Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Mee eens.
Ik rijd al een half jaar met de wb regeling. Eerst met de door mij gemaakte hatdware later met de software van Piet. Ik heb de wagen al regelmatig de sporen gegeven. Plm 310pk voor wat dat waard is. No problem met de wb regeling. Lamba volgt de gewenste waarde goed.

Piet

Indeed.....En dan vooral mapswitching in combinatie met de wideband regeling

razorx

Toch een kleine aanvulling:
De benzinedrukregelaar zorgt er voor dat de druk altijd 3 bar boven de druk in de "inlaat" is. De inlaat druk is hier niet van invloed op de werking van de injectoren.

LPi gaat hier iets anders mee om. Die heeft ook een drukregelaar, maar die zorgt voor een constante injectordruk in de retourleiding van de injectoren. Dit zou problematisch bij hogere drukken in de inlaat kunnen zijn, ware het niet dat LPi met veel hogere drukken werkt dan het benzine systeem. Denk hierbij aan waarden tussen de 7 en 17 bar. De druk in de inlaat is hierdoor veel minder relevant. De wb regeling kan met die minimale variatie goed omgaan.
Ik was even wat kort door de bocht op de vorige pagina. Maar dit is was volledige verhaal. ;)

Daarnaast is het regelen middels en extra in te bouwen MAP sensor een complexe zaak. Je wilt de injectortijden niet aanpassen. Daarvoor is de wb regeling al. Dat zou elkaar verstoren. Je zou alleen een minimale winst kunnen boeken door de initiƫle inzet van de te injecteren brandstof aan te passen.

Dat klinkt complex en dat is het ook, wil je het zonder over of undershoot laten werken. Vergelijkbaar met de aansturing van de turbo in M4.4. En dat terwijl de te behalen winst, een fractie snellere regeltijd minimaal is.

Piet

Ik zie eerlijk gezegd ook weinig tot geen  voordelen in het toevoegen van een MAP sensor.
Ik ga daar dan ook voorlopig geen moeite insteken.

WhizzMan

Ik heb zelf ook na lopen denken en de plaats waar dit eigenlijk hoort is in de LPE. Die zou je evt. kunnen bedotten door een MAP sensor met een arduino of iets dergelijks de drukmeter op de gasleiding te laten uitlezen en de LPE met een aangepaste spanning een "valse" druk door te geven. Je zou dan de druk ten opzichte  van het inlaatspruitstuk ipv ten opzichte van de buitenlucht door kunnen geven. Dan heb je in de praktijk dezelfde drukcorrectie als nu met benzine.

Piet heeft helemaal gelijk dat dit met de WB-mod prima wordt opgelost. Ik zit zelf nog te denken in STFT/LTFT en narrowband opstellingen en dan wil je dit soort dingen allemaal afgevangen hebben.

razorx

Het vooraf opzetten van een goede AFR, of beter gezegd lambda, tabel kan even wat gedoe zijn, wil je het mooi doen.
Wat helpt is die tabel in gebieden in te delen. Een plaatje op de site van de makers van Megasquirt helpt bij het verkrijgen van het beeld.

Gebruik bij de interpretatie van tabellen je eigen verstand en logica. Wat voor een ander goed is of lijkt hoeft dat voor jou niet te zijn.
Een plaatje dat vooral inzicht geeft in de gebiedsindeling van een lambda tabel:

Bron: www.megamanual.com

De plaatsing en de waarden van de overgangsgebieden moet je zelf bepalen. 100kPa is overigens 1Bar.
De kolom met de laagste toeren staat voor benzine heel behoorlijk. Ik zou die kolom overigens start noemen. Vertaald naar onze wagens zou de kolom in de buurt van 850 toeren al een stuk armer mogen onder lage last. Rond de 15.3AFR, 1.04 als lambda werkt bij mij goed op benzine bij stationair. Cruisen mag wat armer dan deze waarde. Omstreeks de 16 (lambda plm 1.08) werkt voor mij goed op benzine.

Ik hoop dat dit de lambda mapping die Piet zo mooi heeft gerealiseerd wat heeft vergemakkelijkt. Voor een ultiem resultaat ontkom je natuurlijk niet aan een dyno-hub, maar met de beschreven denkwijze kom je een eind. De rest zijn de puntjes op de i die bij een custom tune horen.

Jelmar

Je hebt de groeten van Richard, Piet! ;D
Hij was erg benieuwd toen ik vertelde over je motronic 4.4 avontuur ;)
850R

Piet

Ha, leuk.
Ik kom later dit jaar nog eens bij hem op bezoek om wat fijntuning op zijn mooie hubdyno te doen.

Maarten-t5

Ik heb alleen wel gemerkt dat je vaak in het gebied wat in het plaatje aangemerkt wordt al decel zit als je bijv constant 50 rijd. Zeker in zn 4. Op 15.8 draait de motor dan gewoon soepel en rustig en zolang je niet accelereerd kun je dit prima doen imo.

razorx

Ik vraag me af waar de limiet voor de cat zit. Er wordt wel gewaarschuwd voor te arm rijden omdat de cat te warm zou worden. Maar dat lijkt me bij lage load niet aan de orde. Weet niet zo veel van die dingen.

Piet

Rijk lopen is naar mijn weten veel schadelijker voor de cat dan arm lopen.

KIM

Alleen extra verbranding in de kat (=rijk en onverbrand mengsel) is schadelijk. Extra zuurstof niet.
De pulsair pomp op oudere 850's zorgde juist voor extra lucht in de kat (om het rijke uitlaatgas alsnog te kunnen verbranden en op die manier de kat sneller op te warmen bij koude motor).

Piet

Thxs voor de info.
So, no problems there.
De motor loopt niet alleen zuiniger maar ook veel mooier met wat hogere AFR's bij lichtere load, zoals cruisen over de snelweg

Maarten-t5

Met gepaste trots kan ik melden dat ik de wb mod ook op m43 draaiend heb gekregen.
De wideband routine lijkt heel veel op die van m44 (geschreven door mn vader), maar ik heb wat trucs uit moeten halen om de juiste parameters te krijgen.
Een DAMOS had het zoeken naar de relevante routines voor het uitlezen van maps etc. wel wat makkelijker kunnen maken 0o.
Ik heb het nu zo gedaan dat hij dezelfde pin gebruikt voor het uitlezen van de WB als in m44.
Ik kan dus zo wisselen tussen m43 en m44 ECU's.
Het is nog niet helemaal af, zo moet ik nog even uitzoeken onder welke voorwaarden de stft wordt uitgeschakeld.
Ik heb de routine hiervoor al gevonden in de assembly, maar moet hem nog even doorrekenen.
Wel heb ik de locaties van de grenzen van alle trims gevonden, zodat de ltft's op 0 kunnen en de stft op maximaal.