Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

MrCain

Citaat van: razorx op 19-01-2015 22:08:54
Dat het systeem de LPG injectoren activeert bij 0V. Zeg maar een pull down aansturing.
Op benzine staat de accuspanning op die pin.

Dat is weer het voordeel van een externe onderbreekrelais!
Die mazzel heb ik niet => de LPe7 heeft deze intern....

Maar gaat een  LPG inductie relais ( ken je ze nog van de ouderwetse verdamper installatie ;D) op een LPi injector aansluiten: schakelt dan precies over als de LPi injectoren worden geactiveerd dus LPG word ingespoten :eusa_dance:

Nu nog ff uitzieken (wilde dit van t weekend doen naar kreeg acute buikgriep....) en tiet vinden om t aan te sluiten

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Het signaal moet wel positief (of negatief) blijven na overschakeling van brandstof.
Dus niet meeveranderen met de injectorpuls daar er dan voortdurend van mapset geswitched zal worden.

Maar dat zou met een inductierelais dan ook gerealiseerd kunnen worden.

Valt het relais dan ook direct af als er weer teruggeschakeld wordt naar benzine?

MrCain

Het relais schakelt blijvend in als er een puls op komt en valt weer af als de puls weer weg is => werd in den beginne van tijd gebruikt als veiligheids maatregel van de LPG installatie: het relais werd of op de min van de bobine of met minimaal 7 lussen rond de high voltage bobine kabel gewonden om zo ,als de motor onverwachts stopte, de gasafsluiters dicht te laten vallen.

In principe zou het moeten werken: gaat dit gewoon s proberen = zal er eerst eens 5 volt op schakelen en deze voltage bij verschillende bedrijfs omstandigheden loggen met mn innovate: kan dan zien of het signaal stabiel blijft ;)

Citaat van: Piet op 20-01-2015 12:47:52
Het signaal moet wel positief (of negatief) blijven na overschakeling van brandstof.
Dus niet meeveranderen met de injectorpuls daar er dan voortdurend van mapset geswitched zal worden.

Maar dat zou met een inductierelais dan ook gerealiseerd kunnen worden.

Valt het relais dan ook direct af als er weer teruggeschakeld wordt naar benzine?

Piet

Als  die maar weer direct afvalt bij terugschakelen naar benzine dan.
Anders rij je een stukje op benzine met de LPi mapping, en daar zal ie niet echt lekker op rijden :)

MrCain

Misschien verstandiger dan om ze op de benzine injector te laten schakelen ;D

Citaat van: Piet op 20-01-2015 14:27:40
Als  die maar weer op direct afvalt bij terugschakelen naar benzine dan.
Anders rij je een stukje op benzine met de LPi mapping, en daar zal ie niet echt lekker op rijden :)

PimR

Voor zover ik weet worden de benzine injectoren met +12V open gepulst en de LPI injectoren met de massa, hier staat dus altijd +12V op tijdens bedrijf.

Edit:

Heb even de documentatie er op nagezien en dit klopt. Per 3 injectoren loopt er een groene +12V draad, beide apart gezekerd met 15A.
Je kunt de draad ook oppakken bij het hoofd relais, de draad word later pas verdeeld volgens het schema.
Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat hier ook spanning op kan staan voor het moment van overschakelen.... dit zal je even na moeten meten.

Groet Pim

MrCain

Klopt, maar geen puls dan op dat moment ;)

Citaat van: remeeus op 20-01-2015 19:12:40
Voor zover ik weet worden de benzine injectoren met +12V open gepulst en de LPI injectoren met de massa, hier staat dus altijd +12V op tijdens bedrijf.

PimR

Citaat van: MrCain op 20-01-2015 19:17:58
Klopt, maar geen puls dan op dat moment ;)

Oh ok het relais verwacht een blijvende puls.... dan wordt het een ander verhaal ja..

Zeker gezien de LPI injectoren met de massa gepulst worden... :eusa_think:

razorx

Citaat van: remeeus op 20-01-2015 19:12:40

Edit:

Heb even de documentatie er op nagezien en dit klopt. Per 3 injectoren loopt er een groene +12V draad, beide apart gezekerd met 15A.
Je kunt de draad ook oppakken bij het hoofd relais, de draad word later pas verdeeld volgens het schema.
Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat hier ook spanning op kan staan voor het moment van overschakelen.... dit zal je even na moeten meten.

Groet Pim
Ook bij LPe 7 is dat het geval.
Het hoofdrelais schakelt de pomp in en opent de LPG afsluiters. Het systeem bouwt druk op terwijl het wacht op het omschakelmoment.

Ik en waarschijnlijk de meesten hebben een lagere LPe versie waarbij het makkelijk is. Bij 7 en hoger ontkom je niet aan wat extra electronica.
Zelfs de signaaldraad van de "nieuwe" LPG schakelaar is niet bruikbaar. Dat signaal is vanaf de 7 serie bidirectioneel serieel.

Je zou het ledje in de schakelaar kunnen aftappen of makkelijker: Met een diode en R-C-R combinatie moeten filteren op één van de injectoren.
Ik zie zo snel niet iets puurders.

razorx

Als ik doordram in je topic moet je het zeggen Piet.
Al denk ik dat dit vrij relevant voor je is.

Na wat schema's te hebben bekeken en wat denkwerk heb ik twee ideetjes:

1. Het slechtste idee:
Zie onderstaande regel als schema.

ECUBenzineinjectorX------LPEOnderbreekpinX1 LPEOnderbreekpinX2------BenzineinjectorX BenzineinjectorX +12V
    |
    |
Transistor die de injectorpulsjes geeft voor benzine
    |
    |
Massa

LPEOnderbreekpinX2 is constant hoog als de wagen op LPG rijdt.
Op benzine wordt die pin steeds hard omlaag getrokken middels korte pulsjes. Middels een filter circuitje met een condensator twee weerstandjes en een diode kan je er voor zorgen dat de ontlaad tijd korter is dan de oplaadtijd als de wagen op benzine rijdt. Een soort van harde 0.

2. Een beter idee dat ik goede kans geef:
De LPe is voorzien voor 6 cilinders. Heeft dus ook 6 onderbrekers voor benzine.
Ik durf te wedden dat alle zes de relais gelijktijdig bekrachtigd worden onafhankelijk van het aantal cilinders. Zo nee is de ontwerper van de LPe hardware geestensziek.

Het signaal van relais 6 is dus bruikbaar. In de wetenschap dat dit relais onderbreekt zodra de wagen op LPG rijdt, moet één van de pinnetjes van dit relais naar de massa. De ander naar B32 van de ECU.

De ECU heeft op pin B32, de pin die Piet gebruikt,  een weerstand van 10k naar de +5V. Zou met relais open dus hoog moeten zijn.
Dus wederom hoog op LPG.

Als er geen "echt" relais in de ECU is gebruikt maar een halfgeleider, wordt het even voorzichtig meten en uitproberen.

Als hetgeen ik schrijf waar is, is er een universele oplossing onafhankelijk van de LPe versie.
To be tested op LPe6.6 dit weekend. ;)

-edit- En is de extra 12V->5V signaalconversie die ik in de ECU heb gebouwd ook niet meer nodig.

razorx

Kleine toevoeging: Het zou me niet verbazen dat de kabels voor de zesde benzine injector gewoon klaar liggen. Wel zo rustig.

Piet

Yits, leef je zelf uit hier. ;D
ik heb zelf geen LPi installatie en kan dus niets zelf uitproberen wat dat betreft.
Het is juist wel handig als hier door jullie naar een goede oplossing gezocht wordt voor het schakelsignaal.

elmarconi

Citaat van: razorx op 20-01-2015 21:41:05
Ik durf te wedden dat alle zes de relais gelijktijdig bekrachtigd worden onafhankelijk van het aantal cilinders.
Zo nee is de ontwerper van de LPe hardware geestensziek.

Dat zal de ontwerper van de LPe hardware ook over M4.4 hackers zeggen ;)

Mooi leesvoer overigens!

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 20-01-2015 22:02:18
Citaat van: razorx op 20-01-2015 21:41:05
Ik durf te wedden dat alle zes de relais gelijktijdig bekrachtigd worden onafhankelijk van het aantal cilinders.
Zo nee is de ontwerper van de LPe hardware geestensziek.

Dat zal de ontwerper van de LPe hardware ook over M4.4 hackers zeggen ;)

Mooi leesvoer overigens!

;D :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: