Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Situatie zoals je m schets lijkt m te zijn!
Persoonlijk zou ik een L7805 schakelen => altijd een veilige stroom/spanning richting LPe.

Zal s kieken of ik van de week nog ergens de tiet er kan vinden om te meten....

Denk ook dat het zaak is om de bedrading van de 6e LPi injector goed te isoleren => deze word dan ook geactiveerd... Misschien ook de moeite om mee te nemen in de metingen :eusa_think: zal s kieken.

Citaat van: Piet op 21-01-2015 13:28:43
Misschien kan iemand met een LPe7 de weerstand meten met een multimeter over de twee aansluitingen bedoeld voor een zesde benzineinjector bij op LPG draaiende motor?
En met op benzine draaiende motor?
En ook met de motor uit?
(als je niks meet dan nog es meten met de plus en min van de multimeter omgekeerd)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Zo vanaf vandaag is de 850R weer in zijn oude glorie herstelt.
Eindelijk mijn gestolen Volans weer kunnen vervangen door een goed setje Volans.

De ultraleggera's van OZ waren ook echt wel heel erg mooi eronder, maar gewoon toch te groot naar mijn zin.
Die komen dan binnenkort waarschijnlijk ook te koop, als ik ze niet onder de C70 stop.
Maar daar staan de Tritons juist ook wel weer mooi onder.
Ben er nog niet helemaal over uit.

PimR

vind de OZ toch wel HEEL mooi staan hoor piet!!
Maar gelukkig blijft smaak persoonlijk

Piet

Nou dat vind ik zeker ook, maar het probleem is dat ze niet echt lekker passen in de wiekasten ondanks dat de 850R nog maar matig verlaagd is met de Eibach veren.
Met 4 personen in de auto kom je toch niet echt lekker een drempel over.
Onder de V/C/X 70 classic passen ze zonder problemen.
Daarom twijfel ik om ze onder de C70 te doen, omdat ik ze toch wel erg mooi vind.
Maar voor de C70 vind ik de Tritons dan toch eigenlijk weer DE velg..... :eusa_think:

The Volvoboy

Gewoon zo houden ;) Volans onder de R en Tritons onder de C 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

PimR

Ik zou het in ieder geval een keer proberen, al is het maar aan 1 kant voor het gezicht.

Denk dat je een hele andere (sportiever uitziende) C70 krijgt.

Heb net de zener en weerstand in de ecu gezet, wat een gepriegel zeg! Maar het zit, nu de bin er nog in en testrijden natuurlijk ;D

razorx

Citeer

@Piet: Je laatste schema is exact wat ik bedoel!

R1 zit al intern in de ECU. Die van 10k. Dus hoeft niet extern.
Omdat er ook in de plus onderbrekende Vialle systemen zijn, lijkt het me verstandig de emitters in je schema in de eerste instantie niet direct met de massa te verbinden, maar er eerst een serieweerstandje van 1k tussen de zetten en dan te meten of er enige noemenswaardige spanningsval over dat weerstandje is. Is dat niet het geval dan zou het veilig moeten kunnen volgens bovenstaand schema.

de Boeing

Gaat lekker zo, dat DIY (samen)denken!

Eerst even de makkelijke opmerking: vette velgen! (allemaal eigenlijk... maar Volans onder een 850R ... tja  8))

Mapping afhankelijk van de brandstof (en ik heb er mss overheen gelezen), maar wat gebeurt er als je onverhoopt met bv de lpg mapping blijft doorrijden als er terug op benzine wordt overgeschakeld (tank leeg). Ga je dit meteen merken/voelen door een slechte loopcultuur? (en indien niet, is het dan mss nog een idee om een ledje in het dash (of op/bij de lpg-knop) mee te laten branden zodat je kan zien in welke mapping de ECU staat? (dat zou technisch gezien, als ik de schema's hier zo bekijk, niet echt een uitdaging mogen zijn :) )

razorx

Het totaal systeem moet weten waar het aan toe is. Je wilt kort door de bocht niet te rijk rijden op lpg en niet te arm op benzine.
Mijn punt is meer, al denk ik dat het mee zal vallen, vergeet die ouderwetse transistors even, of het bij Vialle om een high side switch of en low side switch gaat.

Of nog iets beters. Bij Vialle zijn ze niet gek. ;)

Piet

Het is zeker mogelijk een ledje te laten aangeven welke mapping gebruikt wordt.
Nodig zal het niet moeten  zijn. De mapset wordt geselecteerd door een hoog of laag aan de B32 van de ECU, die pin laat ik  vootdurend door de microcontroller van de ECU uitgelezen. Zodra de spanning omslaat wordt onmiddelijk een andere mapset geselecteerd.
Het is dus zaak een signaal vanuit het Vialle systeem op die ECU pin aan te bieden die onlosmakelijk verbonden is met de op dat moment gebruikte brandstof.
De ongebruikte 6e benzineinjector uitgang van de LPe lijkt daar geschikt voor. De situatie van een verkeerde mapset kan zich dan niet voordoen.

Bij Vialle zijn ze zeker niet gek.  Er lijken op de print  6 "ouderwetse" degelijke transistoren te zitten om de benzineinjectoren te schakelen :)

WhizzMan

Als je gastank leeg is schakelt Vialle zelf terug naar benzine, dus die hele casus is niet van toepassing.

De 6e injector van vialle kan je niet gebruiken. Als je de ingang van de LPE gebruikt zal daar geen signaal op worden gezet, want Vialle meet daarop alleen maar. Als je de uitgang gebruikt zal deze door de ingang worden gestuurd en zal je die ingang permanent aan de massa moeten hangen.

Verder wordt de 6e injector vrij vaak gebruikt door mensen die met hogere vermogens rijden en daarvoor een 6e injector hebben geplaatst bij de gasklep en die kunnen dan allemaal geen gebruik maken van deze mod.

Het is vrij eenvoudig om een hoog/laag punt te vinden, de aansturing van het relais wat de benzineinjectoren stuurt is prima te gebruiken want het is digitaal geschakeld (dus geen stuiterende contactjes) en constant. Je kan er voor kiezen om er nog een vorm van galvanische scheiding tussen te zetten, als de ingang van de benzine ECU daar om zou vragen. Als deze gebruikt wordt om een signaal wat normaal met "boordspanning" wordt geschakelt te meten, lijkt het me niet nodig want dan zit dat al in de ECU ingebouwd.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: WhizzMan op 22-01-2015 08:57:04
Als je gastank leeg is schakelt Vialle zelf terug naar benzine, dus die hele casus is niet van toepassing.

Bij mij niet hoor. Moet ik echt zelf doen. LPE 6.X
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

PimR

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-01-2015 10:19:30

Bij mij niet hoor. Moet ik echt zelf doen. LPE 6.X

Ik ook. lpe 6.6

Piet

In principe doet het er sowieso niet toe of de Vialle automatisch terug naar bezine schakelt of met de hand teruggeschakeld moet worden.
De mapset zal altijd moeten volgen.

Citeer
De 6e injector van vialle kan je niet gebruiken. Als je de ingang van de LPE gebruikt zal daar geen signaal op worden gezet, want Vialle meet daarop alleen maar. Als je de uitgang gebruikt zal deze door de ingang worden gestuurd en zal je die ingang permanent aan de massa moeten hangen.
.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "alleen maar meten", naar mijn weten wordt de benzine injector met zijn massa op de ingangen alleen maar of doorgeschakeld naar de ECU (benzine injector werkt) of via een weerstand intern naar de massa geschakeld (benzineinjector werkt niet).

EDIT: Ik snap hem denk ik toch wel, je bedoelt het meten van de pulsduur en timing tijdens rijden op LPG om de gasinjectoren te kunnen stellen.
Ik denk niet dat dat een probleem geeft. Als het al zo is  dat de LPe dat voor elke injector afzonderlijk doet zal hij dan alleen maar een niet aangesloten 6e gasinjector willen gaan aansturen. Dat heeft, lijkt mij, dan nergens invloed op.

Citeer
Verder wordt de 6e injector vrij vaak gebruikt door mensen die met hogere vermogens rijden en daarvoor een 6e injector hebben geplaatst bij de gasklep en die kunnen dan allemaal geen gebruik maken van deze mod.

Dat is wel zo, maar om toch gebruik te kunnen maken van de mod zouden ze de 6e injector moeten laten vervallen en de overige 5 injectoren  moeten vervangen door injectoren met grotere capaciteit, wat eigenlijk ook een betere situatie is.
En de grap van de mod is dat je die injectoren onafhankelijk van de capaciteit van de de benzineinjectoren dan toch goed en vrij eenvoudig kan inregelen.

Citeer
Het is vrij eenvoudig om een hoog/laag punt te vinden, de aansturing van het relais wat de benzineinjectoren stuurt is prima te gebruiken want het is digitaal geschakeld (dus geen stuiterende contactjes) en constant.

En dat is nu juist waar dit hele 6e injector verhaal begonnen is.. die is er dus niet meer vanaf de LPe7...:)

Maar goed, leuk al dit gefilosofeer. Uiteindelijk is meten weten, dus dat gaan we eerst maar eens doen. Dan zien we vanzelf wel of de 6e cilinderaansluiting geschikt is... of niet.

WhizzMan

Bij een oudere LPE4 schakelt ie zelf terug voor zover ik mij kan herinneren.  Ik zou niet weten wat er in mijn roffel zit, maar in mijn Alfa's schakelde ie volgens mij uiteindelijk vanzelf terug. Dat ik hem zelf al terugzette vanwege een boel hikken voor die tijd maakt het lastiger om het precies zeker te weten. Als het bij de modernere LPEs niet meer zo is kan dat heel goed. Zoals Piet al zegt, zolang jij schakelt zal zijn mod gewoon mee teruggaan naar benzine.

Ik heb nu 5 witte injectoren dus ik zou tot ongeveer 250 pk kunnen gaan. Ik zou met 5 bruine (investering rond de 500 euro) naar 300 pk kunnen, of een 6e witte kunnen plaatsen en de ingang daarvan parallel kunnen zetten met de ingang van een van de andere. Dan kost het me zo'n 100 euro. Als ik boven de 300PK wil zou ik in theorie een 6e bruine kunnen zetten, maar dan kan de pomp in de tank het weer niet aan, dus dan moet ik naar een 2e tank met een slave-systeem en 2 LPEs. Dan nog, als je een 6e injectoroutput gaat gebruiken terwijl het volgens mij niet nodig is, maak je het 400 euro duurder om boven de 250 pk te gaan voor iedereen die nu 5 witte injectoren heeft. Allemaal randgevallen, maar toch...

Dat relais wat de de benzineinjectoren onderbreekt is vervallen bij de LPE7? Zit dat relais dan in de ECU bij die versie? De benzineinjectoren zullen nog steeds afgekoppeld moeten worden, dus ergens zit er iets in dat circuit dat de benzineinjectoren moet afkoppelen. Bij de liquidsi computer zit alles in de ECU, is dat bij de 7 dan ook zo?

Ik begrijp nu dat we zitten te zoeken naar een mogelijkheid om toch een absoluut signaal of er op gas wordt gereden of niet zoeken voor mensen met een LPE7? Voor alle oudere lijkt me dit al opgelost?