Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Zomaar een gedachte: er zit wat weinig "vlees" aan de onderkant van de uitlaatpoorten, wellicht was die bult voor wat extra warmteopname en afvloeiïng?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Johann

Citaat van: volvobug op 31-03-2013 23:16:58
Zomaar een gedachte: er zit wat weinig "vlees" aan de onderkant van de uitlaatpoorten, wellicht was die bult voor wat extra warmteopname en afvloeiïng?

Nu je het zegt.. De koeling van de 2000 kop is ook anders,

Piet

Citaat van: Johann op 31-03-2013 23:15:59
Citaat van: Piet op 31-03-2013 23:13:23
Ok, they are goners.
Maar weet iemand ook  de achtergrond van die dingen, ofwel ... wat werd er mee beoogd.

Ik heb een vermoeden dat het met emissie te maken had.
aha, ok..... nou gaan ze helemaal met de grond gelijk gemaakt worden!!!

Piet

Kan me niet voorstellen, de passerende  hete gassen  koelen niet.

-D©©©L-

Citaat van: Johann op 31-03-2013 23:21:39

Nu je het zegt.. De koeling van de 2000 kop is ook anders,

http://www.swededemon.com/images/ext/engine/deck.jpg

Ah, andere koppakking dus.

peteRRR

Zou eerst maar eens op die bulten gaan tikken,........misschien zijn ze wel hol van binnen. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

volvobug

Citaat van: Piet op 31-03-2013 23:25:17

Ik doel ook niet op het koelen van het uitlaatgas maar op het koelen van de kop. Zie ook de foto van Johann, de koelvloeistofflow in de kop is gelijkertijd met het achterwege laten van de bult, ook aangepast.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

-D©©©L-

Citaat van: volvobug op 31-03-2013 23:34:16
Citaat van: Piet op 31-03-2013 23:25:17

Ik doel ook niet op het koelen van het uitlaatgas maar op het koelen van de kop. Zie ook de foto van Johann, de koelvloeistofflow in de kop is gelijkertijd met het achterwege laten van de bult, ook aangepast.

De kop wordt zeker niet koeler als je de hete uitlaatgassen tegen die bult aan laat hoesten.

Piet

koeling van 1998/1999 is precies zelfde als van mijn 1996 kop.  Daarin zaten ook niet van die bulten in de uitlaatpoorten.. Ze hebben in 1998/1999 gewoon nog zelfde ontwerp qua koeling als ze al hadden.
Die bulten moeten om een andere reden zijn toegevoegd.

@volvobug: dat bedoelde ik ook... anders gezegd: de hete uitlaatgassen hebben geen koelende werking.

Piet

Citaat van: peteRRR op 31-03-2013 23:33:12
Zou eerst maar eens op die bulten gaan tikken,........misschien zijn ze wel hol van binnen. ;D

Groet.

Mja inderdaad!!!! Zou lulig zijn als dat zo was, kan die meteen de schroothoop op.

Iemand ze al eens verwijderd?

Johann
Zien we hier een 1998/1999 kop waarbij ze verwijderd zijn?

Piet

Ik zie het al aan de nummers / jaartal op de kop.
Morgen gaan ze eraan!

Piet

Naar mijn bescheiden mening hebben die bulten niks met de koeling te maken. Ze vangen eerder extra energie op uit de uitlaatgassen die anders in de uitlaat zou zijn verdwenen. Bovendien is de kop op grotere uitlaatpoorten en het toepassen van een verstelbare uitlaatnokkenas na nog precies hetzelfde als de koppen in de jaren daarvoor, die hadden die bulten ook niet. Voor deze kop wordt ook dezelfde koppaking voorgeschreven als voor mijn 1996 kop.
Veel opvallender is dat de bulten tegelijk met de verstelbare uitlaatnokkenas zijn geintroduceerd die weer i.v.m. emissienormen is ontworpen.
Ik denk toch dat, zoals Johann eerder al opmerkte, het meer met emissie controle te maken heeft.
Opvallend is ook dat bij een herziening van de kop in 2000 de bulten al snel weer verdwenen.
Als ik naar die dingen kijk kan ik me ook niet voorstellen dat ze niet restrictief zullen zijn:
de dremel ligt al klaar................

KIM

Als ze inderdaad met emissie te maken hebben (EGR) dan zullen ze op zeker restrictief werken.
Enige dat je qua emissie met behulp van de uitlaat wilt bereiken is dat de uitlaatgassen in de cilinderruimte blijven hangen (EGR).

Iets wat ook nog zou kunnen is dat ze bedoeld zijn restrictief te werken voor de uitlaatgassen die uit andere cilinders komen, maar misschien is dat toch te ver gezocht.

widebody

Citaat van: KIM op 01-04-2013 09:48:38
Als ze inderdaad met emissie te maken hebben (EGR) dan zullen ze op zeker restrictief werken.
Enige dat je qua emissie met behulp van de uitlaat wilt bereiken is dat de uitlaatgassen in de cilinderruimte blijven hangen (EGR).

Iets wat ook nog zou kunnen is dat ze bedoeld zijn restrictief te werken voor de uitlaatgassen die uit andere cilinders komen
, maar misschien is dat toch te ver gezocht.
Zouden die "hobbels" dan geen verschillende hoogtes moeten hebben? Zoals bij de snelle Impreza's er Unequall length uitlaatspruitstukken worden gebruikt en voor de "gewone" equall length?

En daardoor ook een verschil in geluid creëeren.