Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ok... Dan ga ik daar Vida op na slaan, kijken of dat aan te passen is.

BenC70ES

Standaard, zit op elke ME7 zo...

Denk dat enkel een automaat ook nog een extra oliekoeler in de radiator heeft.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Piet

Zo te zien moet er dan een " ME7" oliepan onder. Zou dat passen?

Piet

Ziet er wel aantrekkelijk uit, fungeert als een warmtewisselaar. Een externe oliekoeler aangesloten op een adapter bij het oliefilter koelt alleen maar. Zo wordt koude olie ook opgewarmt.

Piet

Einnnnnnnndelijk vandaag ff er aan toe gekomen wat te doen aan de motor.
Eerst de boel maar eens schoonmaken, daarbij vond ik de verloren lagerschaalvoeringen weer terug van de drijfstangen:

Piet

Overal zijn stukjes lagervoering terug te vinden

Tot in de oliepomp toe:

Gelukkig is het tamelijk zacht materiaal waardoor er geen schade door is ontstaan.

Dit is wel een unieke gelegenheid om te zien of dat amateur getune van me tot schade aan de onderdelen heeft geleid.
Hier heb ik niks van terug kunnen vinden, kleppen, klepzittingen, zuigerveren, zuigers allemaal geheel intact.

Geen "pitting"in de zuiger als teken van detonatie:

De RN kop verkregen via Dirk uit elkaar gehaald, deze bleek, zoals verwacht, in uitstekende conditie.
Klepspelingen ruim binnen de norm, dikte klepstelen bijna als nieuw.
Mooie ruime inlaatpoorten, maarrrrrr ineens valt mijn oog op een uiterst vreemde restrictie  in de uitlaatpoorten:

Een tamelijk makkelijk verwijderbaar opstaand lipje.
Mijn eerste impuls was om naar de dremel te grijpen en onmiddelijk dat vreemde geval weg te slijpen, opdat er een mooi gapend gat zou overblijven.
Maar de vraag is natuurlijk waarom volvo dat opstaande lipje daar geconstrueerd heeft, wat voor betekenis heeft het.
Weet iemand dat?

Ik zie er geen voordelen van, het verkleint de uitstroomopening.
De gassen vanuit beide kleppen botsen erop, stromen erlangs en er ontstaat een gebied van lagere druk daarachter. Allemaal zaken die, ljkt mij, alleen maar ongewenste turbulentie in de hand werken.
Maar ik ben geen gasdynamicus.

De vraag is dus weghalen (mijn handen jeuken) of laten zitten omdat het op een voor mij onbekende manier een positief effect heeft op de gasstroming.
(volvo heeft het er toch ook weer niet voor niets daar geconstrueerd, alhoewel als je kijkt naar het uiterst vreemde restrictieve stuk plastic wat ze op de gasklep bedacht hebben........)

thuur

Citaat van: Piet op 31-03-2013 21:04:15
Overal zijn stukjes lagervoering terug te vinden
http://www.meditekst.nl/vastloper/debris2.jpg

Tot in de oliepomp toe:
http://www.meditekst.nl/vastloper/oliepomp.jpg

Gelukkig is het tamelijk zacht materiaal waardoor er geen schade door is ontstaan.

Dit is wel een unieke gelegenheid om te zien of dat amateur getune van me tot schade aan de onderdelen heeft geleid.
Hier heb ik niks van terug kunnen vinden, kleppen, klepzittingen, zuigerveren, zuigers allemaal geheel intact.

Geen "pitting"in de zuiger als teken van detonatie:
http://www.meditekst.nl/vastloper/zuiger.jpg

De RN kop verkregen via Dirk uit elkaar gehaald, deze bleek, zoals verwacht, in uitstekende conditie.
Klepspelingen ruim binnen de norm, dikte klepstelen bijna als nieuw.
Mooie ruime inlaatpoorten, maarrrrrr ineens valt mijn oog op een uiterst vreemde restrictie  in de uitlaatpoorten:
http://www.meditekst.nl/vastloper/uitlaatpoort.jpg

Een tamelijk makkelijk verwijderbaar opstaand lipje.
Mijn eerste impuls was om naar de dremel te grijpen en onmiddelijk dat vreemde geval weg te slijpen, opdat er een mooi gapend gat zou overblijven.
Maar de vraag is natuurlijk waarom volvo dat opstaande lipje daar geconstrueerd heeft, wat voor betekenis heeft het.
Weet iemand dat?

Ik zie er geen voordelen van, het verkleint de uitstroomopening.
De gassen vanuit beide kleppen botsen erop, stromen erlangs en er ontstaat een gebied van lagere druk daarachter. Allemaal zaken die, ljkt mij, alleen maar ongewenste turbulentie in de hand werken.
Maar ik ben geen geen gasdynamicus.

De vraag is dus weghalen (mijn handen jeuken) of laten zitten omdat het op een voor mij onbekende manier een positief effect heeft op de gasstroming.
(volvo heeft het er toch ook weer niet voor niets daar geconstrueerd, alhoewel als je kijkt naar het uiterst vreemde restrictieve stuk plastic wat ze op de gasklep bedacht hebben........)

De theorie over gasstromen in motoren is zeer complex. Een goede basis vind je in het (stokoude) boek Scientific design of exhaust and intake systems. Ik zou het niet zomaar weghalen tenzij je zeker weet wat jouw plannen voor invloed hebben op deze "splitter".

Het plasticje op de gasklep zorgt voor een geleidelijker (is dat een woord?) respons van je motor. Weghalen levert een iets nerveuzere auto op.

Gr 8)

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Piet

@Thuur: Exact Thuur, daarom ben ik er nog wat terughoudend in (bedankt ook voor de tip van het boek, kende ik nog niet. Kijken of ik er nog  aan kan komen)
       (naar mijn beleven is het juiste woord meer "tragere" of "laggend"maar dat kan puur aan mijn persoonlijkheid liggen.

@Wout309t: Mijn kop is uit 1998, daaruit zou je mogen concluderen dat ze bij volvo er later weer op terug zijn gekomen.
Kan jij es bij gelegenheid een foto'tje van jouw uitlaatpoorten hier neerzetten ter vergelijking?

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Piet

Johann

Ach ja.. Elke paar jaar post je 'm weer opnieuw..

:P

Gewoon weg met die dingen,

-D©©©L-

Piet

Ok, they are goners.
Maar weet iemand ook  de achtergrond van die dingen, ofwel ... wat werd er mee beoogd.

Johann

Citaat van: Piet op 31-03-2013 23:13:23
Ok, they are goners.
Maar weet iemand ook  de achtergrond van die dingen, ofwel ... wat werd er mee beoogd.

Ik heb een vermoeden dat het met emissie te maken had.