Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

IPD rip kit was ook niet perfect qua pasvorm en afwerking ....
IPD heeft goede marketing voor een product dat doorgaans overpriced is en qua kwaliteit niet in verhouding is.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Citaat van: Turbo-Geek op 14-07-2012 17:22:51
IPD rip kit was ook niet perfect qua pasvorm en afwerking ....
IPD heeft goede marketing voor een product dat doorgaans overpriced is en qua kwaliteit niet in verhouding is.

Over het algemeen wel goede ervaringen met IPD, torsiestangen pasten wel goed.
Op zich ziet de afwerking van de afzuigbuis er wel goed uit, maar het paste net niet helemaal zonder er wat aan te modificeren. en dat is erg jammer.

Overpriced? : Absoluut !!!

Maar daar maakt IPD zich niet alleen schuldig aan.
Bij RIP kits van elk merk betaal je honderden euro's, een godsvermogen dus voor een paar aluminium pijpjes en een paar stukjes siliconen slang.

Er wordt sowieso flink verdiend aan al die auto upgrade dingen.
Neem nou een big brake kit wat zomaar 2000 of meer euro kan gaan kosten, te bizar voor woorden.
Als standaard 302 mm schijven voor 80 euro (Bosch, ATE ETC) en standaard remklauwen nieuw ook rond 80 euro (Scantech)   verkocht kunnen worden, ofwel nog geen 350 euro voor een hele set voor, snap ik niet dat bij schijven die 18 mm groter zijn en remklauwen die een zuigertje of wat meer hebben ineens tot  ZES KEER zo duur moeten zijn.
Er mag (moet) best wat op verdiend worden natuurlijk maar het kan overdreven worden. Passing moet dan op zijn minst perfect zijn.

Maar goed zolang het verkocht blijft worden gaan de prijzen ook niet omlaag.

(Zo weer een beetje frustratie weggeschreven  ::) )

Piet

It has been a while but........
Weer es bezig geweest met het tunen c.q. modificeren.

Op het idee gebracht door Martijn-B heb ik me een volvo 960 MAF behuizing (welke qua diameter groter is dan die van de 850) aangeschaft en daar mijn eigen MAF sensor in gemonteerd. Deze MAF behuizing past op het luchtfilterhuisdeksel van de X70, welke weer past op het luchtfilterhuis van de 850.

De reden om dit te doen is dat de originele MAF  zijn maximale waarde vrij snel bereikt wat bij de originele mapping voldoet. Maar getuned bereikt de MAF zijn maximale waarde al vrij vroeg onder deellast.
Door de grotere behuizing gaat er meer lucht langs de sensor en geeft hij dus een lagere spanning af aan de ECU bij een gelijke passerende luchthoeveelheid. Hier moet de mapping dan wel op worden aangepast.

Dan hier mijn bevindingen:
Na starten met de nieuwe setup liep hij zoals verwacht veel te arm.
Door opnieuw een injectorcalibratie met turbotuner is dit weer grotendeels goed te krijgen. AFR's stationair en in deellast kloppen dan weer redelijk goed.
Alleen bij WOT en bijna WOT loopt hij dan te rijk, daar moet de mapping dan nog aangepast worden.

Het viel mij op dat ik tijdens de injectorcalibratie net zo veel moest verrijken als ik eerder na montage van groene injectoren moest verarmen. Als proef op de som heb ik een originele bij TT meegeleverde ongecalibreede tune, geschreven voor witte injectoren dus, ingeladen.  Die gaf dus meteen goede AFR waardes.
Blijkbaar heft het effect van de 960 MAF behuizing en het effect van de groene injectoren op de AFR's elkaar, wat  betreft stationair en deellast, op. Bij WOT en bijna WOT liep hij dan nog wel te rijk, daar moest de main fuel map dan nog worden aangepast.

Wat betreft de vooronsteking schuift de zaak ook op in de ignition map. Onder deellast ziet de ECU een kleinere load dan er in werkelijkheid is. Hij leest uit de map dus onstekingswaardes die eigenlijk bij een lagere load horen hij krijgt dus voor een groot deel meer vervroeging. Dit leverde geen detonatie of pingelen op, maar geeft wel een wat levenderige motor onder deelast.
Onder WOT zal de ECU door de input van de gasklepsensor weten dat er sprake is van WOT en zal de vooronsteking wel uit de juiste plaats in de map lezen.

Voorlopige conclusie is dat de auto niet sneller wordt door de grotere MAF behuizing, ik kan de grafieken van de gelogde snelheidstoename en RPM toename bij WOT van voor en na de grotere MAF behuizing zo 1 op 1 over elkaar leggen: geen verschil.
Wel voelt de auto onder deellast levendiger aan.

Volgende modificatie wordt een inlaatspruitstuk met gasklephuis van een non turbo 850 met daarin een gasklep van een 960. Hiermee wordt de diameter van de opening bij de gasklep vergroot naar 65 mm. Eens kijken wat voor effect dat wel of niet geeft.

Piet

Aardig "side effect" van de volvo 960 MAF behuizing in combinatie met groene injectoren is dat de brandstofverbruik volgens de boordcomputer nu wee veel beter klopt met de werkelijkheid.

Martijn_B

Grappig Piet, leuk dat je zo aan de slag bent gegaan met de MAF. Kan je eens een print screen van je ontstekingstabel plaatsen? ff linkje erbij naar het plaatje (forum verkleint alles naar 600px).

:) Groet!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Uiteindelijk heb ik niets aan de onstekingstabel veranderd, het is dus nog exact de onstekingstabel van de met TT meegeleverde tune.

Wat betreft de vooronsteking schuift de zaak ook op in de ignition map. Onder deellast ziet de ECU een kleinere load dan er in werkelijkheid is. Hij leest uit de map dus onstekingswaardes die eigenlijk bij een lagere load horen hij krijgt dus voor een groot deel meer vervroeging. Dit leverde geen detonatie of pingelen op, maar geeft wel een wat levenderige motor onder deelast.
Onder WOT zal de ECU door de input van de gasklepsensor weten dat er sprake is van WOT en zal de vooronsteking wel uit de juiste plaats in de map lezen.

De veranderingen die ik eerder had moeten doorvoeren, wat ik je eerder vertelde,  om knock bij 4200 en 5600 RPM kwijt te raken, bleken meer te maken hebben gehad met de toen nog onopgemerkte scheur in het bovenste slangetje van de stationair regelaar i.c.m. de 960 MAF behuizing. Na afdichten van die scheur kon ik de ongewijzigde onstekingstabel gebruiken zonder detonatie. Feitelijk is er door de 960 MAF een grotere vervroeging doorgevoerd, voor een groot deel, zonder de tabel te veranderen. Ik beeld me in dat je dit merkt doordat bij gewoon rijden de auto responsiever aanvoelt. Hij pakt nu super goed op.

Piet

Helaas heb ik na vervanging van een lekke radiator, na een hele dag net boven  het vriespunt buiten gesleuteld te hebben, met gevoelloze vingers van de koude het  klemmetje van de bovenste oliekoelerslang aan de radiator niet goed vastgeklikt.
Bij de proefrit daarna kwamen 3 ongelukkige dingen samen: klem schiet los, olielampje blijkt niet te functioneren, en het was donker waardoor ik de olie niet onder de motorkap vandaan zag komen.
Gevolg een vastloper.
Bij demontage om de motor eruit te halen kom ik de eerste schade tegen: een volledig afgescheurd rubber van de bovenste motorsteun.
Er komen aardig wat krachten op te staan bij een vastloper bij 140 km/ hr.

Het zal hier helaas niet bij blijven....

Unexist

Citaat van: Piet op 02-03-2013 12:53:35
Helaas heb ik na vervanging van een lekke radiator, na een hele dag net boven  het vriespunt buiten gesleuteld te hebben, met gevoelloze vingers van de koude het  klemmetje van de bovenste oliekoelerslang aan de radiator niet goed vastgeklikt.
Bij de proefrit daarna kwamen 3 ongelukkige dingen samen: klem schiet los, olielampje blijkt niet te functioneren, en het was donker waardoor ik de olie niet onder de motorkap vandaan zag komen.
Gevolg een vastloper.
Bij demontage om de motor eruit te halen kom ik de eerste schade tegen: een volledig afgescheurd rubber van de bovenste motorsteun.

Zo wat een pech zeg!. Succes met het herstellen van de schade. Dit wil je liever niet mee maken.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

BenC70ES

Hopelijk heeft je versnellingsbak ook niet al te veel geleden...

Succes met het sleutelen!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Piet

versnellingsbak ...... hou ff op  ;) !!!
Nog meer drama erbij zit ik niet op te wachten..........

MrCain

Citaat van: Piet op 02-03-2013 12:53:35
Helaas heb ik na vervanging van een lekke radiator, na een hele dag net boven  het vriespunt buiten gesleuteld te hebben, met gevoelloze vingers van de koude het  klemmetje van de bovenste oliekoelerslang aan de radiator niet goed vastgeklikt.
Gevolg een vastloper.

......

Das best klote....had je verhaal in het techniek hoekje gelezen maar had niet direct door dat het met deze snelheid was gebeurd....

Hoop echt voor je dat het meevalt maar vrees voor het ergste...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Ik trapte in een reflex, zeg maar nog voor ik er zelf bewust van was, wel direct de koppeling in.
Ik heb daardoor nauwlijks afremmen gevoeld , nog piepende banden gehoord.
Maar goed maakt toch al aardig toeren op dat moment, schade kan dus toch wel vrij fors zijn.
Only one way to find out..... heb hem er bijna uit, alleen de assen er noch uit en er kan getakeld worden. Jammer dat ik er momenteel weinig tijd voor heb.

Martijn_B

Weinig tijd is relatief Piet... ik heb toch ook al weer een uurtje TurboTuner erop zitten vandaag :D

Succes met demontage, ben benieuwd naar de horror foto's...
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Blok staat in de schuur.
Komende week wordt elk beschikbaar half uurtje besteedt aan de operatie ervan.

mitchelli

Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....