geweest en die heeft op gezocht dat de vliegwielsensor een weerstand van
300 ohm moet hebben, nu meet ik de mijne door en die heeft een weerstand van 249 ohm.
vinden jullie dit verschil groot en zou dus mijn vliegwielsensor(bdp-sensor) stuk zijn of mag dit verschil???
graag jullie mening.

m.vr.gr.
rein
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

volvobug

Wat is het probleem met de auto, anders gezegd, wat is de aanleiding om die weerstand te gaan meten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Weerstand is slechts 1 van de controles die je kunt doen. Ik zou me over 249 ohm geen zorgen maken; belangrijkste is dat de weerstand niet 0 of bijna 0 is, want dan heb je een kortsluiting in de sensor. Ook een oneindige weerstand is problematisch, want dat duidt op een onderbreking.
Het signaal dat afkomstig is van de sensor is veel belangrijker. Dit is een wisselspanning wanneer de motor draait. Tijdens starten moet de gemeten spanning zeker boven de 0,7 Volt uitkomen.

M.E. AMC

 ;D ;D
dank voor het meedenken, welke sensor moet een signaal van boven de 0.7volt geven, de vliegwiel- of nokkenassensor.
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

volvobug

Motortoerentalsensor volgens Vadis (wel voor een '97 er V70):



Nokkenasstandsensor volgens Vadis:



IK heb in Vadis ook nog de diagnose info bekeken, uit de oscilloscoopmeting leid ik af dat de vliegwielsensor (=motortoerentalsensor) tot 1 Volt moeten meten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

M.E. AMC

dank allen voor het meedenken hierover, is iemand bereid om ff te komen kijken of helpen die meer ervaring heeft met electronika als ik, ik heb meer verstand van hoe de mens inelkaar zit dan van electronika.
als het goed is heb ik een andere nokkenassensor en vliegwielsensor via een forumlid en krijg ik vanavond binnen hoop ik, moet hem na 18:00 uur ff bellen.
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

UserID6342

Misschien handig om een omschrijving van je klacht eerst eens te plaatsen, wellicht kunnen we je dan veel sneller en gerichter helpen. ?  Zowel de nokkenassensor als de vliegwielsensor kun je zo omschroeven, daar heb je geen hoogstaande technische ervaringen voor nodig.  In het totaal 4 boutjes los en vastdraaien.

M.E. AMC

Citaat van: Dirk342 op 21-04-2010 19:54:07
Misschien handig om een omschrijving van je klacht eerst eens te plaatsen, wellicht kunnen we je dan veel sneller en gerichter helpen. ?  Zowel de nokkenassensor als de vliegwielsensor kun je zo omschroeven, daar heb je geen hoogstaande technische ervaringen voor nodig.  In het totaal 4 boutjes los en vastdraaien.

Nee dat lukt ook wel, maar het gaat om het doormeten of die sensoren kapot zijn dat weet ik niet goed.

de klachten, motor draaied wel rond op de startmotor maar slaat niet aan, krijgt geen vonk.
dus na verschillende suggesties en nadenken zou het in de onsteking moeten zitten lijkt me.
of de nokkenassensor, vliegwielsensor, bobine en dat hoop ik niet een dooie ecu.
nu wil ik dingen gaan uitsluiten, door doormeten maar weet niet goed hoe.

mechanisch lukt me wel, ga in het weekend de motor van de stegenracer (daewoo matiz) van m'n vrouw vervangen,
daar liggen de bikend lagers flink versleten en hij verbruik met zoveel olie als benzine.

het ging mij om het electronische gedeelte, daar heb ik weinig kaas van gegeten.
dus vandaar de vraag of er iemand was die in de buurt woont die hier meer verstand van heeft om mogelijk ff mee te kijken
2 zien altijd meer als 1 zeker iemand met ervaring.
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

UserID6342

Dat geen vonk krijgen, mag ik vragen hoe je dat hebt geconstateerd ?  Daar zijn nogal verschillende methodes voor, waaronder een hele hoop slechte....

M.E. AMC

gewoon, bougie eruit en op het blok leggen aan massa? en kijken of ie vonk, deed dus niks.
weet niet of dit een goede methode is.
nu hoor ik net dat het ook aan de massa van de ecu kan liggen( verwijst, volvomannetje daar)
moet ff een massakabeltje trekken maar de voet van de ecu en rechtstreeks op de accu.
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

UserID6342

Massakabel ECU is zo wie zo goed om daar een extra kabeltje te leggen.  Beter kijk je of er een vonk is door de bobinekabel los te maken van de verdeler, daar een metalen schroevendraaier in (met kunststof handvat anders krijg je mooi haar), die een eindje van de massa / blok afhouden en een ander even starten, heb je daar wel vonk dan zit het probleem in je verdeler (kap / rotor / etc.) 

Heb je daar geen vonk, blijven er 3 dingen over zoals je zelf al zei; bobine (slaan wel eens door) nokkenassensor (gaan vaker kapot) en/of vliegwielsensor (kan, maar gebeurt niet veel is mijn ervaring ermee).  Ik zou dan ook met vervangen beginnen in dezelfde volgorde zoals genoemd.

Het mooiste is dit als je dit op een sloperij of iets kunt doen waar een sloperd staat, kun je het meteen proberen en is het alleen een kwestie van omschroeven.

ECU helemaal defect heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar misschien dat anderen je hier meer info over kunnen geven.

M.E. AMC

probleem opgelost de zilvermeeuw draaied weer, oplossing in mijn geval.
het hoofd relais boven de radiator er was een draadje gebroken, schijn wel vaker te gebeuren.
dus voor een ieder relais nakijken.

dank aan allen die hebben meegedacht.
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

UserID6342

;) Dat kan idd ook nog ja, hoe ben je er zo achter gekomen ?  Of een toevalstreffer ?

thuur

Citaat van: Dirk342 op 22-04-2010 11:37:56
Massakabel ECU is zo wie zo goed om daar een extra kabeltje te leggen.

Nee, dat is helemaal niet goed. Als er namelijk niets mis is met de oorspronkelijke massa maak je dan een massalus (aardlus). Oftewel, alle stroom kan via 2 wegen terug naar de accu. Dit zorgt voor heel veel extra storing (zowel oppikken als uitzenden) en kan in alle signalen in je auto optreden wat contact hebben met de ECU.


Gr ;)