Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

In de grafiek kan je goed zien dat de 540 LMM het "beter" volhoud in de hogere flow tov de 940 LMM en in het midden van het bereik eigenlijk gelijk opgaat => beter voor de resolutie in deellast tov de originele 850 LMM. Je zou ,theoretisch, dus makkelijk 1000 kg/h kunnen draaien met de 540 LMM. lijkt mij ruim voldoende voor de 19T!

EDIT: denk dat je met de 19T (met ongeveer 350pk) max tot ±500CMF => ±967kg/h gaat halen.

Ben erug benieuwd naar jullie bevindingen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Epiphany

Maarten had a major break through, a real epiphany !!!!!!!!!!!!!!!!

Vandaag het erop gewaagd vol boost te gaan.... problemen!!
In de logs kwam een enorme oscillatie van de gemeten air mass tevoorschijn terwijl deze niet was terug te vinden in de gemeten MAF output voltage!!
VREEMD !!!!

blauw= MAFvoltage
groen = air mass

Ineens viel het Maarten op dat de oscillatie toenam met de toenemende airmass terwijl deze oscillaties niet terug te vinden waren in de MAF voltage, deze periodiek wisselde alsof het leek alsof hij dan weer de 850 MAF waarden dan weer de S90 MAF waarden nam.
Plots realiseerde hij zich dat de ECU constant aan bank wisseling doet tussen de upper en lowerbank en daarom vitale tabellen dubbel in het geheugen staan.
Het kon dus wel eens zo zijn dat het prgramma'tje van simpyvolvo de waardes wel in de ene bank maar niet in de andere bank verandert.
Hij is dus in de hexcode gedoken en kwam dus inderdaad een tweede zelfde tabel gelijk aan de al bekende onveranderde MAF tabel tegen die dus niet meeveranderde bij het wegschrijven van nieuwe MAF waardes m.b.v. de MAF editor..........

Zolang je niet te veel boost maakt merk je weinig of niets van deze oscillatie, maar onder stevige boost dus wel degelijk , vandaar dat het ons gisteren nog niet opviel.

Het is nu dus zaak deze tweede tabel ook te veranderen in de nieuwe waardes en zien of dit het probleem oplost

Er valt nog veel te doen op het MAF gebied... but we are getting closer

Piet

Inmiddels heeft Simply Volvo, de maker van de MAF editor,  gereageerd hierop op volvospeed.
Hij was dus inderdaad de table in de lower bank vergeten.........

En heeft direct een update gepost van zijn programmatje, het blijft nog steeds great work van simplyvolvo

Piet

Yessssss.....  that's more like it.

Rijdt nu echt supergoed op de S90 MAF.
Komende week dan maar eens wat gaan sleutelen aan het vermogen.....

KIM

Ik zal het waarschijnlijk nooit gaan toepassen omdat mijn doel met tunerpro heel anders is maar desalniettemin is dit heerlijk leesvoer.
Een heerlijke leerschool zo.

MrCain

:eusa_dance:

Verklaard misschien ook het spiken van de lmm met de vorige test ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Citaat van: MrCain op 23-02-2014 22:26:43
:eusa_dance:

Verklaard misschien ook het spiken van de lmm met de vorige test ;)

Nope, dat waren spikes in het uitgangssignaal van MAF, die we nu niet meer terug zien in de ECU.
Het viel ons nu juist op doordat er een oscillatie was in de Air Mass die de ECU laat zien, terwijl het uitgangssignaal van de MAF, die de ECU ziet, deze oscillaties niet heeft. En dat tereijl de ECU dit uitgangssignaal van de MAF gebruikt om de bijpassende waarde voor de air mass uit een tabel te halen.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

razorx

Ik ben bang dat niet iedereen de essentie van dit goede werk begrijpt.

Ik zal proberen het belang van Piet en Maarten hun werk heel kort uit te leggen:

De gemiddelde getunede wagen hier op het forum rijdt in open loop bij hoge belasting. Waarom? Omdat de tuner niets kan met een clippende MAF.
Dus kiest de tuner zekerheidshalve voor, sorry dat ik het zo noem, nattevingerverrijking. Ook wel WOT verrijking genoemd. Ik ben nu niet bescheiden en stel dat dit geen goede aanpak is. Zal hier aan de zeebodem werken met een matig klimaat en zonder bergen. Maar wat tijdens een vakantie? Je rijdt door hoge passen in de bergen, de omgevingstemperatuur is gestegen, je geniet van een relatief lege weg, bergopwaarts en je drijft de motorbelasting wat omhoog. Geen WOT, gewoon wat meer.

Ik stel keihard dat het motormanagement hier niets mee kan omdat de binnenkomende data niet klopt vanwege een clippende MAF. De WOT verrijking zal hier ook niet helpen, je rijdt niet met het gaspedaal diep ingetrapt. Dus geen WOT. De werkelijke load is hoog. Je wilt hier een aardige verrijking. Het systeem kan die hoge load letterlijk niet zien omdat de MAF clipped. Zal nooit lukken met een standaard tune zonder kloppende MAF die de load wel aan kan.

Kort samengevat betekent dit doodgewoon, dat een tuner die je pak em beet meer dan een pk of 260 geeft in mijn ogen volkomen verkeerd bezig is als er geen andere MAF geplaatst wordt met de bijbehorende software aanpassing.

Dit is een harde stelling waar niet iedereen blij mee zal zijn. Maar dit geeft wel aan waarom ik zo blij ben met het werk van Maarten en Piet. Dit is cruciaal voor een goede tuning, all the way en onder alle omstandigheden.

Heel kort nog eens samen gevat: Het ideaal is closed loop onder alle omstandigheden.

Dank heren. Het begint bij de basis. ;)

Piet

jeroen74

Closed loop betekent voor mij dat de AFR geregeld wordt middels de terugkoppeling van de HEGO. Is het niet zo dat bij WOT de AFR (ver) buiten het normale werkgebied van de standaard HEGO zit en dus een onbruikbaar signaal geeft waardoor er helemaal niet wat closed loop sprake kan zijn.

Ik ben het met je eens dat een clippende MAF zeker een issue is en dat de juiste AFR berekenen behoorlijk natte vinger werk is op die manier. Maar ook zonder clippende MAF blijft het open-loop 'regelen'; tenzij je een wide band HEGO gebruikt.

Het is een beetje pedantisch misschien, maar de termologie moet wel juist blijven :)

KIM

Je kunt alleen de juiste AFR rijden wanneer de basiswaarden ook gemeten worden. Bij een clippende MAF, zal de luchtmassa gegokt moeten worden.
Bij WOT ga je open loop draaien omdat je mengselverrijking wilt. Deze benodigde verrijking wil je wel zo nauwkeurig mogelijk bepalen en dat kan alleen als het systeem op basis van de input ook bij WOT closed loop zou kunnen draaien.

Ik gok dat je met de HEGO de lambdasensor bedoeld? Kun je uitleggen waar de afkorting voor staat?

jeroen74

Heated Exhaust Gas Oxygen sensor ;) de Lambda sensor dus.

V70geRwin

Duidelijk verhaal en extra mooi daarom!

Dus met wat plastic en een andere tabel is dit op te lossen.
Prachtig  :eusa_clap:

Martijn_B

..niet geheel. Zie de Posts in mijn blog nadat ik op de bank ben geweest afgelopen December. Ondanks de 3" MAF  zag de ECU bij 50% throttle in sommige gebieden al de zelfde cellen als bij WOT.

Ik zit nu op m'n iPhone wat het lastig maakt plaatjes te posten, maar adhv screenshots van de TRACE functie heb ik dit weergegeven. Vergeet ook niet dat je resolutie onderin de map kleiner wordt met een grotere MAF, iets wat met groene injectoren en een 19T nog te behappen is, maar wellicht bij grotere injectoren een uitdaging kan zijn.

Waar ik op wacht is een doorbraak die genoeg headroom biedt voor hoge flowrate van lucht, zoals bij mijn GTX3071 en tegelijkertijd onderin voldoende resolutie behoudt. Mi is er nu wel een goede stap gemaakt, namelijk een conversie tabel die je helpt berekenen ipv compleet opnieuw te moeten tunen. Wellicht zal je per auto wel de scherpe randjes eraf moeten halen, maar het is een stap in de goede richting heren!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software